Hej

Sitter och planerar belysning i garaget och har kommit fram till att 4st led-lister på 8m vardera hade fungerat väldigt bra som belysning kopplad till en rörelsedeckare när man bara ska in en snabbis eller parkerar bilen osv. (Kommer bli en bunt lysrör som arbetsbelysning.)

Efter lite läsning konstaterade jag att man kräver ju en hyfsad led-driver/trafo för att köra 4x8m, lite beroende på antal led så klart.

Så snubblade jag över 220-240V led-lister, finns en uppsjö på nätet både via Ebay och Amazon mm.
först tänkte jag att det här var ju kalas, enkelt och bra :thumbup: Men sedan när man ser konstruktionen blir jag lite orolig.. det är ju trots allt 240V i kablage som sitter otroligt nära varandra!

Se bild 1114312600_444.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samt att man klipper av listen efter önskad längd (precis som på 12V på angivna platser) och kan koppla in en ny stickkontakt på resterande längd.

Vad säger ni andra om säkerheten? Effekten är väl antagligen den samma som på 12V, men just att ha 240V ledningar så pass "oskyddade" känns lite vanskligt tycker jag. :eek:

Tror jag får fortsätta leta efter 12V lister och köra med drivers/trafo, men har lite svårt att hitta längder över 5m som sitter i ett stycke. Tar gärna tips om ni inte får mig på andra tankar gällande 240V listerna.. har dock inte hittat någon svensk ÅF på dessa, även det gör mig lite extra oroad över godkännande/säkerheten.

Jag har köpt och använt de här i ett halvår. Jag antar att Ljustema skulle märkt om det var några problem med listerna. Det är ju inte så stor ström som går genom ledarna, men jag skulle inte gärna koppla ett eluttag i slutet.

http://www.ljustema.se/122-230v-led-slinga

Snailman
Jag har kört med 24 volts lister, de kan man ju förlänga eller mäta från mitten eller ändarna, sen 24 volts nätdelar, och dimmers, där en kommer kan mata andra dimmers så de styrs likadant, känns säkrare med 24 volt tycker jag, köpt allt via aliexpress, blir ganska billigt.

Redigerat:
Fred vom Jupiter skrev:
Jag har köpt och använt de här i ett halvår. Jag antar att Ljustema skulle märkt om det var några problem med listerna. Det är ju inte så stor ström som går genom ledarna, men jag skulle inte gärna koppla ett eluttag i slutet.

[länk]
Känns lite tryggare att se att en svensk åf i alla fall säljer denna typen, då borde elsäkerhetsverket inte kunnat döma ut den helt i alla fall :)
Strömmen som går igenom står väl i direkt paritet till längden på led-listen. Max 50m, 10w/m så 500W då, kanske inte är så mycket med 2A även om ledningarna ser lite nära ut.

Men man bör nog definitivt inte koppla någonting efterlisten oavsett längd, om än det hade varit festligt med en mycket lysande skarvsladd :)

Fint att de testat vilka dimmers som funkar!

Snailman
tig3r skrev:
Känns lite tryggare att se att en svensk åf i alla fall säljer denna typen, då borde elsäkerhetsverket inte kunnat döma ut den helt i alla fall :)
Strömmen som går igenom står väl i direkt paritet till längden på led-listen. Max 50m, 10w/m så 500W då, kanske inte är så mycket med 2A även om ledningarna ser lite nära ut.

Men man bör nog definitivt inte koppla någonting efterlisten oavsett längd, om än det hade varit festligt med en mycket lysande skarvsladd :)

Fint att de testat vilka dimmers som funkar!
Ungefär dubbla priset mot aliexpress http://www.aliexpress.com/item/High...49&btsid=c1ec80b9-c2d9-44fb-b8f1-3e518bdb3ee8

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.