Åsa Lund
Imponerande rivning. Funderar du på att återställa storleken på fönstret?

Steg ett blev att se över all el. Allt såg fint ut med tanke på skicket kablarna var i. Efter 50 år så kunde de lika gärna hålla i 50 år till.

Därför bytte vi allt. Det är så otroligt dumsnålt att inte göra det när man ändå är igång. Vi drog om allt på nedervåningen och la till jord. Bara själva uttagen på nedervåningen tog säkert 15 minuter att dra om.

Resten i köket tog någon timme.

Det blir lite spottar i taket som städbelysning, nya uttag här och där, två taklampor samt två uttag för fönstren.

• En stor hög med elektriska kablar och ledningar i olika färger på ett trägolv, symbolen för elomläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som håller en hammare och en avbitartång framför elinstallationer på en vägg under renovering.
    Skapa konto
  • Ny elektrisk kabeldragning i krypgrund med synliga rör och kablar mot stenig grund.
    Skapa konto
  • Renoverat elsystem med nya kablar och röda eluttag monterade på reglar under ett öppet tak i ett hus.
    Skapa konto
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Som sagt, jag förberedde en del i samband med badrumsrenoveringen. Bl.a satte jag ett Y på avloppet och bilade upp grunden. På det viset kunde jag dra det nya avloppet genom krypgrunden.

Rörinstallation i krypgrund med synliga avloppsrör och framdragen alu-PEX slang för vatten.
Skapa konto

Avloppsrör installerade i krypgrund med stenig bas, samt synliga vattenrör och stöttor under en träbjälklag.
Skapa konto

En titt genom ett nylagt avloppsrör ner i en uppbruten grund med synlig krypgrund och mätsticka.
Skapa konto

Vatten var också förberett från källaren med uttag i fördelaren samt hål i betongtaket upp till köket. Jag körde på 20mm alu-PEX (PAL) till badrummet och 16mm till köket. Min teoretiska plan var stort flöde hela vägen till badrummet så att det inte blir varmt/kallt i duschen om någon hetspolar vatten/toaletten.
Installation av alu-PEX rör och kopplingar för vattenburen radiator på vägg.
Skapa konto

Närbild på en hand som håller i en alu-PEX rörände inuti ett flexibelt rörs skydd, på ett trägolv i bakgrunden.
Skapa konto

Ett pågående renoveringsrum med verktyg och öppnat golv för avloppsinstallation.
Skapa konto

Alu-PEX rörledningar framdragna genom ett golv, redo för anslutning vid badrumsrenovering.
Skapa konto

Uppskurna trägolv visar nya avloppsrör och förberedda rörinstallationer för en badrumsrenovering.
Skapa konto

I och med att det satt ett element där tidigare så ville jag gärna ha kvar det. IKEA stommarna är 80mm höga så det fick bli en liggande vattenburen radiator. Kapning, gängning och vinkel som sedan kopplas till radiatorn med slang. Ventiler sattes på slangarna om man skulle behöva byta någon gång. Vad gäller radiatorn så sitter det en lite 230v fläkt i som blåser ut värmen.
Avloppsrör som sticker upp från golv med anslutna vattenledningar och borrspån.
Skapa konto
Två flexibla vattenanslutningsslangar med metallknutar mot ett trägolv.
Skapa konto
Ny vattenburen liggande radiator i förpackning inför installation i badrum.
Skapa konto
Hand håller en liggande vattenburen radiator med 230v fläkt för badrumsprojekt.
Skapa konto

När man vägrar byta bits/borr.
Person med verktygsbälte håller i en borr medan andra borrmaskiner och ett bitset är fäst vid bältet.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Imponerande rivning. Funderar du på att återställa storleken på fönstret?
Nix :D Huset är så ombyggt under 60-talet att inget finns kvar att rädda. Vi siktar på lite gammal/modernt stuk som passar oss. Byggnadsvårdapoliser skulle säkert kräkas. :geek:

• Gilla
twoody
  • Laddar…
tommib
Cool renovering men jag gråter lite för trappräcket. Det var vackert och passade troligen väl in i huset.

Att du inte byggde en sockel på 20 cm istället...

Edit: ...ditt inlägg ovan kom exakt samtidigt som jag postade mitt....

