I
blackarrow blackarrow skrev:
Intressant lösning. Ta bort SIM-kortskod och tangentbordslås, men hur ska PTS försäkra sig om att ingen låser sina dåliga mobiler?

Telefoner som inte stödjer VoLTE Emergency går ju att starta och ringa 112 på om man varken har SIM korts kod eller tangentbordslås...
Jag använder inte lås på varken mobil eller simkort.

I
Cheesen Cheesen skrev:
VoLTE kräver väl inloggning vilket inte krävs på samma vis över 2g
Inloggning hur?

I
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, förutom att det då var du och inte mobilbranschen som ägnade sig åt "falserier".
?

Unikt namn
I Incinerator skrev:
Nej, det gjorde jag inte för de hävdade att min mobil inte var kompatibel med VoLTE och de kom inte med det som förslag heller.
Och det var en förenkling av att den inte var kompatibel med delen VoLTE emergency.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
I
Unikt namn Unikt namn skrev:
Och det var en förenkling av att den inte var kompatibel med delen VoLTE emergency.
I måndags så va jag iväg på ett akutjobb på eftermiddagen och vi satt och snackade lite om detta när vi höll rast och där var en som påstod att om den inte var kompatibel med delen VoLTE emergency så skulle den bara visat 4G vid lur symbolen, jag vet inte men jag kan använda den som jag vill och håller den tiden ut som Telia och deras budgetbolag är igång så är det kanon för min del som slipper att lägga ut ett par tusingar på en ny i dagsläget.

Har haft tre gamla 2G Nokia och Sony Ericsson mobiler som jag bara använt för att ta emot inloggningskoder via SMS från tre olika banker några gånger i månaden i dryga 20 år. Självklart skulle naturligtvis inte detta fungera iom ingången av dec -25 eftersom SIM-korten kommer från Comviq.
Så jag flyttade över de tre Comviq SIM-korten från de gamla 2G mobilerna till tre gamla Samsung Galaxy surfplattor jag hade liggandes. Surfplattorna stödjer även 4G (förutom 2G GSM och 3G UMTS) och höll tummarna. Ska väl kanske tillägga att surfplattorna även har SIM card slots. Dock inte VoLTE utan bara LTE. Och höll tummarna!!! Och - mina SMS från bankerna kommer fram! WOW! Hade inte detta fungerat hade jag inte ens kunnat betala mina månatliga räkningar. 😉 ... 👍

Dagens elektronik av idag... eller ska vi skylla på våra lagstiftare och politiker som bestämmer att 2G och 3G näten skulle stängas ner?

Karl webmaster Johansson Karl webmaster Johansson skrev:
Dagens elektronik av idag... eller ska vi skylla på våra lagstiftare och politiker som bestämmer att 2G och 3G näten skulle stängas ner?
Är det bestämt av dem? Gammal teknologi behöver inte vara kvar för evigt....

I Incinerator skrev:
Jag använder inte lås på varken mobil eller simkort.
Men hur vet teleoperatören att du inte låser mobilen?

I Incinerator skrev:
Inloggning hur?
När du startar mobiltelefonen kommer den att läsa ett id nummer (IMSI) från SIMkortet och skicka till mobilnätet som kontrollerar att id är kopplat till ett abonnemang/kontantort och vad för teknik och hastighet mm som stöds.
Om testen fallerar ska det ändå gå att ringa VoLTE Emergency samtal (112).

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
I
Men hur vet teleoperatören att du inte låser mobilen?
Ingen aning, de har väl koll på en del.
När du startar mobiltelefonen kommer den att läsa ett id nummer (IMSI) från SIMkortet och skicka till mobilnätet som kontrollerar att id är kopplat till ett abonnemang/kontantort och vad för teknik och hastighet mm som stöds.
Om testen fallerar ska det ändå gå att ringa VoLTE Emergency samtal (112).
112 ska gå att ringa från en mobil utan simkort.

I Incinerator skrev:
112 ska gå att ringa från en mobil utan simkort.
Ja, precis. Tekniken kallas VoLTE Emergency.
Då kopplar telefonen upp sig på ett annat sätt, med annan signalering utan IMSI.

Det räcker alltså inte att du inte låser telefonen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
I
Ja, precis. Tekniken kallas VoLTE Emergency.
Då kopplar telefonen upp sig på ett annat sätt, med annan signalering utan IMSI.

Det räcker alltså inte att du inte låser telefonen.
Helt rätt, jag testade nyss, det går att ringa 112 från jobbluren utan att låsa upp den.

I Incinerator skrev:
Helt rätt, jag testade nyss, det går att ringa 112 från jobbluren utan att låsa upp den.
Jag hoppas verkligen att du inte "lyfte luren" så att samtalet kopplades upp.

Även om man "lägger på" halvsekunden efter att man "lyft luren" så kopplas samtalet upp ända till mottagaren.

I
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hoppas verkligen att du inte "lyfte luren" så att samtalet kopplades upp.

Även om man "lägger på" halvsekunden efter att man "lyft luren" så kopplas samtalet upp ända till mottagaren.
Nej, det gjorde jag inte, det fanns en knapp Nödsamtal på sidan där man ska logga in, jag har en liknande funktion i min firmabil, den råkade jag trycka på en gång när jag skulle tända innerbelysningen, fan vad jag blev chockad när rösten hördes.

Jag trodde operatörerna skulle bygga 5G täckning på landet på 700Mhz bandet med 5G och på så sätt få bättre täckning än dagens GSM.
Det görs av både Telia & Net4Mobility, alltså bygger 5G på 700 MHz.

Tre har inget utrymme i 700-bandet, kommer istället använda 900-bandet nu när 3G är borta.

Telia gick nyligen ut med att deras yttäckning kommer öka till 94 % av Sveriges yta, det är 2 % bättre än deras 2G nät.

https://press.telia.se/pressrelease...en-43-kommuner-faar-baettre-taeckning-3418625

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Cheesen
I Incinerator skrev:
Inloggning hur?
Inloggning till internet. Du kan inte ringa utan att vara inloggad på LTEnätet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.