Lågvoltshalogen - sedan fiberoptik till fyra punkter..
Thermex Astral

Edit - vet inte om det är lågvoltshalogen förresten - men halogen är det i alla fall..
http://www.thermex.se/sw385.asp
Frihängande..

P
Lågvoltshalogen = 24 VAC
Elektronisk transformator
Ena branschen läcker över till kåpan
När Du mäter så ger Ditt instrument utslag som likspänning
Kolla lågvoltssidan på transformatorn - eller be en elkille göra det.

Bör iof räcka med att jorda ner kåpan ordentligt så eländet sticker ner i backen istället och risken för andra obehagliga överraskningar elimineras. ::)

P
Ett alternativ kan ju vara en latexhuva när Du ska laga mat och luta huvet mot fläktkåpan...... ;D ;D

Skulle ju i alla fall se förbannat lustigt ut 8-)

:)
Finfin idé - jag skall hälsa damen här hemma det.!

Räcker det att dra en jordning från kåpan till vilken jordkabel som helst i installationen..??

P
Håller precis på att planera 60 m2 kök och vardagsrum (35 kök/25 vrum) och ska nog se till att lägga in latexhuvan i budgeten om vi väljer dito fläkt- vi umgås ju mest i köket med nära och kära så det får bli mycket latex då eftersom vi ofta lagar mat tillsammans;D Damen lär väl dock protestera kan man tänka :P :P

Hmm, läste inte så noga i bruxen till fläkten, gav upp när jag insåg att lampan inte var specad i den, så jag vet inte riktigt hur den ser ut elektriskt - det framgick väl antagligen inte heller av bruxen kan man tänka.

Men - principiellt sett - så anser jag att Du skall ha samma jordpunkt för motor och kåpa för att vara helt på det säkra.

Lycka till!!

Rostig_9000i_-88 skrev:
Prova att ta ur stickproppen och kontrollera att du har kontakt mellan stickproppens jordbleck och fläktens kåpa.

Kontrollera sedan att du har jorden i vägguttaget för fläkten inkopplad genom att mäta mot jorden i ditt andra vägguttag.
Vad fick du för resultat när du mätte enligt mitt förslag på förra sidan?

Pellesyd skrev:
Lågvoltshalogen = 24 VAC
Elektronisk transformator
Ena branschen läcker över till kåpan
När Du mäter så ger Ditt instrument utslag som likspänning
Kolla lågvoltssidan på transformatorn - eller be en elkille göra det.

Bör iof räcka med att jorda ner kåpan ordentligt så eländet sticker ner i backen istället och risken för andra obehagliga överraskningar elimineras. ::)
Men det där stämmer väl inte. Du kan ju inte mäta upp likspänning om det är 24 VAC som är växelspänning. För mig är det fortfarande omöjligt att mäta upp likspänning mellan en apparatur och jordblecket i ett vägguttag.

Rostig_9000i_-88 skrev:
[quote author=Rostig_9000i_-88 link=1137240976/0#5 date=1137245941]Prova att ta ur stickproppen och kontrollera att du har kontakt mellan stickproppens jordbleck och fläktens kåpa.

Kontrollera sedan att du har jorden i vägguttaget för fläkten inkopplad genom att mäta mot jorden i ditt andra vägguttag.
Vad fick du för resultat när du mätte enligt mitt förslag på förra sidan?[/quote]

Ja, det var ju samma då, 28VDC..
Men som sagt, efter att ha läst hela den här tråden tvekar jag på min multimeter..
Skall se om jag kan låna en ny av en av våra grannar här så skall jag mäta igen..

P
Jomen kom igen nu ;)

1. Vi har ju kommit fram till att kåpan saknar korrekt jordning.
2. Utan korrekt jordning och med en läck på lågvoltssidan mot plåt så blir följden att det kittlas.

Jag har hitintills bara teoretiserat i detta men med erfarenhet av att jaga spöken i de mest varierande typer av elinstallationer, allt från gamla rådhus till moderna fastigheter med mycket digitalteknik, så vet jag att det förekommer de mest osannolika felkällor.

Jag föreslår att jorda ner kåpan ordentligt, mät och kolla. Fungerar det så är Du i alla fall hemma och damen slipper latexhuvan - fast å andra sidan med hänvisning till latex så kanske Du inte vill jorda...... ::)

Styx skrev:
[quote author=Rostig_9000i_-88 link=1137240976/30#35 date=1137448664][quote author=Rostig_9000i_-88 link=1137240976/0#5 date=1137245941]Prova att ta ur stickproppen och kontrollera att du har kontakt mellan stickproppens jordbleck och fläktens kåpa.

Vad fick du för resultat när du mätte enligt mitt förslag på förra sidan?[/quote]

Ja, det var ju samma då, 28VDC..
Men som sagt, efter att ha läst hela den här tråden tvekar jag på min multimeter..
Skall se om jag kan låna en ny av en av våra grannar här så skall jag mäta igen..[/quote]

Nämen det var ju om du har korrekt jordförbindning jag menade, inte spänningsmätning. :D
Prova att summra enligt mitt förslag istället.

Ja nu är jag med :)
Nej, det har jag inte provat ännu - skall kolla på det.!

Förresten..
Jag har varit på jakt efter en vettig "ledningssökare". Alltså något man kniper fast i ena änden på en ledning och sedan sätter mot den i andra änden och då får någon slags signal på att det är rätt ledning..
Vad heter en sådan makapär och vilken skall man ha...

Menar du ...... Summer! :D

Varför inte..!!

Det menar jag kanske - gör jag det..!

Heter apparaten så. :-[

Har du multimeter så har du summerfunktion i den (den som piper när du lägger ihop mätproberna).

Ok..

Fast den är lite kort..

Det jag menade var någon variant som kanske räckte 20m. - helst sladdlös då..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.