• Gilla
Bjorne123 och 1 till
  • Laddar…
Kan ju alltid göra någon liten byggnadsvårdare glad med följande bildspel.

Den som söker skola finna i krypgrunden.
Person som pekar på en gammal spik i en rörig krypgrund med grus och spillror.
Skapa konto

En SPIK. En äkta gammal spik.
Hand håller en gammal rostig spik framför en trävägg.
Skapa konto

In i ässjan.
Gammal spik värms i ässja för att rätas ut, med tänger och glödande kol synliga.
Skapa konto

Räta ut.
Gammal rakad spik som ligger på en ässja, mot en suddig bakgrund av grus och gräs.
Skapa konto

Klar!
Hand håller en gammal rättad spik framför en trävägg.
Skapa konto

Jag la tillbaka den i krypgrunden. Visste inte alls vad jag skulle göra med den.

• Gilla
mikethebik och 16 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Cool renovering men jag gråter lite för trappräcket. Det var vackert och passade troligen väl in i huset.

Att du inte byggde en sockel på 20 cm istället...

Edit: ...ditt inlägg ovan kom exakt samtidigt som jag postade mitt....
Räcket var väl kanske ingen hit enligt mig. 20cm är fortfarande för lågt. Med tre småbarn ville jag ha minst 110cm :)

Pang sa det. En vän kommer upp till Dalarna och plötsligt var allt skivat och gipsat samt avlopp/vatten klart.

• Renoveringsrum med nygipsade väggar, oskivad väggdel, verktyg och byggmaterial på golvet.
    Skapa konto
  • Renoverat rum med nyinstallerat gips samt synliga avlopps- och vattenrör i väggarna.
Nu hänger jag inte själv med. Någonstans mitt i allt reglade jag ner taket, spacklade och målade väggarna samt byggde igen hålet i golvet. I och med att alla golv är fyllda med spån så gick jag på linisolering. Dammar lite mindre än spån och håller sig fluffig samt är organiskt. Renoverat rum med nytt reglat tak, spacklade och målade väggar samt trägolv med bord och verktyg. Golvisolering med linisolering mellan träreglar på en renoveringsplats.
Skapa konto
Renoverat rum med nylagda ljusa trägolv bredvid äldre trägolv, spacklade väggar och synliga reglar.
Skapa konto

Jag saknar redan den där härliga krypgrunden.
Person ger tummen upp i krypgrund med synlig isolering och träreglar.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
tommib
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Räcket var väl kanske ingen hit enligt mig. 20cm är fortfarande för lågt. Med tre småbarn ville jag ha minst 110cm :)
Du kunde ha byggt sockeln 40 cm :)

Men allvarligt talat så är det ditt hus och du gör precis som du vill. Jag bara gillade räcket, det var väldigt snyggt. Troligen hade effekten gått lite förlorad med en sockel.

Vårt utekök under tiden köket byggs. Funkar faktiskt ganska hyggligt.
Utekök med tälttak, grill och provisorisk arbetsbänk med matlagningsgrejer i trädgården.
Skapa konto

Nu kommer ett gäng bilder i proaktivt syfte för att visa att barnen ändå får utrymme i renoveringskaoset (och lite jag också). Vi har en ganska tydlig struktur och plan för varje dag. Vi planerar allt i detalj för vad som ska göras var dag. Inkl utflykter mm. Även tydliga pauser under dagen där fokus hamnar på barnen.

Man kan kortfattat säga att hon tar barnen och jag snickrar. Att jobba båda två går inte. Men jag tror barnen är sjukt nöjda med sommaren :-)

Två barn som sitter och äter i hopfällbara stolar utomhus under en paus i familjens renoveringsprojekt.
Skapa konto
Yxa med träskaft på en avhuggen trädstubbe mot gräsigt underlag.
Skapa konto
Yxa med trähandtag och blankt huvud mot grov stubbe, bredvid ligger ett visitkort från GBÖ Sliperi.
Skapa konto
Barn spelar minigolf på en bana med en stor röd skulptur i bakgrunden under en klarblå himmel.
Skapa konto
Man i vit t-shirt och tatuering leder en liten häst på grusväg, som del av familjeutflykt.
Skapa konto
Barn sitter vid hemmagjort träbord utomhus och äter, med byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto
Två barn fiskar från en träbrygga vid en sjö omgiven av skog under en solig dag.
Skapa konto
Två barn hoppar från en brygga i en sjö med skog i bakgrunden och kvällssol genom moln.
Skapa konto
Två små barn går längs en lugn landsväg omgiven av gröna träd och en klarblå himmel ovanför.
Skapa konto
Bilden visar inte ett utekök utan en skogsbrand, detta verkar vara felaktigt i förhållande till inläggstexten.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du kunde ha byggt sockeln 40 cm :)

