Jag har en tid känt att det "kittlar" lite när man sätter pannan mot vår frihängande fläkt samtidigt som man sätter ett finger på gasplattan i hällen..

Mätte upp det idag med multimeter och fick då 28V likström mellan punkterna..

Är detta normalt?? Dålig jordning av fläkten eller vad.??

Det låter som ett fall av taskig jordning.
Prova att mäta mot "riktig jord" t.ex. jordstiftet i ett vägguttag för att se om det är spis eller fläkt som behöver bättre jordning.

Tack, gjorde precis det och det är fläkten som är dåligt jordad..
Något man kan fixa själv - eller är det ett elektrikerjobb??

Är det en elektriker som har gjort det så ring honom/henne = backjobb!

:)
Fläkten satte vi själva, inkopplingen var bara en stickpropp..

Prova att ta ur stickproppen och kontrollera att du har kontakt mellan stickproppens jordbleck och fläktens kåpa.

Kontrollera sedan att du har jorden i vägguttaget för fläkten inkopplad genom att mäta mot jorden i ditt andra vägguttag.

Rostig_9000i_-88 skrev:
Prova att ta ur stickproppen och kontrollera att du har kontakt mellan stickproppens jordbleck och fläktens kåpa.

Kontrollera sedan att du har jorden i vägguttaget för fläkten inkopplad genom att mäta mot jorden i ditt andra vägguttag.
Mäta jord mot jord..
Det skall bara indikera förbindelse då om det är rätt eller.!

Ok, skall kolla upp det imorgon - tack så länge...

Styx skrev:
Jag har en tid känt att det "kittlar" lite när man sätter pannan mot vår frihängande fläkt samtidigt som man sätter ett finger på gasplattan i hällen..

Hmm. Är det stavfelsnisse som varit framme när du skriver att du har 28VDC mellan spisen och fläkten. Hade du skrivit 28VAC (växelspänning) så hade jag oxå sagt att det mest troligt är jordfel men om det nu är sant att det är DC (likspänning) så har du någåt annat problem. T.ex. nått fel i nån elektronikdel i fläkten.

Mät med din multimeter igen och kontrollera ifall det verkligen var likspänning du hade.

// DeBe

Oavsett om det är DC eller AC så skall det inte kunna vara någon spänning där om jorden är korrekt inkopplad.

Sedan kan man möjligen fundera över varför det blir en spänning. Det borde det inte ha varit även om det saknas jordanslutning. Men det kan också bero på ett mätfel, fast det faktum att du känner att det kittlar indikerar att du har både ett isolationsfel, och felaktig skyddsjord.

DeBe skrev:
[quote author=Styx link=1137240976/0#0 date=1137240976]Jag har en tid känt att det "kittlar" lite när man sätter pannan mot vår frihängande fläkt samtidigt som man sätter ett finger på gasplattan i hällen..

Hmm. Är det stavfelsnisse som varit framme när du skriver att du har 28VDC mellan spisen och fläkten. Hade du skrivit 28VAC (växelspänning) så hade jag oxå sagt att det mest troligt är jordfel men om det nu är sant att det är DC (likspänning) så har du någåt annat problem. T.ex. nått fel i nån elektronikdel i fläkten.

Mät med din multimeter igen och kontrollera ifall det verkligen var likspänning du hade.

// DeBe[/quote]

Nej det är ingen stavfelsnisse :) utan det är likspänning jag har.. skumt - eller hur...

Styx skrev:
Nej det är ingen stavfelsnisse :) utan det är likspänning jag har.. skumt - eller hur...

Hmm. Då hävdar jag att du har fel i elektroniken och inte i någon jordanslutning. För om det finns något i fläkten eller spisen som föregås av en likriktare till 28VDC så ska detta inte komma ut i skyddhöljet. Oavsett om denna är anslutet till jord eller ej. 230VAC och 28VDC ska aldrig komma i kontakt med varandra.

Jag skulle nog reklamera fläkten ifall denna är nyköpt.

// DeBe

DeBe skrev:
Hmm. Då hävdar jag att du har fel i elektroniken och inte i någon jordanslutning.
Det måste ju vara fel på båda delarna. Är båda höljena korrekt jordade kan det omöjligt bli spänning mellan dem.

Fläkten är ett par år gammal men det har varit såhär hela tiden...?
Skumt är det i alla fall - och det är nog rätt säkert att det endast gäller fläkten - jag kontrollmätte mot en säker jord i ett vägguttag och fick då endast spänning mot fläkten - inte mot hällen..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.