1 217 läst · 13 svar
1k läst
13 svar
230 eller 400V
Har skaffat en Cylinda 662VL induktion, produktbladet (på nätet) säger att den är på 230V men instruktionsbladet hänvisar till skylt på baksidan. Där visas både 230V och 2 resp 3-fas inkoppling. Totalt har spisen 10700W. Har sedan tidigare perilexuttag och tre-fas.
Visst fasen! borde den kunna kopplas som den gamla?
Kjell G
Visst fasen! borde den kunna kopplas som den gamla?
Kjell G
Kolla så att du har nolla i perilexuttaget. Jag har gjort bort mig när jag bytte plats på två spisar en gång. Den ena blev knappt varm alls. Då tittade jag närmare och konstaterade att spisen ville ha tre faser utan nolla, men var ansluten till två faser och nolla.
Den andra som ville ha en nolla men var ansluten mellan faser blev förfärligt varm även om man skruvade ner den och efter ett tag gick säkringen. Efter omkoppling gick det bara att använda plattorna i par eftersom det saknades nolla i uttaget.
Det var en gammal spis med gjutjärnsplattor och ingenting gick sönder. Om du kopplar en ny induktionsspis i ett uttag där nollan saknas är det inte säkert att du har lika stor tur som jag hade. Då kan det mycket väl gå sönder något.
Erik
Den andra som ville ha en nolla men var ansluten mellan faser blev förfärligt varm även om man skruvade ner den och efter ett tag gick säkringen. Efter omkoppling gick det bara att använda plattorna i par eftersom det saknades nolla i uttaget.
Det var en gammal spis med gjutjärnsplattor och ingenting gick sönder. Om du kopplar en ny induktionsspis i ett uttag där nollan saknas är det inte säkert att du har lika stor tur som jag hade. Då kan det mycket väl gå sönder något.
Erik
OK, nu är det iofs ett nytt uttag (3 år) och den gamla spisen är 3-fas och därmed garanterat nollad? Vet iaf att det är 5 ledare i röret fram (var med o drog i en usel flexslang från Malmbergs!)
Kjell G
Kjell G
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 646 inlägg
Då ska du koppla in spisen på tre faser, nolla och jord.
Att spisen är trefas är absolut ingen garanti för att nolla finns.Kjell_G skrev:
Att det är 5 st ledningar är däremot en stark indikation att nolla är framdragen.
Men "nollan" kan givetvis vara o-inkopplad i andra änden och så blir det ajöss dyr-häll .... :O
finns det någon anledning att koppla tre faser, jord men utelämna nollan? Hela anläggningen är 3år, tre år, 36 månader. Om den är inkopplad i spisen, skulle någon elektriker avstå från att koppla in nollan i elcentralen? Nu har jag inte tittat där men det löser sig ändå eftersom elektrikern kommer i morgon
Kjell G
Kjell G
I en tre år gammal anläggning vore det högst anmärkningsvärt om inte nollan var kopplad till ett perilex-uttag. I så fall är det värt en anmälan till elsäkerhetsverket så dom får veta vem som gör så.
Men märkligare saker än så har ju faktiskt hänt. I så fall är det troligast en gammal old-school elektriker som tycker att om det inte behövdes på 60-talet så behövs det minsann inte nu heller.
Det är ju nämligen så, att med en trefasspis med 400V elementspänning och ingen styrelektronik behövs ju ofta inte nollan för korrekt funktion (på spisen!)
Ett perilex-uttag på väggen måste däremot alltid vara fullkopplat, där får man inte gena.
Men märkligare saker än så har ju faktiskt hänt. I så fall är det troligast en gammal old-school elektriker som tycker att om det inte behövdes på 60-talet så behövs det minsann inte nu heller.
Det är ju nämligen så, att med en trefasspis med 400V elementspänning och ingen styrelektronik behövs ju ofta inte nollan för korrekt funktion (på spisen!)
Ett perilex-uttag på väggen måste däremot alltid vara fullkopplat, där får man inte gena.
Nu vet jag hur det låg till:
Mikael_L du har rätt om nollan, fanns ingen på befintlig spis, därför gick det inte heller att sno kabel+propp från den eftersom den helt enkelt saknade stiftet till nollan. Det blev till att köpa lite gummikabel (tack Biltema) o ny propp (tack ÖB en måndagkväll).
Däremot var nollan inkopplad i perilexuttaget så då var ju allt som det skulle på den fronten!
Nu står den på plats, färdig att köra - nu gäller det bara att läsa instruktionsboken ordentligt
Kjell G
Mikael_L du har rätt om nollan, fanns ingen på befintlig spis, därför gick det inte heller att sno kabel+propp från den eftersom den helt enkelt saknade stiftet till nollan. Det blev till att köpa lite gummikabel (tack Biltema) o ny propp (tack ÖB en måndagkväll).
Däremot var nollan inkopplad i perilexuttaget så då var ju allt som det skulle på den fronten!
Nu står den på plats, färdig att köra - nu gäller det bara att läsa instruktionsboken ordentligt
Kjell G
Eller kokboken.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 902 inlägg
Det kanske blir som köksnovisen som klarade att värma tevatten om frun först hade kokat vattnet....... skulle väl varit en smiley här
protte
protte
Hm, det första elektrikern gjorde efter inkopplingen var att koka lite vatten:Oprototypen skrev:
fast han tyckte det var lite dålig kräm - själv hade han powerboost minsann - hinns knappt med att hämta tepåsen
Kjell G