Men allvarligt talat så är det ditt hus och du gör precis som du vill. Jag bara gillade räcket, det var väldigt snyggt. Troligen hade effekten gått lite förlorad med en sockel.
:-)

Men jag kastade det i alla fall inte :-P

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Då har det blivit dags för taket. Sett från huvudentrén började jag att skjuta upp taket från vänster. Fokus kommer bli mot ön när man kliver in vilket gör att dyckerten inte kommer att synas mer än på de första åtta takbräderna om man tittar upp vänster, vilket är helt ologiskt att göra. Hoppas ni förstår vad jag menar när ni ser bilderna. Spottarna är bara utmarkerade så får elektrikern ta upp hålen. Blev lite osäker på diameter och han har semester.

• Installation av vita takbrädor i ett pågående byggprojekt med öppen takkonstruktion och markerade platser för spottar.
    Skapa konto
  • Renoverat rum med nyinstallerat vitt träpaneltak med utmarkerade spottar och en stege i förgrunden.
    Skapa konto
  • Vitt tak med en markerad plats för en spotlight med en synlig röd installationsdosa.
    Skapa konto
  • Vitt tak med brädor och markerade punkter för spottar, dyckert synlig på de första takbrädorna.
    Skapa konto
  • Nytt vitt tak med utmarkerade platser för spotlights i ett rum med fönster och stege.
    Skapa konto
Sorry att det går lite långsamt :sleep:

Då var det dags för tapetsering. Dock ska det kaklas lite och grejas så jag satte bara upp de som inte kommer att påverkas.
Delvis tapetserat rum med en vägg i grönt tapetmönster och intilliggande vita omålade väggar.
Skapa konto

Ett rum med nyuppsatt ljus tapet, trätrappa och en vit spädbarnsgrind vid trappan.
Skapa konto

Bilden ovan visar rätt bra den färg som tapeten har i verkligheten. De övriga bilderna har lite hög kontrast och ger tapeten ett rörigt intryck.

Tapet med blommönster i naturfärger på en vägg, klar för rummets renovering.
Skapa konto

Skapligt nöjd med denna :-)
Tapet med blommönster i grå och vita toner nära ett fönster, i naturlig färg.
Skapa konto

Vägg med nyuppsatt tapet med blommönster i naturfärger vid hörn nära ett fönster.
Skapa konto

Nyligen tapetserad vägg i rum med blommigt mönster, synligt fönster och golv som väntar på ytterligare arbete.
Skapa konto
Ny tapet med blommigt mönster i rum under renovering med stege och oskarp bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Vi letade parkett ganska länge. Kravlistan såg ut enligt följande:

1-stav
Ljusgrå/silvergrå
Lätt borstat
Lackat (helst matt)
Fas
<650 kr/kvm

• Förpackade 1-stav ljusgrå parkettgolv staplade utomhus nära en bil och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Installation av ljusgrå 1-stav parkettgolv med verktyg och byggmaterial synliga.
    Skapa konto
  • Ljusgrå 1-stav parkettgolv med lätt borstad yta och fasade kanter nära vitmålade rör och tapet med blommönster.
    Skapa konto
  • Ljusgrå 1-stavsparkett med matt lack och lätt borstad yta nära vit rörben genom golv.
    Skapa konto
  • Ett hörn av ett rum med ljusgrått 1-stavs parkettgolv och vägg med blommigt tapetmönster.
    Skapa konto
  • Rum under renovering med nyinstallerad ljusgrå 1-stavs parkettgolv och blommigt tapetserade väggar.
    Skapa konto
  • Ljusgrå 1-stav parkettgolv med matt lack och fasade kanter, mot en vägg med blommigt mönster.
    Skapa konto
  • Ljusgrå 1-stavs parkettgolv i tomt rum med vita väggar och kablar på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.