M MrDizzy skrev:
5G har två lägen.
ett som går på samma frekvenser som tidigare 3G har jag för mig.
Nu kan jag inte tekniken innom 5G & hur den hanterar dålig mottagning men från varje mast når dessa inte längre än tidigare. Det är detta som byggs utanför alla stadskärnor

och ett som går på extremt höga frekvenser.
Det är detta om byggs inne i städer och kan ge extremt höga hastigheter, men då måste de gödsla med stationer ty teckningen är värdelös.

Min erfarenhet då jag åker upp och hälsar på vänner och släkt över hela Norrland är att Telia har bäst generell teckning men de andra kan fläckvis vara otroligt mycket bättre.
Och den 5G som finns är inte äkta 5G (det har bara Tre/3 i Sverige och ytterst begränsat än så länge).

Den 5G som används är 4G med extra hastighet (man använder 4G för signalering, men byter till 5G-radion för dataöverföringen) när man befinner sig inom 5G-frekvensernas täckning.

Att du ser 5G-symbolen i telefonen säger egentligen inte något annat än att det finns 5G i det nätet (någonstans).

Edit: och rörande täckningen i norr så är det som du säger, svärmor har enbart bra täckning med Telenor i sitt hus. Så hon har Telenor trots att det inte fungerar så bra utanför E4:an. Men hennes pojkvän har Telia, så de kompletterar varandra rätt bra när de är ute och fiskar/campar/osv mm.

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Testade för ett antal år sedan VoWifi med Telia, dvs samtal kan kopplas både via mobilnät eller fiberanslutning och wifi.
Är det något som finns kvar och fortfarande används?

A AndersS skrev:
Testade för ett antal år sedan VoWifi med Telia, dvs samtal kan kopplas både via mobilnät eller fiberanslutning och wifi.
Är det något som finns kvar och fortfarande används?
Finns och fungerar mycket bra. Bättre ljud än via mobilnätet och det avlastar detsamma också. Fantastskt bra när man har dålig mobiltäckning. Jag känner faktiskt en av nyckelpersonerna som utvecklade tekniken.

Jag tror alla operatörer i Sverige har det numera. Jag är säker på att Telenor har det i alla fall.

• Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
Är det så att VoWifi är en okänd funktion för de flesta att man ev. kan använda det om man har dålig mottagning inomhus?

kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Att du ser 5G-symbolen i telefonen säger egentligen inte något annat än att det finns 5G i det nätet (någonstans).
Intressant, är det därför jag får aldrig nåt "5G" när jag gör operatörssök med mobilen?
Simkort1
Skärmdump av en mobiltelefons operatörssökning som visar tillgängliga nätverk, ingen 5G, endast 4G och 2G listas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Simkort2
Mobiltelefonens operatörsinställningar visar tillgängliga nätverk, alla i 4G eller 2G, ingen 5G. Tele2 4G är valt, vissa nät är förbjudna.
Skapa konto

kisumisu kisumisu skrev:
Intressant, är det därför jag får aldrig nåt "5G" när jag gör operatörssök med mobilen?
Simkort1
[bild]
Simkort2
[bild]
Ja

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Ja
Tack då blev jag klokare!

Måste testas göras operatörsök i nån större stad om jag får upp "5G".

I Finland kallar dom det bättre 4G för nåt som heter 4Gplus. Är nåt som ska ingå i mitt finska simkort eller som går och välja när man väljer surfhastighet.

Edit...nej det var 5G+
Mobilabonnemangserbjudande med obegränsad data i Finland och Baltikum för 5G+ och 5G, med olika priser och datamängder.
Skapa konto

Alltså nåt som fungerar bara begränsat i större städer alltså.

Finland betalar du inte för datakvoter som i Sverige. Allt är obegränsat.
Men du betalar efter vilken hastighet du vill ha.

Prisplaner för "Laitenetti Max" och "Laitenetti Mini" med obegränsad data i Finland visas, inklusive priser och överföringshastigheter.
Skapa konto
Skärmbild av finska mobilabonnemanger med priser för 5G och 4G; 5G kostar 9,99€ och 4G kostar 7,99€ för 7 dagar.
Skapa konto
Skärmbild av ett finskt erbjudande för mobildata: "4G Netti 200M" för 19,99€ och "5G Turbo 600M" för 5,49€, med obegränsad datamängd.
Skapa konto
Finsk operatörerbjudande med 4G 100M och 5G 300M planer, priser från 25,99 €/30 dagar. Begränsat nätverk i Finland och EU/ETA-paket inkluderat.
Skapa konto
Två finska mobila dataplaner med 5G, obegränsad data i Norden och Baltikum. Planerna kostar 37,99 € och 34,99 € för 30 dagar.
Skapa konto

Har kanske inget med ämnet göra. Men ändå lite intressant då man o Sverige har kranen fullt öppet till alla men man har inte direkt nytta av 5G i ett kvotat nät.

