240 715 läst ·
642 svar
241k läst
642 svar
29 år, saknar erfarenhet och ska renovera hus!
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Eller sätter man en vanlig bottenventil med sil och sen en backventil alldeles ovan?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Bottenventilen är en backventil i sig. Så du behöver inte sätta någon extra direkt i brunnen.
"Förr" så var det vanligare att man satte en extra backventil vid pumpen. Det brukar inte göras på dagens installationer men är inte fel att endå göra.
PEM 32 finns bara i 25-50-100-200-300m hos Dahl. Och Buelcos kopplingar är inte normalt lagerlagda.
"Förr" så var det vanligare att man satte en extra backventil vid pumpen. Det brukar inte göras på dagens installationer men är inte fel att endå göra.
PEM 32 finns bara i 25-50-100-200-300m hos Dahl. Och Buelcos kopplingar är inte normalt lagerlagda.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Blev en 25m då jag åker på att renovera brunnen och inkommande rör. Mer om det när det är klart. Har i alla fall grävt hälften idag och ska egentligen fixa resten imorn.... men att skita löst och kräkas borgar för bortkastade hyreskostnader
Du har helt rätt Krilleman
Det kändes ut att vara en välbyggd bottenventil. Pump tar jag när brunnen är renoverad och slangen är indragen.
Köpte
Bottenventilen r25: 5662678
Slang 32mm: 2406160
Prk skarv 32xr25 utv gänga: 2435337
Du har helt rätt Krilleman
Köpte
Bottenventilen r25: 5662678
Slang 32mm: 2406160
Prk skarv 32xr25 utv gänga: 2435337
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Spot on, men jag var kanske lite frikostig i mitt ordval. Ursäkta.
Frustrationen är hög när vi bara har två veckor kvar till inflytt och vi ligger rejält efter med de grundläggande åtgärderna. Brunnen var en sån sak som inte stod med på prioriteringslistan
Frustrationen är hög när vi bara har två veckor kvar till inflytt och vi ligger rejält efter med de grundläggande åtgärderna. Brunnen var en sån sak som inte stod med på prioriteringslistan
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Som sagt, brunnen behövde en översyn. PEM-slangen med bottenventil hängde mot bottenplanet och där trodde jag problemen skulle stanna, om jag bara satte dit en ny slang och bottenventil samt grusade botten.
Aja, det är ju bara en slang och tömde ur brunnen lite till. Det visade sig vara ett växthus där nere. Eller djungel? Jaja, jag får väl täta lite och köpte Finjas Cement Bruk A och deras vattenstopp.
Mums.. och ungefär här insåg jag att röret skulle behöva grävas upp.
Svårt att tro kanske men jag är lite av handlingens man. Tyvärr lite väl påstridig ibland när det gäller att utföra något. Jag kallar det driftighet. Grävare hyrd. Första kvällen hann jag med hälften. Dag två var jag illa tvungen att åka dit 1,5h med magsjuka. Det var hemskt... men om barnen ska kunna dricka vatten om 13 dagar så var jag illa tvungen
Och när jag står här med tomten uppgrävd, brunnen toppfylld och sätter tigersågen i röret utan att tänka så blir jag... blöt. Det är här jag sätter in min driftighet. Med otydliga instruktioner får jag min vän att förstå vilken kris det är. Jag vill inte att hålet ska fyllas med massa vatten från det läckande röret. Pumpen kastas ner och med nöd och näppe så sjunker nivån under röret. Knappt. För när jag stänger av stiger nivån synligt. 5cm per 2min ungefär. Det är ytvatten som trycker in mellan skarvar och rothål. Jag fortsätter att pumpa ur för att se hur det ser ut längre ner. Samma procedur. Ju närmare skarven desto långsammare gick det att tömma.
Så nu ska vi borra ny brunn... den är bortom räddning iom att den läcker så hemskt. Känns kanon efter att ha grävt upp allt. :|
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aja, det är ju bara en slang och tömde ur brunnen lite till. Det visade sig vara ett växthus där nere. Eller djungel? Jaja, jag får väl täta lite och köpte Finjas Cement Bruk A och deras vattenstopp.
Logga in
Skapa konto
Mums.. och ungefär här insåg jag att röret skulle behöva grävas upp.
Logga in
Skapa konto
Svårt att tro kanske men jag är lite av handlingens man. Tyvärr lite väl påstridig ibland när det gäller att utföra något. Jag kallar det driftighet. Grävare hyrd. Första kvällen hann jag med hälften. Dag två var jag illa tvungen att åka dit 1,5h med magsjuka. Det var hemskt... men om barnen ska kunna dricka vatten om 13 dagar så var jag illa tvungen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och när jag står här med tomten uppgrävd, brunnen toppfylld och sätter tigersågen i röret utan att tänka så blir jag... blöt. Det är här jag sätter in min driftighet. Med otydliga instruktioner får jag min vän att förstå vilken kris det är. Jag vill inte att hålet ska fyllas med massa vatten från det läckande röret. Pumpen kastas ner och med nöd och näppe så sjunker nivån under röret. Knappt. För när jag stänger av stiger nivån synligt. 5cm per 2min ungefär. Det är ytvatten som trycker in mellan skarvar och rothål. Jag fortsätter att pumpa ur för att se hur det ser ut längre ner. Samma procedur. Ju närmare skarven desto långsammare gick det att tömma.
Så nu ska vi borra ny brunn... den är bortom räddning iom att den läcker så hemskt. Känns kanon efter att ha grävt upp allt. :|
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Förstår din ångest. Vi fick vattenläcka på inkommande vattenledning före avstängningen i huset men innan avstängningen i gatan några månader efter att vi flyttat in. Har för mig att det var på kristi himmelfärd så vi fick betala dubbel timpeng till rörmokaren som kom efter att vi ringt 10 firmor i stan.
Röda dagar har ju dom flesta yrkena 100% övertidsersättning. Inget konstigt med det.Location skrev:Förstår din ångest. Vi fick vattenläcka på inkommande vattenledning före avstängningen i huset men innan avstängningen i gatan några månader efter att vi flyttat in. Har för mig att det var på kristi himmelfärd så vi fick betala dubbel timpeng till rörmokaren som kom efter att vi ringt 10 firmor i stan.