28 767 läst ·
104 svar
29k läst
104 svar
20mm flexrör till 16mm apparatdosa?
Nja, jag hade faktiskt problem med det, det är därför jag har fästena kvar 
Det slutade med att jag bara spikade dit dosorna. I och för sig var det kanske lite specialfall eftersom det var precis bredvid en dörr och jag lade på OSB bakom gipsen som är styvare och då skapade en liten bulle på precis fel ställe.
Det slutade med att jag bara spikade dit dosorna. I och för sig var det kanske lite specialfall eftersom det var precis bredvid en dörr och jag lade på OSB bakom gipsen som är styvare och då skapade en liten bulle på precis fel ställe.
Du kanske har rätt. Nu är jag inte riktigt på samma nivå som Anders Malmgren när det gäller detaljer, men sannolikt mer än medelsvensson. Jag störde mig på det tillräckligt för att göra om det. Det kan förvisso också haft att göra med att det var så tydligt i och med att dörrkarmen avslöjade bulan.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Det man vet ser man.
Det man inte vet om ser man inte.
Tex Är man lite bil intresserad så kan man leta igenom en bil och se om den är omlackerad eller liknande. Vet flera personer som ägt bilar som har ett intresse men som inte ens vet om att bakskärmen på bilen är omlackerad etc.
Säger man sånt att man ser färgskiftningar eller visar lackskarven så kommer de alltid att se det sedan.
Det man inte vet om ser man inte.
Tex Är man lite bil intresserad så kan man leta igenom en bil och se om den är omlackerad eller liknande. Vet flera personer som ägt bilar som har ett intresse men som inte ens vet om att bakskärmen på bilen är omlackerad etc.
Säger man sånt att man ser färgskiftningar eller visar lackskarven så kommer de alltid att se det sedan.
Men det anses ju ge tillräcklig (jag vet, det kunde blivit bättre) stabilitiet när man spikar eller skruvar i dosans hål på baksidan (2 st parallellt med väggen in i en regel). Varför skulle inte två korta, kraftigare skruv åt samma håll då ge tillräcklig stabilitet. Det handlar förstås om dosans egna stabilitet, men det är ju lösbart.tommib skrev:Du måste skruva från bägge sidor av väggen för att kunna få 90 grader mellan skruvarna och på så sätt uppnå vinkelstabilitet. Om du nöjer dig med halvbra stabilitet kan du skruva bägge från samma håll men då kommer dosan svikta lite (inåt).
Platta som spikas fast i regeln finns till t.ex. Elkos röda samt på Julas billiga dosor. Tror att den egentligen är gjord för stålregel men det går bra att få fast den i en vanlig träregel också. den bygger typ 2mm så man får kanske jacka ur regeln lite först.
Egentligen tror jag det kan bli stadigare även med de rangligaste dosorna eftersom detta mer handlar om att ta stöd på rätt sätt mot regeln.
Idag är det ju en rätt liten yta man försöker pressa mot regeln vilket leder till att det blir spiken eller skruven som får stå för stabiliteten.
Ska se om jag kan göra en skiss, men nu börjar det lukta patent...
Att det är meckigt och kräver extradetaljer att utföra det viktigaste momentet för apparatdosor: Fästa dem i regeln.tommib skrev:
Det är så meckigt att många väljer att limma dem i skivan eller använda extra kortlingar etc etc.
Hade vi haft sådant i bilindustrin som sagt...
Det ska gå att kasta dit, helst med en hand som inte blir överansträngd, som sitter på en nybörjare, och ändå bli bra!
Ja, det var min första tanke, att använda ngn form av konsol.nimhed skrev:Det måste gå att göra ett enklare regelfäste. Alltså någon form av platta som du skruvar fast i regeln. Sedan klickar du fast dosan i det.
På enklare billiga dosor finns ju den funktionen att dosor kan hakas i varandra, när du vill ha en grupp med fler dosor. Varför inte en enkel platta att skruva i regeln, som sedan det redan befintliga fästet i dosan passar i.
När jag sedan kollade upp hur de där regelfästena ser ut blev jag förbannad.
Sån skit för så mkt pengar.
Samtidigt kom jag på att det egentligen är skruvande direkt i en dosa som är det optimala. Det ser man ju egentligen på alla fall där elektrikern dratt en skruv inifrån dosan...
Nej, det finns ju inte plats om det är cc-45 eller mindre! Rätt vanligt idag med installationsskikt tex.tommib skrev:Jag förstår hur du menar. Men har du plats att skruva fast den så har du kanske plats att skruva fast dosan med dess integrerade fästen också. Visst, det finns säkert enstaka situationer där det inte är så. Frågan är hur ofta det inträffar.
Vitsen med den här är väl framför allt montering på stålregel där du inte kan skruva...
Nu citerade jag dig, men jag vänder mig mot fler i tråden som skrivit om stabilitet.karlmb skrev:Men det anses ju ge tillräcklig (jag vet, det kunde blivit bättre) stabilitiet när man spikar eller skruvar i dosans hål på baksidan (2 st parallellt med väggen in i en regel). Varför skulle inte två korta, kraftigare skruv åt samma håll då ge tillräcklig stabilitet. Det handlar förstås om dosans egna stabilitet, men det är ju lösbart.
I vilket fall är någon jättegod stabilitet faktiskt inte så viktig. Det ska vara tillräckligt bra för att hålla dosan på (rätt) plats tills skivan är monterad och apparaten är monterad i dosan. Sen spelar det ingen roll, väggskivan/skivorna är sen klämda mellan dosa och apparat och allt blir stumt.
Det andra problemet löses bra av denna produkt:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...l/apparatdosor/kottlingssats-med-dosa-412068/
Men 30 spänn på Jula för en plastbit som max kostar 3 kr att producera? I bilvärlden hade den kostat 4:-..eller kankse en 10a på Biltema.
Ja, jag vet att ni elektriker inte betalar 30 men ändå, hutlöst är ju bara förnamnet även på det pris ni får!
https://www.jula.se/catalog/el-och-...l/apparatdosor/kottlingssats-med-dosa-412068/
Men 30 spänn på Jula för en plastbit som max kostar 3 kr att producera? I bilvärlden hade den kostat 4:-..eller kankse en 10a på Biltema.
Ja, jag vet att ni elektriker inte betalar 30 men ändå, hutlöst är ju bara förnamnet även på det pris ni får!
Jag håller med till viss del. Men går det göra något som är stabilt så gör man det. Och det är jag övertygad om att det går. T.ex så kan dosan komma ur läge när det gipsas, det var väl så de teleskopiska ringarna kom till...Mikael_L skrev:Nu citerade jag dig, men jag vänder mig mot fler i tråden som skrivit om stabilitet.
I vilket fall är någon jättegod stabilitet faktiskt inte så viktig. Det ska vara tillräckligt bra för att hålla dosan på (rätt) plats tills skivan är monterad och apparaten är monterad i dosan. Sen spelar det ingen roll, väggskivan/skivorna är sen klämda mellan dosa och apparat och allt blir stumt.
Det är ju ett bra pris, produkten lönar sig att använda.karlmb skrev:Det andra problemet löses bra av denna produkt:
[länk]
Säg att det tar elektrikern 10 minuter extra att leta rätt på en överbliven regelstump och såga av en lämplig bit från denna.
Och kostar 384:- + moms dvs 480:- i timmen.
Då kostar det arbetet 80:- och det där fästet är alltså lönsamt.