Det är i modemets mjukvara (som inte är en del av Android) som problemet sitter. Denna är konfigurerad för användning i andra länder än Sverige. Så telefonen är egentligen inte designad för att säljas i Sverige.

Cheesen Cheesen skrev:
Problemet är ju just att du inte kan ringa 112. Det krävs emergency över 4/5G vilket din telefon saknar. Du kan ringa 112 om du plockar ur simkortet så länge som någon operatör har täckning för 2G. Men 2G släcks ned hos andra leverantörer också och då går det inte att ringa 112.
Sedan så är elektronik äldre än 5 år avskriven sedan länge och kan ersättas. (Avskrivning på elektronik är 1-3 år)
Fast du kan väl ringa 112 med din telefon? Är inte problemet att någon annan inte kan ringa 112 med din telefon om den är låst?

Cheesen Cheesen skrev:
Avskrivning på elektronik är 1-3 år
Fullkomligt irrelevant argument. Bokföringsteknik har inget med det som diskuteras i tråden att göra.

Cheesen
useless useless skrev:
Fast du kan väl ringa 112 med din telefon? Är inte problemet att någon annan inte kan ringa 112 med din telefon om den är låst?
Det går inte att ringa 112 när 2g stängs ned. Det är det som är problemet, man kan ringa alla samtal utom 112.

Cheesen
Alfredo Alfredo skrev:
Fullkomligt irrelevant argument. Bokföringsteknik har inget med det som diskuteras i tråden att göra.
Nej, men det har med politik att göra och nedsläckningen av 2g är i grunden ett politiskt beslut. Man har valt att använda frekvensbanden till något annat än 2g och inom vilket tidspann det ska ske. Man har räknat på avskrivning av elektroniken när man fattade det här beslutet för att gemene man inte ska drabbas så hårt. Beslutet har funnits länge så det kan inte vara någon nyhet att bilar från 2019 inte kommer att ha fungerande ecall till exempel.

Det är PTS som vingar operatörerna att stänga ner hela telefonen om inte, fullt stöd för nödsamtal finns

"Vissa 4G-telefoner som saknar korrekt konfiguration för samtal över 4G (VoLTE) kommer inte att kunna ringa nödnummer. Dessa blockeras av operatörerna Tre, Telenor och Tele2 från och med 2 februari 2026"

H Håbbe01 skrev:
Det är PTS som vingar operatörerna att stänga ner hela telefonen om inte, fullt stöd för nödsamtal finns

"Vissa 4G-telefoner som saknar korrekt konfiguration för samtal över 4G (VoLTE) kommer inte att kunna ringa nödnummer. Dessa blockeras av operatörerna Tre, Telenor och Tele2 från och med 2 februari 2026"
Jepp. Det är för att ingen ska kunna använda en telefon där 112 inte fungerar vid normalt bruk.

Det Tre, Telenor och Tele2 hade hoppats på var att de skulle kunna skicka just 112 via nödroaming eller något sådan Telia i ca 1 år till.
Detta då Telia inte släcker sitt 2&3G nät före 2027.
Detta ville inte PTS. Ingen aning om vad Telia tyckte i om just den biten.

Cheesen
H Håbbe01 skrev:

Nu kan då såvitt jag vet operatörerna välja att hålla 2g igång än ett tag. Därav Telias beslut att inte släcka GSM ännu. Telias första plan var väl 2023, men jag misstänker att Telia likt övriga operatörer fått kännedom om vad som gäller för deras kunder från PTS och därmed skjuter på nedsläckningen.
PTS har hela tiden vart tydliga med att nödsamtal måste fungera.

Cheesen Cheesen skrev:
Nu kan då såvitt jag vet operatörerna välja att hålla 2g igång än ett tag. Därav Telias beslut att inte släcka GSM ännu. Telias första plan var väl 2023, men jag misstänker att Telia likt övriga operatörer fått kännedom om vad som gäller för deras kunder från PTS och därmed skjuter på nedsläckningen.
PTS har hela tiden vart tydliga med att nödsamtal måste fungera
Fick tydliga besked av min operatör (comviq) att min mobil inte kommer att fungera med nödsamtal utan inloggning och kommer att blocks helt för samtal. Däremot så skulle telefonen fungera normalt när man väl loggade in inkl 112 eftersom det går på 4g. Har inte grävt djupare varför. Går nödsamtal på 3g?

Men vore märkligt om de sedan backar när man nu skaffat ny. De telefoner som berördes mest vad jag förstod av listan på mobiler som kommer att blockeras var av märket Doro dvs anpassade telefoner för äldre mfl.

Cheesen
H Håbbe01 skrev:
Fick tydliga besked av min operatör (comviq) att min mobil inte kommer att fungera med nödsamtal utan inloggning och kommer att blocks helt för samtal. Däremot så skulle telefonen fungera normalt när man väl loggade in inkl 112 eftersom det går på 4g. Har inte grävt djupare varför. Går nödsamtal på 3g?

Men vore märkligt om de sedan backar när man nu skaffat ny. De telefoner som berördes mest vad jag förstod av listan på mobiler som kommer att blockeras var av märket Doro dvs anpassade telefoner för äldre mfl.
Nödsamtal har egen prioritet och går vanligtvis över 2g. VoLTE emergency heter protokollet för nödsamtal över 4g och det saknas på många telefoner som har VoLTE.

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Telias första plan var väl 2023, men jag misstänker att Telia likt övriga operatörer fått kännedom om vad som gäller för deras kunder från PTS och därmed skjuter på nedsläckningen.
Att Telia skjöt nedsläckningen från 2025 till 2027 beror på att de märkte att väldigt många m2m-utrustningar (som pumpstationer mm) fortfarande anslöt via 2G i slutet av 2023/början av 2024, därav beslutades det under våren 2024 att hålla liv i 2G-nätet till 2027.

Cheesen Cheesen skrev:
Nu kan då såvitt jag vet operatörerna välja att hålla 2g igång än ett tag.
Inte 3😉
Och det mesta/allt av 3G näten är redan nedmonterade och nu även GSM/2G blev det spiken i kistan.
Inte mycket att fundera över, ny mobil ellet Telia abonnemang är lösningen.

Marike
pacman42 pacman42 skrev:
Det är i modemets mjukvara (som inte är en del av Android) som problemet sitter. Denna är konfigurerad för användning i andra länder än Sverige. Så telefonen är egentligen inte designad för att säljas i Sverige.
Mjukvara, går det inte att uppgradera en 4G volte mobil då? Ligger problemets lösning hos mobiltillverkarna ? Eller de säljer hellre nya mobiler.

Marike
A AndersS skrev:
Inte 3😉
Och det mesta/allt av 3G näten är redan nedmonterade och nu även GSM/2G blev det spiken i kistan.
Inte mycket att fundera över, ny mobil ellet Telia abonnemang är lösningen.
Så är det nog, men det känns surt att skrota en sparsamt använd bra telefon, särskilt om man inte är tekniknörd på det området och måste ha det senaste.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Mjukvara, går det inte att uppgradera en 4G volte mobil då? Ligger problemets lösning hos mobiltillverkarna ? Eller de säljer hellre nya mobiler.
De säljer hellre nytt...

• Ledsen
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.