15 196 läst ·
379 svar
15k läst
379 svar
2G/3G stängs ner 2025
Jag använder inte lås på varken mobil eller simkort.blackarrow skrev:
I måndags så va jag iväg på ett akutjobb på eftermiddagen och vi satt och snackade lite om detta när vi höll rast och där var en som påstod att om den inte var kompatibel med delen VoLTE emergency så skulle den bara visat 4G vid lur symbolen, jag vet inte men jag kan använda den som jag vill och håller den tiden ut som Telia och deras budgetbolag är igång så är det kanon för min del som slipper att lägga ut ett par tusingar på en ny i dagsläget.Unikt namn skrev:
Medlem
· Kalmar, Småland
· 93 inlägg
Har haft tre gamla 2G Nokia och Sony Ericsson mobiler som jag bara använt för att ta emot inloggningskoder via SMS från tre olika banker några gånger i månaden i dryga 20 år. Självklart skulle naturligtvis inte detta fungera iom ingången av dec -25 eftersom SIM-korten kommer från Comviq.
Så jag flyttade över de tre Comviq SIM-korten från de gamla 2G mobilerna till tre gamla Samsung Galaxy surfplattor jag hade liggandes. Surfplattorna stödjer även 4G (förutom 2G GSM och 3G UMTS) och höll tummarna. Ska väl kanske tillägga att surfplattorna även har SIM card slots. Dock inte VoLTE utan bara LTE. Och höll tummarna!!! Och - mina SMS från bankerna kommer fram! WOW! Hade inte detta fungerat hade jag inte ens kunnat betala mina månatliga räkningar. 😉 ... 👍
Dagens elektronik av idag... eller ska vi skylla på våra lagstiftare och politiker som bestämmer att 2G och 3G näten skulle stängas ner?
Så jag flyttade över de tre Comviq SIM-korten från de gamla 2G mobilerna till tre gamla Samsung Galaxy surfplattor jag hade liggandes. Surfplattorna stödjer även 4G (förutom 2G GSM och 3G UMTS) och höll tummarna. Ska väl kanske tillägga att surfplattorna även har SIM card slots. Dock inte VoLTE utan bara LTE. Och höll tummarna!!! Och - mina SMS från bankerna kommer fram! WOW! Hade inte detta fungerat hade jag inte ens kunnat betala mina månatliga räkningar. 😉 ... 👍
Dagens elektronik av idag... eller ska vi skylla på våra lagstiftare och politiker som bestämmer att 2G och 3G näten skulle stängas ner?
Men hur vet teleoperatören att du inte låser mobilen?I Incinerator skrev:
När du startar mobiltelefonen kommer den att läsa ett id nummer (IMSI) från SIMkortet och skicka till mobilnätet som kontrollerar att id är kopplat till ett abonnemang/kontantort och vad för teknik och hastighet mm som stöds.I Incinerator skrev:
Om testen fallerar ska det ändå gå att ringa VoLTE Emergency samtal (112).
Ingen aning, de har väl koll på en del.blackarrow skrev:
112 ska gå att ringa från en mobil utan simkort.blackarrow skrev:
När du startar mobiltelefonen kommer den att läsa ett id nummer (IMSI) från SIMkortet och skicka till mobilnätet som kontrollerar att id är kopplat till ett abonnemang/kontantort och vad för teknik och hastighet mm som stöds.
Om testen fallerar ska det ändå gå att ringa VoLTE Emergency samtal (112).
Nej, det gjorde jag inte, det fanns en knapp Nödsamtal på sidan där man ska logga in, jag har en liknande funktion i min firmabil, den råkade jag trycka på en gång när jag skulle tända innerbelysningen, fan vad jag blev chockad när rösten hördes.Demmpa skrev:
Det görs av både Telia & Net4Mobility, alltså bygger 5G på 700 MHz.blackarrow skrev:
Tre har inget utrymme i 700-bandet, kommer istället använda 900-bandet nu när 3G är borta.
Telia gick nyligen ut med att deras yttäckning kommer öka till 94 % av Sveriges yta, det är 2 % bättre än deras 2G nät.
https://press.telia.se/pressrelease...en-43-kommuner-faar-baettre-taeckning-3418625