Ska dra rör för min elektriker men undrar om jag förstod honom rätt här.
Har transformator och 230v i ett angränsande rum och skall dra vp-rör i taket, till strömbrytare och till lampdosa 230v.

Kan 230v och 12v kretsen samsas i samma taklampdosa?
Drar 2 rör dit, 1 rör till led dimmer, ett rör till brytare 230v och ett vidare till uttag från samma takdosa.

Låter det vettigt? Lite osäker om 12v led slingan skulle gå via dosan eller inte. Själva transformatorn kommer ju vara i ett annat rum, undrar varför 12v ska behöva gå via takdosan?

• vpror.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja man får samsa 230 V och 12 V i samma dosa under vissa förutsättningar, MEN i detta fall ser det inte ut att finnas någon anledning till att dra 12 V-röret via takdosan, så vi slipper gå in på dessa förutsättningar. Dra ett rör direkt till LED-dimmern istället, kanske från den närmaste LED-lampan?

Kan det bero på att han vill göra det lättare för ev ombyggnad i framtiden?

Transformatorn måste ju dimmern ha ström från, men om jag skippar gå via takdosan. Går jag enklast vidare upp i taket direkt med led slingan från dimmern? Med vp-rör måste det ju vara enklare så än att gå tillbaks till det andra rummet med tändtrådar och sen tillbaks ut under taket igen.

Kan han tänkt att det skall vara någon dimmer som går på 230v sen till till transformator och vidare till led? Är lite osäker på vad man brukar använda.

Svårt att säga utan att veta mer. Är du t.ex säker på att dimmern ligger på 12 V-sidan? Vanligt är att dimmers opererar på 230 V-sidan. Det varierar lite mellan olika fabrikat av transformatorer.

Men skulle dimmern jobba med 230 V, och den andra belysningskretsen hör till samma grupp, så behövs inte dubbla rör. Så elektrikern hade uppenbarligen tanke med det. Kanske bäst att höra med honom så att det blir som han tänkt.

Ang rördragningen så ska den vara intuitiv ;) - man ska kunna gissa sig till var rören går (även om det är en bra ide att fota väggarna innan de spikas igen). Fläta inte rör kors o tvärs utan dra med i en träd eller stjärnstruktur.

Framförallt rör för 12V bör vara extra intuitivt.

230V-rör kan man hitta hyggligt säkert (om man slår på strömbrytare så att alla tändfaser är spänningssatta) med en "spänningssökare".

12V-rören lär man bara i bästa fall kunna hitta med nån slags metalldetektor om det ens går att hitta dem alls utan dyr specialutrustning.

Vad gäller dimmers så finns också varianten att ha dimmerfunktionen inbyggd i transformatorn/drivdonet och själva reglaget ger bara en svag styrspänning (i enklaste fall bara en potentiometer kopplad så att den ger 0-10V). Jag minns inte säkert men tror att de drivdonen heter "Jolly"-nånting. De har varit uppe här förr. Nån annan kan säkert fylla i rätt namn på dem.

Lite off-topic kanske. Men jag har kollat på det här med att dimma LED, och som yxis säger så finns ju varianten där drivdonet tar en styrsignal 0-10V för att dimmas. Det finns ju även vanliga dimmers som ger 0-10V. Men jag antar att denna styrsignalskabel inte får dras tillsammans med starkströmskablarna från dimmern till drivdonet?

yxis skrev:
Vad gäller dimmers så finns också varianten att ha dimmerfunktionen inbyggd i transformatorn/drivdonet och själva reglaget ger bara en svag styrspänning (i enklaste fall bara en potentiometer kopplad så att den ger 0-10V). Jag minns inte säkert men tror att de drivdonen heter "Jolly"-nånting. De har varit uppe här förr. Nån annan kan säkert fylla i rätt namn på dem.
Japp helt korrekt. Jolly finns i många olika utföranden och varianter och är erkänt bra med dimrar och trafo för LED. Flexibiliteten är stor men också en nackdel, det kan vara viktigt att tänka på när det gäller Jolly så har de många varianter som kan kräva lite mer av den som installerar, en del varianter behöver t.ex. byglas rätt beroende på vilken typ av LED man använder.
Vad gäller LED så tycker jag personligen att det absolut bästa alternativet är PWM-dimmers till LED, vilka används på 12V sidan.
Men, men, det är tycke och smak, somliga vill ha "Plug-n-Play" medans andra vill ha Microsoft-syndromet d.v.s. "Plug-n-Pray" ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.