29 år, saknar erfarenhet och ska renovera hus!

120k läst  479 svar

1. maah
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Snyggt jobbat med alla lister och foder! (y)

På tal om sågar kan jag verkligen rekommendera Silky från http://gronytekonsult.se/
    Jag har en Pocket Boy som väldigt ofta kommer till användning. Otroligt vass och hållbar såg.

• Laddar…
  2. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 23
    Kan ni fatta att sen jag gjorde klart det senaste rummet så har jag bara tagit det lugnt. Inte gjort något vettigt alls hemma. Eller ja, nu är vi ju fem i familjen så det är fullt ös ändå.

Men jag kan inte släppa tanken att jag kan sätta mig en kväll, äta glass och glo på en halv film utan att känna hur tiden offras. Grymt!

Har dock hunnit starta ett företag istället och börjat renovera smått i garaget. Snart ska vi även sätta igång och fixa hallen uppe innan vi 1 juli drar igång med köket :geek: Det ser jag verkligen fram emot!

Nästa är firar jag 10 år på Byggahus dessutom så jag lär ju försöka vara klar med de vitala bitarna på huset då :crysmile:

Vad gäller bilder på senaste rummet så väntar jag än på att min sambo ska få tummen ur och fota... :rolleyes: Uppdateringar är på G.

Må gott!

3. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 23
    Det tog ett tag och bilderna blev inte så byggtekniskt bra men såhär blev hennes rum med lite inredning :)

PS Grabben på bilden är inte ägaren till rummet :p Det är en treårig tjej som bor där. Lillbrorsan får sova hos oss än.

IMG_3592 - kopia.jpg IMG_3607 - kopia.jpg IMG_3611 - kopia.jpg IMG_3637 - kopia.jpg IMG_3657 - kopia.jpg

4. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 23
    Sen blev det dags för hallen. Vår fantastiska hall. Det viktigaste var faktiskt att bygga bort räcket som var 75cm högt. Skulle jag backa in i det hade olyckan varit ett faktum. Det nådde precis upp under skinkorna på mig.
    IMG_6684.jpg
    IMG_6685.jpg

Nu börjar man få lite rutin på det här så rivning i rätt ordning är en framgångsfaktor.
    IMG_6697.jpg

Sedan blev det dags för räcket som reglades upp, skivades med trä och gips. Stumt är förnamnet. Det som är skivat på bild täcker en herre jösses massa reglar på diagonalen och förstärkta vinkeljärn.

IMG_6962.jpg IMG_6965.jpg IMG_6968.jpg IMG_7111.jpg IMG_7931.jpg IMG_7943.jpg IMG_7961.jpg IMG_7964.jpg IMG_7988.jpg

Fortsättning följer.

5. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 23
    I hallen har det varit ett lager rejäl tapet och sedan masonit. Vi valde att sätta renoveringstapet istället för att slita ner något som faktiskt är extremt hållbart. Vi är toknöjda med resultatet. Lägger man lite lättspackel i skarven så blir de osynliga. Snabbt, enkelt och snyggt. Vi körde även dessa nere i vardagsrummet när vi flyttade in och än så länge är det hållbart också.
    IMG_6712.jpg IMG_6714.jpg IMG_6722.jpg IMG_6723.jpg IMG_6751.jpg

Fortsättning följer.

6. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 23
    Sedan avslutades allt med lite foder, lister och lite byte av strömbrytare.

IMG_7615.JPG IMG_7630.JPG IMG_7632.jpg IMG_7633 - kopia.jpg IMG_7633.jpg IMG_7636.jpg IMG_7946.jpg IMG_7951.JPG

7. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 23
    Slutresultatet
    IMG_8040.jpg
    IMG_8039.jpg

Och räcket då? Slängdes det på skroten? Grävde jag ner det? kapade jag upp det? Värmde jag upp det och bankade ut det i fina former?

#återbruk #är #kul
    IMG_6962.jpg
    IMG_7831.jpg
    IMG_8133.jpg

8. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 23
    Nu då? Ja, ni. Jag hinner inte med att uppdatera :geek:

Såhär såg det ut för tre veckor sen :cool:
    IMG_8087.jpg

To be continued..

9. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 12
    Riktigt snygg överliggare på räcket!

10. H
    Medlem Nivå 2
    riktigt fint! Ni tycker inte den gamla masoniten ger ifrån sig en svag doft av "gammalt"? vi har masonit i vårt hus också och i de rummet som jag inte tagit ner masoniten och gipsat utan kört en mer kvick fix tycker jag det är en svag doft av "något" misstänker att det kommer från masoniten men inte säker :)

11. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 23
    Synd bara att modern färg är så förbannat dålig att måla med. Gillar d
    Tack :)

Nej, vi har masoniten kvar i båda hallarna samt i vårt sovrum. Ingen av oss har nånsin känt ett uns av unken lukt. Notera dock att vi har bra ventilation.

• Laddar…
  12. maah
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Väldigt snyggt, fasen va du är duktig och lägger tid på detaljerna!

13. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 23
    Tack

14. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 23
    Jamen, dåså! Ingen rast, ingen ro. Nu ska köket börja gro :rofl:

Först gällde det att tömma köket vilket är en pers bara det. Rivningen gick bättre än väntat men samtidigt har man lärt sig ordningen sen tidigare rum.

För att få en rivstart åkte barnen och sambon iväg i två veckor. Inte jätteroligt men ack så nödvändigt för att effektivisera det hela.

15. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis Nivå 23
    Allt rivet.

Skönt att ha koll på allt i vad gäller rivningsmomenten. Sen vad jag lite förberedd då vatten och el redan var ordnat sen badrummet gjordes. Nu var det bara att riva det gamla och koppla in sig på det nya :)

Notera alltså att det ni ser i vatten och avloppsväg är en blandning av gammalt och nytt. Mer om det snart där ni får se slutresultatet.

Om ni tycker att det ser rörigt ut i taket så är det så också. Men ovanför allt döljer sig ett innertak som troligtvis är från när huset byggdes. Sedan la man isolering dikt an och tog de överblivna stumparna för att hålla upp det hela. Med det sagt så är det inte längre så rörigt.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: