Cheesen
I Incinerator skrev:
Helt rätt, jag testade nyss, det går att ringa 112 från jobbluren utan att låsa upp den.
Det går säkert, via 2G

I
Cheesen Cheesen skrev:
Inloggning till internet. Du kan inte ringa utan att vara inloggad på LTEnätet.
Jag startar internet om jag ska använda det och stänger det när jag är klar, jag har ingen slentrianmässig vana att alltid vara uppkopplad eller behov att vara uppkopplad konstant.

I Incinerator skrev:
Jag startar internet om jag ska använda det och stänger det när jag är klar
Vad är vinsten med det?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Jag startar internet om jag ska använda det och stänger det när jag är klar, jag har ingen slentrianmässig vana att alltid vara uppkopplad eller behov att vara uppkopplad konstant.
Du är konstant inloggad på 4G-nätet oavsett, annars skulle du inte kunna ringa vanliga samtal. Samma sak gällde även på 2G och 3G, och gäller på 5G också. Hur skulle operatören annars veta att det är ditt abonnemang som är aktivt i telefonen?
Enda anledningen att stänga av mobildata (för det är väl det du gör?) är att inte ”förbruka i onödan”, men det sköter dagens operativsystem i telefonerna galant själva. Finns ingen anledning att stänga av.

• Gilla
useless
  • Laddar…
I
Cheesen Cheesen skrev:
Det går säkert, via 2G
Den mobilen är mindre än ett år så den är nog helt kompatibel med det nya systemet.

I
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Du är konstant inloggad på 4G-nätet oavsett, annars skulle du inte kunna ringa vanliga samtal. Samma sak gällde även på 2G och 3G, och gäller på 5G också. Hur skulle operatören annars veta att det är ditt abonnemang som är aktivt i telefonen?
Enda anledningen att stänga av mobildata (för det är väl det du gör?) är att inte ”förbruka i onödan”, men det sköter dagens operativsystem i telefonerna galant själva. Finns ingen anledning att stänga av.
Jag vill inte hålla med om att jag är "inloggad", operatören kopplar upp telefoni/samtalsfunktionen via 4G, inte jag.
På min privata mobil med begränsad mängd internet så förbrukas det ingenting när jag har stängt internet.

I
J JohanLun skrev:
Jag startade min värmare igår. Kanske var sista gången då...
Hur har det gått med din värmare?
En kollega fick någon ändring gjord på sin XC60 vid service före jul så att alt skulle fungera som vanligt, den är runt 5 år.

I Incinerator skrev:
Jag vill inte hålla med om att jag är "inloggad", operatören kopplar upp telefoni/samtalsfunktionen via 4G, inte jag.
På min privata mobil med begränsad mängd internet så förbrukas det ingenting när jag har stängt internet.
”Inloggad” är väl ett olämpligt ord. Uppkopplad är bättre men också fel eftersom det är paketdata.
Men för att mobilnätet ska kunna ringa till din mobil måste den vara autentiserad mot nätet och nätet veta ungefär var den befinner sig.
För att du ska kunna aktivera datauppkoppling måste abonnemanget tillåta internetaccess och datamängden inte förbrukad.

Det sker en massa kommunikation över 4G nätet som man inte ser som krävs för att mobilen ska fungera.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Bor man i Norrland och rör sig lite bortom E4an är Telia i praktiken enda alternativet. Tekniskt sett tycker jag de funkar utomordentligt och slipper man bara ha med deras så kallade kundtjänst att göra ser jag inga problem med dem.
I Incinerator skrev:
Ytterligare en anledning att hålla sej borta från norrland.
Dock inte bara i Norrland det är så!

Sen är inte Telia heller så perfekta alltid.
Även om jag nu använder deras mobilt bredband och har Halebop kontantkort!

Skulle få bättre täckning med Telenor.
Här var jag bor.
Men på stugan är Telenor heldöd så blev av den anledningen Telia.

Funkar hyffsat men som sagt inte bäst var jag bor.

Sen har jag varit i södra Sverige där det varit samma visa att Telia funkar bäst.
Andra ställen där Telenor funkar bäst.

Så det beror ju helt var man råkar befinna sig vad som är bäst.

O angående kundtjänst och bemötande osv så finns det värre bolag t ex Tele2/Comviq.

Jag pendlar med tåg från Norrköping till Sthlm titt som tätt.
Ska man jobba på tåget via 4/5G är det endast Telia som gäller.
Har testat två ggr per år att köra via Telenor nu i 5 år men man tappar täckningen extremt mycket mer.
Ska göra ett nytt test nästa gång jag åker med Telenor och se om de har byggt ut som de påstår.

