Snyggt jobbat med alla lister och foder! (y)

På tal om sågar kan jag verkligen rekommendera Silky från http://gronytekonsult.se/
Jag har en Pocket Boy som väldigt ofta kommer till användning. Otroligt vass och hållbar såg.

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Kan ni fatta att sen jag gjorde klart det senaste rummet så har jag bara tagit det lugnt. Inte gjort något vettigt alls hemma. Eller ja, nu är vi ju fem i familjen så det är fullt ös ändå.

Men jag kan inte släppa tanken att jag kan sätta mig en kväll, äta glass och glo på en halv film utan att känna hur tiden offras. Grymt!

Har dock hunnit starta ett företag istället och börjat renovera smått i garaget. Snart ska vi även sätta igång och fixa hallen uppe innan vi 1 juli drar igång med köket :geek: Det ser jag verkligen fram emot!

Nästa är firar jag 10 år på Byggahus dessutom så jag lär ju försöka vara klar med de vitala bitarna på huset då :crysmile:

Vad gäller bilder på senaste rummet så väntar jag än på att min sambo ska få tummen ur och fota... :rolleyes: Uppdateringar är på G.

Må gott!

• Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Det tog ett tag och bilderna blev inte så byggtekniskt bra men såhär blev hennes rum med lite inredning :)

PS Grabben på bilden är inte ägaren till rummet :P Det är en treårig tjej som bor där. Lillbrorsan får sova hos oss än.

Inredd barnkammare med rosa och vita prinsessklänningar på klädhängare mot blå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustrerad tavla med animerad karaktär i ett barnrum, intill vitt hyllplan och rosa gardin.
Skapa konto
Barnrum med en mjuk leksakssvan med krona och tyllkjol på väggen bredvid en rosa baldakin.
Skapa konto
Välorganiserat barnrum med pastellinredning, sänghimmel och leksaker.
Skapa konto
Spjälsäng och leksaker i ett barnrum med en pojke som reflekteras i en spegelvägg.
Skapa konto

• Gilla
torbeno och 9 till
  • Laddar…
Sen blev det dags för hallen. Vår fantastiska hall. Det viktigaste var faktiskt att bygga bort räcket som var 75cm högt. Skulle jag backa in i det hade olyckan varit ett faktum. Det nådde precis upp under skinkorna på mig.
Renoveringsprocess av en hall med borttaget lågt räcke, synligt regelarbete och tapetserade väggar.
Skapa konto

Renoveringsprojekt av en hall med ett borttaget lågt räcke, synliga reglar och väggskivor, arbetshörna och oordning.
Skapa konto

Nu börjar man få lite rutin på det här så rivning i rätt ordning är en framgångsfaktor.
Renoveringsarbete i hall med borttaget räcke, synliga golvspån och verktyg.
Skapa konto

Sedan blev det dags för räcket som reglades upp, skivades med trä och gips. Stumt är förnamnet. Det som är skivat på bild täcker en herre jösses massa reglar på diagonalen och förstärkta vinkeljärn.

Bild på en hall under renovering med ett svart metallräcke, verktygslådor och ombonat trägolv.
Skapa konto
Renovering av hall med halvfärdigt trä- och gipsräcke under konstruktion, verktyg och byggmaterial på golvet.
Skapa konto
Nybyggt trä- och gipsräcke i en hall under konstruktion med verktyg vid sidan.
Skapa konto
Renoverad hall med nytt skivat trä- och gipsräcke under konstruktion, verktyg och nivelleringsinstrument syns.
Skapa konto
Nyrivna träreglar för räcke på OSB-skiva med borrskruvdragare och bygghink i bakgrunden.
Skapa konto
Närbild av nyskivad träplank på OSB-skiva vid renovering av hallräcke.
Skapa konto
Nylagda träplankor med synliga spikar och OSB-skivor i bakgrunden av en renoverad hall.
Skapa konto
Träskivor och en målad list på ett arbetsbord, redo för att bygga ett nytt, stadigt räcke.
Skapa konto
Nytt vitt räcke i en hall med tapetserade väggar, räcket ser robust ut med dold förstärkning.
Skapa konto

Fortsättning följer.

• Gilla
Appendix och 16 till
  • Laddar…
I hallen har det varit ett lager rejäl tapet och sedan masonit. Vi valde att sätta renoveringstapet istället för att slita ner något som faktiskt är extremt hållbart. Vi är toknöjda med resultatet. Lägger man lite lättspackel i skarven så blir de osynliga. Snabbt, enkelt och snyggt. Vi körde även dessa nere i vardagsrummet när vi flyttade in och än så länge är det hållbart också.
Renoveringstapet uppsatt i en hall med synliga skarvar och målarutrustning på golvet.
Skapa konto
Nyinstallerad renoveringstapet i en hall med en vit dörr och synliga skarvar före spackling.
Skapa konto
Renoverad hall med ny renoveringstapet på väggen och osynliga skarvar efter lättspackling.
Skapa konto
Renoveringstapet på vardagsrumsvägg med osynliga skarvar och ett glimt av lekrum i bakgrunden.
Skapa konto
Renoveringstapet applicerad över masonit i hörn av hall med vit element och trägolv.
Skapa konto

Fortsättning följer.

Sedan avslutades allt med lite foder, lister och lite byte av strömbrytare.

