Närbild på slö och skadad bordsknivens egg jämfört med vass och oskadad egg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en knivbladskant som visar skärpan och slipningen.
Skapa konto

Närbild på en sliten bladkant av ett verktyg, visar repor och slitage i metallytan.
Skapa konto

• Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
Om man är totalt okunnig inom knivslipande är det då dumt att ge sig på dyra knivar typ Global?
Är det risk att man förstör dom och det är bättre att lämna in för slipning?

Åsa Lund
maah maah skrev:
Om man är totalt okunnig inom knivslipande är det då dumt att ge sig på dyra knivar typ Global?
Är det risk att man förstör dom och det är bättre att lämna in för slipning?
Skaffa billiga knivar på loppis att öva på
Fram till dess, lämna in dina dyrgripar för slipning

• Gilla
n0zen
  • Laddar…
Fast Global är inte någon särskild kniv. Det är en bra standardkniv tycker jag, men inte mer än så.

Men som sagt, ge det ett 20-tal knivar av riktigt billig kvalité så slipper du göra nybörjarmisstagen på Globalen :)

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Sen beror det på vad man slipar med :)

Dörr och valv insatt.

• Nyinstallerad vit innerdörr med träkarm mot en mörkgrå vägg i ett hem.
    Skapa konto
  • Delvis installerad dörr med synlig träregel och valv i en byggnad under renovering.
    Skapa konto
  • Vit panel dörr och dörrkarm installerade i en mörkblå vägg, renoveringsverktyg syns i förgrunden.
    Skapa konto
  • Sågblad som sticker upp genom sågat arbetsstycke för byggnadsarbete.
    Skapa konto
  • Närbild av gipsvägg med skarv och spackel efter installation av en dörr eller valv.
    Skapa konto
  • Hand mäter en vit dörrpanel med en svart T-vinkel och tumstock.
    Skapa konto
  • Nyinstallat dörrvalv i en vägg, arbetsmaterial och verktyg syns i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Ni får ursäkta att jag inte skriver så mycket. Jag är helt slut. Tre småbarn, heltidsjobb, renoveringar och övriga livet sliter när man vill bli klar. Just nu går jag upp 06:00 och sen är det 110 % tills jag lägger mig 23:30. Snart är Elise rum klart och då blir det lite lugnare igen.

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Ni får ursäkta att jag inte skriver så mycket. Jag är helt slut.
Stressa lagom och akta dig för väggen!

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Imponerad av både byggtakt och uppdateringstakt!

Ta det lugnt och uppdatera när du har tid, vi kan vänta :)

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Jag har börjat att använda handverktyg mer och mer. Dels för att utveckla mig själv men även för att bidrar till en mycket bättre arbetsmiljö. Igår var det dammfritt, bra ljudnivå och jag slapp bära fram sågbord, grovdammsugare, kap och gersåg samt slapp stå ute i kylan. Allt som behövdes var en japansåg.

• Närbild på en japansågs tandade blad.
    Skapa konto
  • En japansåg mot en enfärgad vägg, använd för dammfritt och tyst snickeriarbete.
    Skapa konto
  • Vitt tak med snyggt monterade lister mot en mörkgrå vägg, resultat av precisionsarbete med japansåg.
    Skapa konto
  • Vitlaserad träpaneltak möter mörkblå vägg, visar hantverkskvalitet utan synliga verktyg.
    Skapa konto
  • Japansåg används för att skära i list på arbetsbänk, inga elverktyg synliga.
    Skapa konto
  • Perfekt passform för snyggt monterad taklist i ett hörn utan synligt damm följande hantverksarbete.
    Skapa konto
  • Person som använder en japansåg nära en svart Hultafors verktygslåda och en patron med tätningsmedel.
    Skapa konto
  • Taklister snidade med japansåg, vita mot en grå vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Postal och 2 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Jag har börjat att använda handverktyg mer och mer. Dels för att utveckla mig själv men även för att bidrar till en mycket bättre arbetsmiljö. Igår var det dammfritt, bra ljudnivå och jag slapp bära fram sågbord, grovdammsugare, kap och gersåg samt slapp stå ute i kylan. Allt som behövdes var en japansåg.
Tjusigt! Jag har nyligen satt samma lister mot samma tak, också i ett skevt gammalt hus. Så jag vet hur stor utmaning det kan vara ;)

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
useless useless skrev:
Igång igen med cyklingen? ;)
Nej, tyvärr! Haltar än :( Ska in i februari för magnetröntgen. Vi får väl se då vad som inte är bra.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Stressa lagom och akta dig för väggen!
Som jag brukar säga till bekanta och anhöriga när det ständiga svaret är nej; när man, med tre barn, sambo och heltidsjobb, har startat ett projekt så skapas så extremt många ringar på vattnet. Det gör att man vill bli klar så fort det är möjligt för att slippa leva och bo med det. Behöver man en grovdammsugare och lite material till rummet så måste det stå i hallen. Men i hallen stod en torkställning och kläder. Kläderna hamnade i sovrummet som i sin tur åkte ur påsarna och hamnade på golvet. Torkställningen hamnade närmare trappen och tar upp all plats där. Därför blir man sämre på att tvätta. Tiden räcker inte riktigt till så man är ständigt trött. leksaker på nedervåningen. Barn som inte sover som de ska mm.

Ringarna är oändliga :) Men nu är det skapligt nära! Senast i helgen ska jag vara klar så att Elise kan flytta in.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S scim skrev:
Tjusigt! Jag har nyligen satt samma lister mot samma tak, också i ett skevt gammalt hus. Så jag vet hur stor utmaning det kan vara ;)
Det är ett aber med sneda hus! Lärorikt förvisso men ändock ett aber :D

Gäääsp

Japansågen har återigen fått jobba lite.

Japansåg, lister i olika längder och former samt en tving och måttband på ett grått trägolv, indikation på pågående hantverksarbete.
Skapa konto

Vit paneltak och del av en vägg med stege i bakgrunden, som indikerar nyligen utfört arbete.
Skapa konto

Vitt innertak med lister möter mörkt vägg i en hörna, antydan till renoveringsarbete.
Skapa konto

Vinkelvy av ett rum med vit paneltak, mörkblå vägg och en öppen dörr, efter arbete med japansåg.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.