Hej!
Har köpt en stuga som verkade ha en relativt ny ugn. Bifogar fotot på namn och volt på den, fotot som som är taget ugnen (electrolux) . Sålde den pga den va för bred.
Har hittat en ny, smalare till ett bra pris men den har bara 230 volt..
Bifogar bild på uttaget i väggen också.
Bifogar även skärmdump på specifikationer (cylinda) på spisen jag vill köpa.
Tack på förhand!

• Typskylt på Electrolux-ugn med modellnummer, serienummer och spänning information.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av specifikationer för Cylinda spis med kokplattors dimensioner och effekt, samt spänning.
    Skapa konto
  • 230 volts vägguttag för spis med säkerhetsbrytare ovanför och elledning under.
    Skapa konto
Förhoppningsvis är uttaget fullkopplat med nolla och då är det bara att plugga in den nya spisen.
Men det går inte att svara på utifrån bilderna, så du får mäta för att vara säker.

P
V Vmrvmr skrev:
Hej!
Har köpt en stuga som verkade ha en relativt ny ugn. Bifogar fotot på namn och volt på den, fotot som som är taget ugnen (electrolux) . Sålde den pga den va för bred.
Har hittat en ny, smalare till ett bra pris men den har bara 230 volt..
Bifogar bild på uttaget i väggen också.
Bifogar även skärmdump på specifikationer (cylinda) på spisen jag vill köpa.
Tack på förhand!
Mät med multimeter i uttaget mellan samtliga runda stift
tre mätningar skall ge 400V och tre 230V
har du 230V har du nollan kopplad och din tilltänkta spis skall gå att använda. Om du hittat denna spis på felgiganten så får du kolla kopplingen i spisen och troligen skaffa ett perilex sladdställ, är du nu inte säker på hur det skall gå till kontakta en elektrikare.

Jag blir lite fundersam på sladden som går undertill på ditt uttag är det uttagets matning eller tas det ut något från uttaget?

electroluxaren skrev:
Mät med multimeter i uttaget mellan samtliga runda stift
tre mätningar skall ge 400V och tre 230V
har du 230V har du nollan kopplad och din tilltänkta spis skall gå att använda. Om du hittat denna spis på felgiganten så får du kolla kopplingen i spisen och troligen skaffa ett perilex sladdställ, är du nu inte säker på hur det skall gå till kontakta en elektrikare.

Jag blir lite fundersam på sladden som går undertill på ditt uttag är det uttagets matning eller tas det ut något från uttaget?

"tre mätningar skall ge 400V och tre 230V
har du 230V"

Förstår inte riktigt vad du menar med de?
Behöver man något ytterligare för att koppla inte spisen? Trodde de var en sladd att koppla i bara.
Ang sladden under vet jag faktiskt inte, vet inte hur det brukar se ut bakom spisar...
Tack för svar!

useless useless skrev:
Förhoppningsvis är uttaget fullkopplat med nolla och då är det bara att plugga in den nya spisen.
Men det går inte att svara på utifrån bilderna, så du får mäta för att vara säker.
useless useless skrev:
Vad ska mätaren visa då?

Mellan nollan och respektive fas ska det vara ca 230 Volt. Mellan faserna ska det vara ca 400 Volt.

Schematisk illustration av en trefas elkopplingsplint med märkningar för N, L1, L2, L3 och PE samt ampertal.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.