6 596 läst ·
60 svar
7k läst
60 svar
28V likström mellan hällen och fläkten..
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Nej nej...inte för kort...längden spelar ingen roll (har ni hört den förrut
).
Ett sätt är att summra är så här:

Säg att vi har en kabel (50meter lång) som innehåller 1st gul/grön och 4st (omärkta) svarta parter och i detta fallet är ingen part inkopplad.
Nu vill vi ta reda på vilken svart part som är vilken för att t.ex märka i varje ände.
1. Bygla ihop den gul/gröna med en svart i ena änden (så de har kontakt).
2. Spring 50 meter till den andra änden (glöm inte multimetern)
3. Sätt multimetern i summer-läge och sätt ena mätproben så den har kontakt med gul/grön.
4. Mät med den andra mätproben på de svarta; en i taget tills multimetern piper -då har du hittat samma part som den som är byglad i andra änden.
5. Upprepa med resten av parterna.
(Hoppas du förstår principen av min "snygga" skiss)
Ett sätt är att summra är så här:

Säg att vi har en kabel (50meter lång) som innehåller 1st gul/grön och 4st (omärkta) svarta parter och i detta fallet är ingen part inkopplad.
Nu vill vi ta reda på vilken svart part som är vilken för att t.ex märka i varje ände.
1. Bygla ihop den gul/gröna med en svart i ena änden (så de har kontakt).
2. Spring 50 meter till den andra änden (glöm inte multimetern)
3. Sätt multimetern i summer-läge och sätt ena mätproben så den har kontakt med gul/grön.
4. Mät med den andra mätproben på de svarta; en i taget tills multimetern piper -då har du hittat samma part som den som är byglad i andra änden.
5. Upprepa med resten av parterna.
(Hoppas du förstår principen av min "snygga" skiss)
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Vad skall du ha det trådlösa till?? :-?
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Ok, här kommer beskrivningar på mina 2 summringar jag skrivit om tidigare.
Först om fläktens chassi har kontakt med jordstiftet på "sin" sladd.

Sedan om vägguttaget till fläkten är inkopplad till Jord.
Prova att mäta enligt detta för att utesluta ev. missade jordningar.
(Det skall alltså pipa om förbindelse finns)
Nej nej, ni har rätt..
Fasiken så smart lösning måste jag säga...
Fast det går väl inte att göra så för att mäta just i mitt specifika fall - alltså mellan jordbleck i två uttag - då får jag väl ta en vanlig förlängningssladd för att "nå"..
Edit.. Finfina skisser - du har inte funderat på konstnärsbanan..
Fast det går väl inte att göra så för att mäta just i mitt specifika fall - alltså mellan jordbleck i två uttag - då får jag väl ta en vanlig förlängningssladd för att "nå"..
Edit.. Finfina skisser - du har inte funderat på konstnärsbanan..
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Har du för långt (gissar att du har några meter väl?) så är det bara att förlänga med lämplig sladd.Styx skrev:Nej nej, ni har rätt..
Edit.. Finfina skisser - du har inte funderat på konstnärsbanan..![]()
hehe ja man har väl funderat
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Styx -> Har du gjort någon mätning ännu?
(Pellefant -> Tackar)
(Pellefant -> Tackar)
Tam-ta-tam..
Då skall vi summera här..
Jag har nu lånat en multimeter från en elektriker och mätt.. 27V - MEN - växelström..
Den gamla multimetern har jag skänkt till Renova och nu skall jag köpa mig en likadan som den elektrikern hade - Fluke nånting..
Fast grundproblemet kvarstår ändå. - och Rostig_9000i_-88, jag har mätt och får ton på båda mätningarna... Fast lite "glappig" från kåpan till sin egen jord..
Då skall vi summera här..
Jag har nu lånat en multimeter från en elektriker och mätt.. 27V - MEN - växelström..
Den gamla multimetern har jag skänkt till Renova och nu skall jag köpa mig en likadan som den elektrikern hade - Fluke nånting..
Fast grundproblemet kvarstår ändå. - och Rostig_9000i_-88, jag har mätt och får ton på båda mätningarna... Fast lite "glappig" från kåpan till sin egen jord..
Ursäkta sent inhopp,
kan ev vara så att fläktkåpans jord är o.k men att du har trubbel med någon elektriskt jord i eller invid gashällen på bänken (t.ex högspänningsgeneratorn i gashällen som ger gnistorna).
Jag ser följande möjligheter (med risig jord):
Avstörningskondingar från fläktmotor som kan komma ner via de galvade ventrören.
Trafo eller elektronik i fläkthuset (som verkar vara störst chans i detta fall)
Gashäll eller annan elgrej direkt invid fläktkåpa som ligger på gashällens eluttag.
Som tidigare beskrivits utmärkt, kolla att all jord i eluttagen till gashäll, fläkt m.m verkligen funkar till 100 % och att jordledning upp till fläktmotorn på taket är helt o.k
(ta en lös fk-kabel eller dylikt och mät från jord i köket mot jord i fläktens chassie uppe på taket).
Ska bli intressant att se svaret på denna "elgåta".
kan ev vara så att fläktkåpans jord är o.k men att du har trubbel med någon elektriskt jord i eller invid gashällen på bänken (t.ex högspänningsgeneratorn i gashällen som ger gnistorna).
Jag ser följande möjligheter (med risig jord):
Avstörningskondingar från fläktmotor som kan komma ner via de galvade ventrören.
Trafo eller elektronik i fläkthuset (som verkar vara störst chans i detta fall)
Gashäll eller annan elgrej direkt invid fläktkåpa som ligger på gashällens eluttag.
Som tidigare beskrivits utmärkt, kolla att all jord i eluttagen till gashäll, fläkt m.m verkligen funkar till 100 % och att jordledning upp till fläktmotorn på taket är helt o.k
(ta en lös fk-kabel eller dylikt och mät från jord i köket mot jord i fläktens chassie uppe på taket).
Ska bli intressant att se svaret på denna "elgåta".
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Jag tycker att du skulle kunna prova att jorda fläktens chassi från ditt vägguttag som inte fläkten "sitter i".
Prova sedan om du får stötar / Kan mäta fram 27v AC igen.
Se ännu en utomordentlig (
) skiss:

Prova sedan om du får stötar / Kan mäta fram 27v AC igen.
Se ännu en utomordentlig (