74 264 läst ·
638 svar
74k läst
638 svar
2211 kr för att byta huvudsäkring?
Låter också ganska dyrt, men trots allt drygt 400:- billigare om jag förstår dig rätt.E Elajomannen skrev:
Suger verkligen att man inte kan göra detta extremt enkla jobb och rapportera ny storlek själv.
Close enoughT tergo skrev:
Som ofta är ev majoriteter inte mycket värt i de här sammanhangen. Det du utsatts för är orimligt hur man än försöker vrida och vända på det.F fladderbeaver skrev:
Totalkostnaden är säkert rimlig, men timarvodet 1200 + moms sticker en del i ögonen... Det hade nog sett bättre ut med två timmar á 600:-.
Det är ju trots allt en del jobb med att först ta sig till platsen (även om det är nära), byta passdelar och säkringar, ta sig till nästa jobb eller kontoret, skriva ihop en anmälan till nätbolaget, tidrapportera och fixa underlag för fakturan.
Även om man är i området och jobbet är litet brukar man ha en minimidebitering på en timme eller så.
Det är ju trots allt en del jobb med att först ta sig till platsen (även om det är nära), byta passdelar och säkringar, ta sig till nästa jobb eller kontoret, skriva ihop en anmälan till nätbolaget, tidrapportera och fixa underlag för fakturan.
Även om man är i området och jobbet är litet brukar man ha en minimidebitering på en timme eller så.
google är ett hyffsat bra statistiskt underlag. Har du provat googla "byte huvudsäkring pris"?R RoAd skrev:
De absolut bästa elektrikerna brukar ligga runt 400-500kr ex. moms, Problemet är att de inte jobbar mot privatpersoner utan är istället kontrakterade på månader/år framåt på arbetsplatser. För då kan man helt plötsligt skrota majoriteten av det administrativa arbetet då det är 1 kund istället för 400 under samma tid.
Det är absolut en av det enklaste jobben att utföra om allt stämmer, om ingen annat syns vid borttagning av passdelar eller inspektion av anläggningen. Varför har företag inte anställt en person som enbart byter huvudsäkringar? min gissning är för att det finns inte tillräckligt många hushåll som byter huvudsäkring varje månad och därför åker en elektriker ut som även kan göra mer avancerade saker på detta jobb. Vad tror du?R RoAd skrev:
https://dryft.se/elektriker/byta-huvudsakring/Tommty skrev:
google är ett hyffsat bra statistiskt underlag. Har du provat googla "byte huvudsäkring pris"?
De absolut bästa elektrikerna brukar ligga runt 400-500kr ex. moms, Problemet är att de inte jobbar mot privatpersoner utan är istället kontrakterade på månader/år framåt på arbetsplatser. För då kan man helt plötsligt skrota majoriteten av det administrativa arbetet då det är 1 kund istället för 400 under samma tid.
Det är absolut en av det enklaste jobben att utföra om allt stämmer, om ingen annat syns vid borttagning av passdelar eller inspektion av anläggningen. Varför har företag inte anställt en person som enbart byter huvudsäkringar? min gissning är för att det finns inte tillräckligt många hushåll som byter huvudsäkring varje månad och därför åker en elektriker ut som även kan göra mer avancerade saker på detta jobb. Vad tror du?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Du har inte så du kan få rot på jobbet med?
Vi fick en el firma att anmäla mätar flytt åt mig. De hade min 2 timmar som de fakturerade, men det fick jag besked om från början.
2400 kr sen minus rot så det landade på cirka 1700.
Vi fick en el firma att anmäla mätar flytt åt mig. De hade min 2 timmar som de fakturerade, men det fick jag besked om från början.
2400 kr sen minus rot så det landade på cirka 1700.
Ja och det gav ett magert resultat som egentligen inte går att dra några slutsatser av. Det man får gå på är förstås rimlig timkostnad och hur lång tid arbetet bör ta.Tommty skrev:
Jag anser att 1 timme är väl tilltaget för detta. Det verkar ju firman hålla med om också då det är en timme de debiterat.