Redigerat:
Marike
MathiasS MathiasS skrev:
…fast nu är det ju så att folk kan ringa alla andra nummer men inte just 112, så det är kanske inte helt orimligt att folk tror att det fortsatt kan ringa även 112.
Jag har också råkat ut för detta, har två st relativt moderna sony 4G telefoner med volte men som saknar emergency som blivit blockerade. Lite lustigt att det står på skärmen att jag bara kan ringa 112, vilket man också kan om man tar ut sim-kortet. Känns som vi blivit lurade av PTS, läste att de beräknade att ca 45000 telefoner måste bytas. Gyllene tider för mobilhandlarna. Lite sämre för miljön och de drabbades plånböcker. Vad säger man på EU nivå om detta, de som ville att mobiler skulle ha lätt utbytbara batterier för förlänga livslängden och att värna miljön.
Och nej man kan inte ringa eller skicka meddelanden alls, de blir helt obrukbara, förutom till 112 då förstås.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Jag har också råkat ut för detta, har två st relativt moderna sony 4G telefoner med volte men som saknar emergency som blivit blockerade. Lite lustigt att det står på skärmen att jag bara kan ringa 112, vilket man också kan om man tar ut sim-kortet. Känns som vi blivit lurade av PTS, läste att de beräknade att ca 45000 telefoner måste bytas. Gyllene tider för mobilhandlarna. Lite sämre för miljön och de drabbades plånböcker. Vad säger man på EU nivå om detta, de som ville att mobiler skulle ha lätt utbytbara batterier för förlänga livslängden och att värna miljön.
Och nej man kan inte ringa eller skicka meddelanden alls, de blir helt obrukbara, förutom till 112 då förstås.
Relativt moderna? Hur relativt då?

Om du kan ringa 112 har du ju något annat problem…..

MathiasS MathiasS skrev:

Nej, utan sim fungerar de. Problemet är att signaleringen med sim ser lite annorlunda ut. Det är här vissa tillverkare gjort bort sig, eller rättare sagt, vissa importörer.

pacman42 pacman42 skrev:
Nej, utan sim fungerar de. Problemet är att signaleringen med sim ser lite annorlunda ut. Det är här vissa tillverkare gjort bort sig, eller rättare sagt, vissa importörer.
Denna fungerar ju även med sim (”det fungerar också utan sim”).

MathiasS MathiasS skrev:
Denna fungerar ju även med sim (”det fungerar också utan sim”).
sony 4G telefoner med volte men som saknar emergency som blivit blockerade.
De fungerar att ringa med när man har sim, det står att man kan ringa 112, men det kan man inte. Tar man ut sim så kan man ringa 112. Så tolkar jag det och det är så som problemet blivit beskrivet av andra.

Marike
MathiasS MathiasS skrev:

sony ca 7 år men med 4G och volte men utan emergency vilket var ett måste enligt Telenor. Vad det där emergency är vet jag inte, hård eller mjukvara. När pratet om 5G nät och nedstägning av 2 o 3G var på tapeten var det knäpptyst om att även nya telefoner kunde bli obrukbara. Och jo, även helt nya mobiler kunde sakna emergency funktionen, enligt Telenor skulle man kolla det extra noga när man handlade ny lur. De fick inte längre säljas men kunde förekomma, särskilt om man beställde på internet. I butik kan man kolla direkt genom att sätta i ett simkort man vet fungerar, funkar inte mobilen är den inte godkänd av opperatören .
Endast Telia och dess dotterbolag som har kvar 2 o 3G till 2027 går de att använa, Gissar även att Telia får rätt många abonnenter pg av detta.
Klart jag har problem om jag ringer 112, men för att göra det behöver jag inget sim-kort.
Det är det som är så sjukt. Om jag inte kan ringa 112 över 4G nätet blockeras telefonen, och då kan jag endast ringa 112. Kan säga att även suporten på telenor tyckte det var helt vansinnigt.

Det viktiga är att utgå från de förutsättningar som gäller idag för att kunna ha en fullt fungerande mobil.
Så det kan vara att byta mobil beroende av operatör eller välja Telia som operatör, men även de kommer om 1-2 år avveckla äldre teknik.
Använder man mobilt BankID så slutar väl det snart att fungera med en 7 år gammal mobil då man snart har Android 9 som lägsta version.

Cheesen
Marike Marike skrev:
Jag har också råkat ut för detta, har två st relativt moderna sony 4G telefoner med volte men som saknar emergency som blivit blockerade.
Problemet är ju just att du inte kan ringa 112. Det krävs emergency över 4/5G vilket din telefon saknar. Du kan ringa 112 om du plockar ur simkortet så länge som någon operatör har täckning för 2G. Men 2G släcks ned hos andra leverantörer också och då går det inte att ringa 112.
Sedan så är elektronik äldre än 5 år avskriven sedan länge och kan ersättas. (Avskrivning på elektronik är 1-3 år)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.