Nyinstallerade vita golvsocklar i ett hörn med beige väggar och grått laminatgolv.
Skapa konto
En nyrenoverad korridor med snyggt laminatgolv och vita golvsocklar längs väggarna.
Skapa konto
Vit hörnlist och golvlist vid anslutning av två väggar över parkettgolv.
Skapa konto
Hörnet av ett rum där vägg möter golv med nyinstallerade vita foder och lister på ett laminatgolv.
Skapa konto
Nyinstallerade vita golvsocklar i ett hörn mot en grå vägg och laminatgolv.
Skapa konto
Renoverat rum med nytt laminatgolv, vita väggar, foder och lister vid dörröppning.
Skapa konto
En nyinstallerad vit strömbrytare på en ljus vägg med dörrkarm och handtag i bakgrunden.
Skapa konto
Nyinstallerad vit strömbrytare på en texturerad vägg bredvid en dörr med träfoder och lister.
Skapa konto

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Slutresultatet
Renoverat rum med köksö, vit skåpinredning, trägolv och en stängd dörr. #återbruk #renovering
Skapa konto

Renoverat arbetsrum med skrivbord, dator och stol, tapeter och återbrukat material. #återbruk #inredning
Skapa konto

Och räcket då? Slängdes det på skroten? Grävde jag ner det? kapade jag upp det? Värmde jag upp det och bankade ut det i fina former?

#återbruk #är #kul
Återanvänt svart metallräcke står på ett trägolv med tapetserade väggar och verktygshinkar i närheten. #återbruk
Skapa konto

Demonterat svart metallräcke bredvid elverktyg på grusmark, indikerar återbruk i ett byggprojekt. #återbruk
Skapa konto

Handsmidd krok av återbrukat räcke, visad på en stenig yta. #återbruk
Skapa konto

• Gilla
fia_mstd och 7 till
  • Laddar…
Nu då? Ja, ni. Jag hinner inte med att uppdatera :geek:

Såhär såg det ut för tre veckor sen :cool:
Ett kök under renovering med gamla skåp och kartonger utspridda på golvet.
Skapa konto

To be continued..

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Riktigt snygg överliggare på räcket!

• Gilla
Samuel Hopstadius och 1 till
  • Laddar…
H
riktigt fint! Ni tycker inte den gamla masoniten ger ifrån sig en svag doft av "gammalt"? vi har masonit i vårt hus också och i de rummet som jag inte tagit ner masoniten och gipsat utan kört en mer kvick fix tycker jag det är en svag doft av "något" misstänker att det kommer från masoniten men inte säker :)

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Riktigt snygg överliggare på räcket!
Synd bara att modern färg är så förbannat dålig att måla med. Gillar d
H Haget skrev:
riktigt fint! Ni tycker inte den gamla masoniten ger ifrån sig en svag doft av "gammalt"? vi har masonit i vårt hus också och i de rummet som jag inte tagit ner masoniten och gipsat utan kört en mer kvick fix tycker jag det är en svag doft av "något" misstänker att det kommer från masoniten men inte säker :)
Tack :-)

Nej, vi har masoniten kvar i båda hallarna samt i vårt sovrum. Ingen av oss har nånsin känt ett uns av unken lukt. Notera dock att vi har bra ventilation.

• Gilla
Haget
  • Laddar…
Väldigt snyggt, fasen va du är duktig och lägger tid på detaljerna!

maah maah skrev:
Väldigt snyggt, fasen va du är duktig och lägger tid på detaljerna!
Tack

Jamen, dåså! Ingen rast, ingen ro. Nu ska köket börja gro :rofl:

Först gällde det att tömma köket vilket är en pers bara det. Rivningen gick bättre än väntat men samtidigt har man lärt sig ordningen sen tidigare rum.

För att få en rivstart åkte barnen och sambon iväg i två veckor. Inte jätteroligt men ack så nödvändigt för att effektivisera det hela.

• 3D-design av tomt kök med köksö och inbyggda skåp på en köksplaneringswebbsida.
    Skapa konto
  • Kök i förberedelse för renovering med rörigt utseende, tomma väggar och oorganiserade köksutrustning och lådor.
    Skapa konto
  • Ett rörigt kök mitt i en rivningsprocess med öppna lådor och utspridda föremål på golvet.
    Skapa konto
  • Ett orenoverat kök med vita skåp och retro kakel innan rivning, fullt med köksredskap och en gul stol.
    Skapa konto
  • Kök under renovering med tomma väggar och demonterade skåp, stege i mitten.
    Skapa konto
  • Kök under renovering med tomma väggar, avlägsnat kakel och golv synligt.
    Skapa konto
  • Gilla
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
Allt rivet.

Skönt att ha koll på allt i vad gäller rivningsmomenten. Sen vad jag lite förberedd då vatten och el redan var ordnat sen badrummet gjordes. Nu var det bara att riva det gamla och koppla in sig på det nya :)

Notera alltså att det ni ser i vatten och avloppsväg är en blandning av gammalt och nytt. Mer om det snart där ni får se slutresultatet.

Om ni tycker att det ser rörigt ut i taket så är det så också. Men ovanför allt döljer sig ett innertak som troligtvis är från när huset byggdes. Sedan la man isolering dikt an och tog de överblivna stumparna för att hålla upp det hela. Med det sagt så är det inte längre så rörigt.

• Ett delvis rivet rum med synliga isolering och ledningar i taket samt en stege och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Rivningsarbete i golv med synliga gamla och nya rör för vatten och avlopp samt elledningar.
    Skapa konto
  • Ett rums interiör under renovering med nakna väggar och exponerade takbjälkar, kablar på golvet och en stege.
    Skapa konto
  • Gilla
Haget och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.