I Incinerator skrev:
En liten uppdatering, rena falsarier av mobilbranschen om vad som fungerar eller inte fungerar, efter att ha satt i mitt nya simkort från en ny operatör så dök det upp en 4G symbol vid luren, så inga problem med att ringa med 4G med min gamla mobil trots att den enligt branschen inte skulle fungera!

Nu undrar jag hur många människor i Sverige som har blivit lurade av oseriösa operatörer att köpa en ny mobil? Det är garanterat miljoner i vinst på överprisade mobiler som folk betalar några hundra i månaden i flera år för.
I mitt fall så är skojarna Hallon som ägs av Tre, nu har jag Fello.
Problemet är inte att ringa vilket fungerar utan att använda 112 som nödfunktion, här finns det lite olika implementeringar.
Det är PTS som ställt krav på att vissa mobilet ska spärras.
I Telias nät som har 2G kvar fungerar dessa mobiler för 112 och kan användas i ytterligare två år.
Fello ägs av Telia.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
En liten uppdatering, rena falsarier av mobilbranschen om vad som fungerar eller inte fungerar, efter att ha satt i mitt nya simkort från en ny operatör så dök det upp en 4G symbol vid luren, så inga problem med att ringa med 4G med min gamla mobil trots att den enligt branschen inte skulle fungera!

Nu undrar jag hur många människor i Sverige som har blivit lurade av oseriösa operatörer att köpa en ny mobil? Det är garanterat miljoner i vinst på överprisade mobiler som folk betalar några hundra i månaden i flera år för.
Hallon går i Tres nät, och nu när Tre har stängt ner sitt 3G-nät måste nödsamtal ske med VoLTE Emergency, något din telefon antagligen inte klarar av.

Nu när du har Fello som operatör kan telefonen växla till 2G för nödsamtal eftersom Telia behåller det två år till. Men efter sista december 2027 måste även du byta telefon till en som hanterar VoLTE Emergency.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
rena falsarier av mobilbranschen om vad som fungerar eller inte fungerar
....eller så är det du som inte förstår vad som fungerar eller inte fungerar....

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:

Det beror troligtvis på att ditt simkort från din gamla operatör var av äldre typ, om du hade bytt ut det så fungerat det säkert med 4g.
Hallon säljer inte 4g nät som man inte kan ringa med.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I
A A-Man_08 skrev:
Det beror troligtvis på att ditt simkort från din gamla operatör var av äldre typ, om du hade bytt ut det så fungerat det säkert med 4g.
Hallon säljer inte 4g nät som man inte kan ringa med.
Exakt, nu visar mobilen att 4G är aktivt att ringa med så mobilen är kompatibel med VoLTE.

I
MathiasS MathiasS skrev:
....eller så är det du som inte förstår vad som fungerar eller inte fungerar....
Visst förstår jag det för nu VISAR mobilen 4G VoLTE vid luren vilket den inte gjorde med simkortet från Hallon!

I Incinerator skrev:
Exakt, nu visar mobilen att 4G är aktivt att ringa med så mobilen är kompatibel med VoLTE.
Japp, men den kan med största sannolikhet inte VoLTE Emergency och därför portade Tre mobilen från sitt nät pga krav från PTS.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
I Incinerator skrev:
Hela poängen är att det är två olika funktioner i telefonen.
#1 Vanligt nyttjande.
#2 Funktion för sos-samtal innan pinkoden slagits.

De "bannade" telefonerna fixar inte #2 över 4g av någon teknisk anledning. Det funkar bara via 2/3g.

• Gilla
Renoverings-Pettson
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Visst förstår jag det för nu VISAR mobilen 4G VoLTE vid luren vilket den inte gjorde med simkortet från Hallon!
...vilket inte har något att göra med varför du inte kunde använda telefonen i 3's nät.

• Gilla
  • Laddar…
I
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Japp, men den kan med största sannolikhet inte VoLTE Emergency och därför portade Tre mobilen från sitt nät pga krav från PTS.
VoLTE skiljer knappast mellan vanliga samtal och 112 samtal.
Men då har Tre brutit mot PTS instruktioner för det skulle inte stängas något förrän nästa år!

I Incinerator skrev:
Men då har Tre brutit mot PTS instruktioner för det skulle inte stängas något förrän nästa år!
Jo det är precis vad det gör. Det är inte samma sak. Det senare kräver stöd för en relativt ostandardiserad funktion i 3gpp.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
I
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hela poängen är att det är två olika funktioner i telefonen.
#1 Vanligt nyttjande.
#2 Funktion för sos-samtal innan pinkoden slagits.

De "bannade" telefonerna fixar inte #2 över 4g av någon teknisk anledning. Det funkar bara via 2/3g.
#2 faller för det finns ingen PIN-kod på simkortet.

I
MathiasS MathiasS skrev:
Jo det är precis vad det gör. Det är inte samma sak. Det senare kräver stöd för en relativt ostandardiserad funktion i 3gpp.
Skitsamma för nu går det att ringa som vanligt.

I Incinerator skrev:
Beställde du inte ett nytt simkort med Hallon innan du bytte till Fello?

I Incinerator skrev:
Jodå, stor skillnad mellan VoLTE och VoLTE Emergency. Mer information om detta finns bland annat på PTS hemsida och på Konsumentverket.

https://pts.se/internet-och-telefoni/teknikskifte/#viktigt-att-kunna-ringa-nödnumret-112

https://www.konsumentverket.se/frag...igheter-om-min-4g-telefon-inte-kan-ringa-112/

• Gilla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.