Jaha?Tommty skrev:
Jag tror att du missförstå min poäng. Det var inte att det borde finnas extra odugliga elektriker som bara utför säkringsbyten. Den var att det inte är motiverat med extra kunniga och dyra elektriker för detta jobbet, vilket gör timpriset på 1500:- orimligt.Tommty skrev:
Det är absolut en av det enklaste jobben att utföra om allt stämmer, om ingen annat syns vid borttagning av passdelar eller inspektion av anläggningen. Varför har företag inte anställt en person som enbart byter huvudsäkringar? min gissning är för att det finns inte tillräckligt många hushåll som byter huvudsäkring varje månad och därför åker en elektriker ut som även kan göra mer avancerade saker på detta jobb. Vad tror du?
600 kr per timme är ett rent vrakpris på elekteiker i storstan. Här fakturerar de 800-1000 kr per timmeTommty skrev:
korrigera det till 600kr/h och startavgift på 900kr så är det plötsligt helt fine.
Är det bättre att hitta sätt att lura kunder istället? sätt ditt ett uppladdningsbart 9v batteri till en indikatorlampa att säkringarna är hela och hoppas på grön teknikavdrag?
Drömmen om att elektrikern ska debitera 375kr för arbete á 15min och sedan lyckas hitta 25 andra 15 minuters uppdrag så att beläggningen kommer upp till en nivå där ett företag kan gå i vinst, samtidigt som offerter, möten, telefonsamtal, resor, lunch, luckor som inte går att fylla ut o.s.v. inte ska kosta kunden något är bara naivt.
Småjobb som detta är det absolut sämsta jobben för firmor då det finns i princip noll marginal då det oftast inkluderar 15 minuter att prata med kunden, 15 minuter samtal efteråt när något inte fungerar och helst 15 minuter "när du ändå är här, jag tänkte i framtiden kanske bygga ut huset, kan du säga på ett ungefär vad elen skulle landa på"
Fullständigt orimligt med 1500 i timmen för en elektriker! Om det inte är på dyr-tid förstås.
Jag hade helt klart kontaktat firman och frågat om de råkat fakturera för någon väldigt senior konsult istället. Detta är ett jobb som kräver absolut minst kompetens av en elektriker.
Om de ser vill debitera minimum xx kronor eller yy timmar är en annan femma men då ska det meddelas i förväg. De kan inte spendera 15 minuter på plats och kanske en halvtimme till för pappersarbetet (avrundat till 1 timme) och sen fakturera 3 om de inte meddelat sina villkor.
OM det är så att deras timpris ÄR 1500 för denna typ av jobb så skulle jag helt klart aldrig någonsin anlita dem igen och berätta det för alla jag känner.
Materialet är inga större pengar även om de ser ut att ha tagit en bra procentuell vinst där med.
Jag hade helt klart kontaktat firman och frågat om de råkat fakturera för någon väldigt senior konsult istället. Detta är ett jobb som kräver absolut minst kompetens av en elektriker.
Om de ser vill debitera minimum xx kronor eller yy timmar är en annan femma men då ska det meddelas i förväg. De kan inte spendera 15 minuter på plats och kanske en halvtimme till för pappersarbetet (avrundat till 1 timme) och sen fakturera 3 om de inte meddelat sina villkor.
OM det är så att deras timpris ÄR 1500 för denna typ av jobb så skulle jag helt klart aldrig någonsin anlita dem igen och berätta det för alla jag känner.
Materialet är inga större pengar även om de ser ut att ha tagit en bra procentuell vinst där med.
Sist jag hade med en elektriker att göra sa han att det inte var mycket lönt att begära rot-avdrag på jobb under cirka 3000kr då kostnaden för tiden det tog honom att fixa med det översteg vad man fick tillbaka av avdraget. Men han hade mer vettig timkostnad också.H Hallerudsbo skrev:
Småjobb är ofta dyra. Jag tror du hade hade haft svårt att hitta någon att göra det så mkt billigare. Risken är stor att ingen vill göra jobbet.