Nu har jag fått tag på en ny mobil så att jag kan ta lite vettiga bilder.

Först ut är att montera byggställningen. 6m bred och 2,3m hög. Ska komplettera med två räcke till så att jag kan ha den som på bild (kommer nästa vecka). Ska även snickra ihop ett sparkskydd. Nästa vecka kommer även våning tre med inbyggd stege. Ställningen har jag monterat själv. Man får vara lite påhittig i vissa moment för att inte riskera personskador.
Byggställning monterad vid röd trähusfasad, med stege och ofärdigt räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första hålet borrat... Sa jag att vi har ett trähus på riktigt?
Steg för steg kommer inväll för den som undrar :) Nu ville jag bara visa att svetten får rinna när man borrar.
Utsikt genom ett nyligen borrat hål i en trävägg med utsikt över ett hus och träd.
Skapa konto

Tack mig själv för att ha investerat i riktiga verktyg!

• Gilla
U i CAR och 4 till
  • Laddar…
Jag kanske ska tillägga att jag sätter in nya tilluftsventiler :)

Ser inte bilderna.

Bilderna fungerar inte :/

Marlene!! :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
G
Härligt tråd, följer!

• Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Nu blir det lite live-feed för enkelhetens skull.

Ventilen som ska till är ett tilluftspaket från Pax. Köpte ett falurött galler till utsidan.
Pax tilluftspaket och falurött galler för ventilation ännu i förpackningen på ett arbetsbord.
Skapa konto

Fram med alla verktyg som förenklar. Notera att jag skriver förenklar och inte krävs :)
En samling verktyg på ett golv, inklusive borr, såg, hammare och ett tilluftspaket från Pax, redo för installationsprojekt.
Skapa konto

Först la jag ett rikthål (?) med en 6mm borr så att hålsågen vet vart den ska.
Handhållen elektrisk borr används för att borra ett rikthål i en vägg.
Skapa konto
Handhållen elektrisk borr används för att borra ett rikthål i en vägg.
Skapa konto

Sen fick hålsågen från Classe ta över. 460:- för hålsåg 105mm, hållare, fyra 30cm borrar, 30cm förlängare samt en säck briketter. Hittills har den funkat perfekt.
Körde lite finmek för att slippa lite av dammet..
Makita borrskruvdragare som används med en hålsåg för att borra i ett tak.
Skapa konto

Stämjärn och hammare för att plankstommen är tjockare än sågen djup. Var inga problem att hugga ur.
Rund öppning i en vit vägg med synligt trä och spån efter borrning med hålsåg, inkluderar ett litet borrat rikthål.
Skapa konto

To be continued.. redan klar men vill fortsätta jobba med de andra ventilerna :)

• Gilla
n0zen och 1 till
  • Laddar…
Det blev lite snett i det här hålet..
Vy genom ett snett borrat hål i trävägg med utsikt över träd och ett stängsel.
Skapa konto

Tack och lov för förlängaren som äta sig igenom från ena hållet nu. På andra sidan finns det lite mer spelmån iom gallret.
Makita slagskruvdragare med borrtillsats och hålsåg på ett fönsterbräde, trädgård i bakgrunden.
Skapa konto

Såga ur för gallret och montera det.
En borr förstärker ett snett hål i en röd vägg för att montera ett ventiltionsgaller.
Skapa konto

Montage inifrån består av att måtta ut rörets längd på centimeter , trycka dit och skruva fast spjällhuset.
Ett snett borrat hål i en vägg med en installerad väggventil och gul isolering synlig runt kanterna.
Skapa konto

Klart!
Ventilationshål med förlängare ovanför ett fönster i en vitmålad vägg, i ett rum med skogsbakgrund.
Skapa konto

• Gilla
n0zen och 2 till
  • Laddar…
Näste rum till skändning! Måste säga att jag är helnöjd över valet att köpa en egen byggställning. La till lite extrasaker såsom justerbara ben, enkla sidoräcken och flexibla platåstag för att kunna sätta platåerna på önskad höjd.

Denna tog 25min att resa själv.
Nyuppsatt byggställning med justerbara ben och sidoräcken vid röd husfasad, flankerad av en stege och byggmaterial.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Pax Calima som styrs från telefonen. På måndag kopplas den in med utanpåliggande kabel, men i vinter när toaletten renoveras får den dold kabeldragning.

Hand håller en Pax Calima fläkt vid en väggmonterad fläktbas för installation.
Skapa konto

Pax Calima ventilationskontroll monterad på vägg intill ett fönster med utsikt över en trädgård, snart ansluten via utanpåliggande kabel.
Skapa konto

• Gilla
n0zen och 4 till
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Marlene!! :)
Fixat bilderna! :)

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Nu är två av tre fläktar installerade. När badrummet är klart åker det in en Paxfläkt även där. Den som sitter på toaletten är provisoriskt installerad då den kommer renoveras i vinter. Men då får den dold kabeldragning.
Fantastiskt vilka inställningsmöjligheter Pax Calima har. Sjukt enkel att installera och styra med en app i telefon. Det finns fler inställningar än jag skulle kunnat gissa mig till, och allt förpackat i en enkel och lättförstådd app. Den får utan tvekan 5/5 på alla punkter såsom användarvänlighet, ljudnivå, design, effekt, energiförbrukning etc.
Pax ventilation fläkt delvis monterad på en vägg, med synlig kabel och kontrollpanel.
Skapa konto

Fläkten i källaren är vår stora frånluftskälla. För sin storlek är den väldigt tyst. Har sex fläktlägen där nivå tre passar systemet just nu. Så det finns kapacitet om vi ska expandera med en våning till eller bygga ut lite.
Fläkt installerad i vägg med provisorisk kabeldragning och synlig betong.
Skapa konto

Ventilationssystem med en installerad silvrig fläkt, synlig kabeldragning och en röd behållare ovanför.
Skapa konto

Ventilationskillen räknade lite och bad mig kapa 20mm i nederkant på dörren. Eftersom jag har köpt på mig en hygglig verktygs arsenal så åkte självklart allt fram. Sänksåg med linjal, byggsåg och hyvel för att komplettera nedre ramen som försvann med de 20mm etc. Gjorde det väldigt överambitiöst.... helt i onödan. Som sagt, den skulle kapas i nederkant...
En träinnerdörr med nerkapad nederkant för ventilation, mot en vit dörrkarm och tapetserad vägg.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
toolman77 och 8 till
  • Laddar…
Tillägg: luften i huset är milsvidd bättre än tidigare. Nu slipper vi ha korsdrag :)

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Det är ett fint snitt iaf ;)

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.