Bart Bart skrev:
Vart är samhället på väg?!
Det förutspådde de gamla som visste allt. Så står det i Sæmunds nedteckning av den gamla Völuspá:


63.
Þá kná Hænir
hlautvið kjósa
ok burir byggja
bræðra tveggja
vindheim víðan.
Vituð ér enn - eða hvat?
64.
Sal sér hon standa
sólu fegra,
gulli þakðan
á Gimléi;
þar skulu dyggvar
dróttir byggja
ok um aldrdaga
ynðis njóta.
65.
Þá kemr inn ríki
at regindómi
öflugr ofan,
sá er öllu ræðr.
;)
 
H heimlaga skrev:
Det förutspådde de gamla som visste allt. Så står det i Sæmunds nedteckning av den gamla Völuspá:


63.
Þá kná Hænir
hlautvið kjósa
ok burir byggja
bræðra tveggja
vindheim víðan.
Vituð ér enn - eða hvat?
64.
Sal sér hon standa
sólu fegra,
gulli þakðan
á Gimléi;
þar skulu dyggvar
dróttir byggja
ok um aldrdaga
ynðis njóta.
65.
Þá kemr inn ríki
at regindómi
öflugr ofan,
sá er öllu ræðr.
;)
Självklart, hur kunde jag glömma det. Svaret på den urgamla frågan.
 
Bart Bart skrev:
Självklart, hur kunde jag glömma det. Svaret på den urgamla frågan.
Jag vet! :surprised: 42! :)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.