KalleKe
min ena huvudsäkring grillades pga av hylsan säkringen sitter i sprack. Något med att kabeln bakom efter 40 år lossnat lite. Min vanliga elektriker kom skruvade ner huvudcentralen slängde in ett nytt säkringselement och bytte säkringen. Tog en timme allt som allt efter moms 1000 spänn. 550 kr per timme och sällan något direkt påslag. Älskar honom nästan mer än min fru 😂

• Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
A
KalleKe Sammy_j skrev:
min ena huvudsäkring grillades pga av hylsan säkringen sitter i sprack. Något med att kabeln bakom efter 40 år lossnat lite. Min vanliga elektriker kom skruvade ner huvudcentralen slängde in ett nytt säkringselement och bytte säkringen. Tog en timme allt som allt efter moms 1000 spänn. 550 kr per timme och sällan något direkt påslag. Älskar honom nästan mer än min fru 😂
Vi har också ungefär samma timpris. Tror de flesta firmor ligger därikring då vi går efter samma kollektivavtal i branschen men jag är bara en anställd. Har ingen bättre koll på ekonomin egentligen.

Jag hade lite samma upplevelse i somras
Hade en murare här för att putsa lite, några timmars jobb. Jag sa åt honom att ta det lite när det passar dig och du har vägarna förbi. Så därmed blev det utdraget på ca en månads tid.

Ändå fick jag sen 500 spänn på fakturan för servicebil, och då bor han 1 km bort... diesel för 500kr kan han köra Stockholm-Göteborg på

Min el leverantör har en fast kostnad för detta. 500 kr!

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Mycket dyr timkostnad.
Dock ska väl uppmärksammas att han inte tog betalt för några resor. På så vis lönade det sig att han var i närheten.

john68 john68 skrev:
Min el leverantör har en fast kostnad för detta. 500 kr!
För att utföra själva bytet eller för att ändra säkringsstorlek i sina register?
De flesta nätägare tar några hundralappar för att administrera bytet, men då ska du först haft en elektriker hemma som gjort bytet och skickat in en ändringsanmälan.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
useless useless skrev:
För att utföra själva bytet eller för att ändra säkringsstorlek i sina register?
De flesta nätägare tar några hundralappar för att administrera bytet, men då ska du först haft en elektriker hemma som gjort bytet och skickat in en ändringsanmälan.
300 om jag gör bytet själv och nu höjt till 800 om de fixar allt.

Att byta sockel kan man ju lätt göra själv. Ooops.... 🤫

• Haha
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Mm många år har ju varit så att om man inte vill ha ett jobb skickar man offert med fantasipris. Accepterar kunden ändå är det jackpot.

Tror dock det är på väg andra tider. Den som lever får se.
Japp. Detta känns som "bara i Sverige".

pacman42 pacman42 skrev:
Att byta sockel kan man ju lätt göra själv. Ooops.... 🤫
Det räcker att byta passkontakten.... 😉

S
N naikon skrev:
Jag hade lite samma upplevelse i somras
Hade en murare här för att putsa lite, några timmars jobb. Jag sa åt honom att ta det lite när det passar dig och du har vägarna förbi. Så därmed blev det utdraget på ca en månads tid.

Ändå fick jag sen 500 spänn på fakturan för servicebil, och då bor han 1 km bort... diesel för 500kr kan han köra Stockholm-Göteborg på
Servicebilskostnaden ska inte bara täcka dieselkostnaden så det är nog snarare så att du inte riktigt vet vad du betalat för :)

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Nej, det är ju därför frågan ställs.
Jag håller med om att debiteringen är orimlig. Den här typen av småjobb som kan passas in när det passar schemat borde inte behöva bli dyra. Det ör skillnad om det är småjobb som måste ske vid ett specifikt tillfälle.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Servicebilskostnaden ska inte bara täcka dieselkostnaden så det är nog snarare så att du inte riktigt vet vad du betalat för :)
Så klart jag förstår att han har fasta kostnader för sin bil. Men när jag bad han explicit att "ta detta när du har vägarna förbi" så innebar ju detta jobbet inget extra slitage på hans bil. Utan han tog det när han var på väg hem från andra jobb (jag bor på vägen hem för honom från stan) där jag antar att han OCKSÅ fakturerar 500kr för servicebilen.

Jaja, jag ligger inte sömnlös på nätterna för detta. Men jag kan tycka att hantverkaren borde varit mer transparent och sagt på en gång att jag kommer åka på 500kr för servicebil, oavsett om han har vägarna förbi eller inte.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Att det blev som det blev beror ju bara på att ts inte frågade om priset. Då kör man ju på "listpris" typ och adderar det man kan. Då spelar det ingen roll att man var i närheten.........

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det är väl just det som gör att förtroendet gör hantverkare är så lågt.

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.