Så det är inte bara i Norrland som det endast är Telia som gäller.

M MrDizzy skrev:
Jag pendlar med tåg från Norrköping till Sthlm titt som tätt.
Ska man jobba på tåget via 4/5G är det endast Telia som gäller.
Har testat två ggr per år att köra via Telenor nu i 5 år men man tappar täckningen extremt mycket mer.
Ska göra ett nytt test nästa gång jag åker med Telenor och se om de har byggt ut som de påstår.

Så det är inte bara i Norrland som det endast är Telia som gäller.
Samma på tåget mellan Göteborg och Stockholm. Telia har bättre täckning än vad SJ har på sitt WiFi i tåget...

Det är ett par tråg och tunnlar som inte fungerar bra fortfarande (mellan Katrineholm och Stockholm).

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
kisumisu
M MrDizzy skrev:
Det där är bara "fina ord".
Telenor är ännu lika dåligt på stugan som det varit alla dessa år.

Det är Norrland jag pratar om så ingen skillnad.

Däremot verkar Telia ha förbättrat sin 5G nåt enormt. Som jag skrev att på min hemmaadress har jag haft problem med Telia. Bara ungefär GSM som fungerat och det blivit brutna samtal, ena parten hör och den andra parten hör inget osv.

Dock märkte jag redan på 3G tiden att på det nätet räckte en plupp för att få avbrottsfria samtal medans GSM med en plupp eller tom ett par pluppar i täckning = med död. Men Telia har ju alltid haft helt kass 3G då de var egentligen Tele2 som ägde det nätet. Så där var ju Telenor och Tre bättre!

Så kan ju hända att 5G också är mindre känsligt för dålig mottagning och når längre?

kisumisu kisumisu skrev:
Det där är bara "fina ord".
Telenor är ännu lika dåligt på stugan som det varit alla dessa år.

Det är Norrland jag pratar om så ingen skillnad.

Däremot verkar Telia ha förbättrat sin 5G nåt enormt. Som jag skrev att på min hemmaadress har jag haft problem med Telia. Bara ungefär GSM som fungerat och det blivit brutna samtal, ena parten hör och den andra parten hör inget osv.

Dock märkte jag redan på 3G tiden att på det nätet räckte en plupp för att få avbrottsfria samtal medans GSM med en plupp eller tom ett par pluppar i täckning = med död. Men Telia har ju alltid haft helt kass 3G då de var egentligen Tele2 som ägde det nätet. Så där var ju Telenor och Tre bättre!

Så kan ju hända att 5G också är mindre känsligt för dålig mottagning och når längre?
5G har två lägen.
ett som går på samma frekvenser som tidigare 3G har jag för mig.
Nu kan jag inte tekniken innom 5G & hur den hanterar dålig mottagning men från varje mast når dessa inte längre än tidigare. Det är detta som byggs utanför alla stadskärnor

och ett som går på extremt höga frekvenser.
Det är detta om byggs inne i städer och kan ge extremt höga hastigheter, men då måste de gödsla med stationer ty teckningen är värdelös.

Min erfarenhet då jag åker upp och hälsar på vänner och släkt över hela Norrland är att Telia har bäst generell teckning men de andra kan fläckvis vara otroligt mycket bättre.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
5G har två lägen.
ett som går på samma frekvenser som tidigare 3G har jag för mig.
Nu kan jag inte tekniken innom 5G & hur den hanterar dålig mottagning men från varje mast når dessa inte längre än tidigare. Det är detta som byggs utanför alla stadskärnor

och ett som går på extremt höga frekvenser.
Det är detta om byggs inne i städer och kan ge extremt höga hastigheter, men då måste de gödsla med stationer ty teckningen är värdelös.

Min erfarenhet då jag åker upp och hälsar på vänner och släkt över hela Norrland är att Telia har bäst generell teckning men de andra kan fläckvis vara otroligt mycket bättre.
Nja, mobilt använder x band från 700MHz och uppåt 3600 MHz. Vi har skrivit om det i många trådar. Finns även inlägg i den här tråden som förklarar det tekniskt.😉

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, mobilt använder x band från 700MHz och uppåt 3600 MHz. Vi har skrivit om det i många trådar. Finns även inlägg i den här tråden som förklarar det tekniskt.😉
Mjo men mitt minne är i detta fall som en guldfisks..."har jag varit här förut??"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.