B Badger #1 Medlem · 423 inlägg 26 feb 2010 18:39 Badger Medlem 423 inlägg 26 feb 2010 18:39 #1 Gällande Elelement 400V, kabeldragning, vilken FK tjocklek ska användas? 1,5 eller 2,5 mm ?
E elmont #2 Medlem · jämtland · 26 765 inlägg 26 feb 2010 18:44 elmont Medlem jämtland 26 765 inlägg 26 feb 2010 18:44 #2 Normalt kör man med 1,5 mm2 och säkrar gruppen tio Ampere. Man använder i princip alltid 1,5 mm2 till allt i vanliga bostäder, förutom till spis och ev värmepump/elpanna.
Normalt kör man med 1,5 mm2 och säkrar gruppen tio Ampere. Man använder i princip alltid 1,5 mm2 till allt i vanliga bostäder, förutom till spis och ev värmepump/elpanna.
H hempularen #3 Moderator · Stockholm · 57 789 inlägg 26 feb 2010 18:45 hempularen Moderator Stockholm 57 789 inlägg 26 feb 2010 18:45 #3 Det beror inte på spänningen utan på hur mycket ström du skall köra. Hur stora säkringar skall du ha till ellementen? Du skall i de flesta fall ha 1,5 kvmm om det är säkrat med 10A, och 2,5 om det är säkrat med max 16A.
Det beror inte på spänningen utan på hur mycket ström du skall köra. Hur stora säkringar skall du ha till ellementen? Du skall i de flesta fall ha 1,5 kvmm om det är säkrat med 10A, och 2,5 om det är säkrat med max 16A.