Varför finns inte mer i vanlig bygghandel? Det jag sett från Eljo mm på nätet är inte imponernade, men jag kan ha missat förstås. Ta detta med att behöva sätta en extra regelbit för att komma ut från dörrfodret, hur kan det vara så primitivt 2015??? Jag vet att det finns plastbitar att köpa, men 30-40 kr för en sån..? Och är de lättanvända?

Mikael_L
karlmb skrev:
Varför finns inte mer i vanlig bygghandel? Det jag sett från Eljo mm på nätet är inte imponernade, men jag kan ha missat förstås. Ta detta med att behöva sätta en extra regelbit för att komma ut från dörrfodret, hur kan det vara så primitivt 2015??? Jag vet att det finns plastbitar att köpa, men 30-40 kr för en sån..? Och är de lättanvända?
För att "vanligt folk" som köper ifrån "vanlig bygghandel" ofta är för snåla för att köpa en VP-2-dosa för 30 spänn när det finns en helt finesslös en för 10 spänn på ÖoB, tror jag.

Med VP-2 finns det rätt många monteringstillbehör.
Om väggen är halvad så kan man t.ex. direkt borra för dosan precis där man vill ha den och sen använda skivfäste eller regelfäste.

Materialmässigt är det billigare att spika på en liten överbliven regelstump.
Men betalar man den som monterar några hundra kr/ timme så kan dyrare montagematerial ändå bli lönsamt på sista raden.

Visst , det är våra perversa skatter på arbete som är grunden till dessa ohemula priser för enkla plastbitar! Men vad jag menar är att de inte är tillräckligt bra ändå. Skulle vi haft såna prylar i bilindustrin skulle bilarna kosta flera miljoner att bygga...
Finns det någon hemsida där jag kan studera alla tillbehör till VP-2?

Då jag som företagare som lämnat ett pris på ett lite större jobb använder en mängd olika "tillbehör" gör jag det enbart för att jag kan göra jobbet både snabbare och bättre. Men det krävs en viss materialkunskap och en viss "övning" för att det ska bli lönsamt. För en "amatör" som troligen saknar både kunskapen och "övningen" blir det troligen lika billigt/dyrt oavsett vad h*n använder. Och att privatpersoner får betala ohemult för det som företagarna kan köpa relativt billigt gäller ju i nästan alla branscher, inte minst i den bilindustri du nämnde.

Som oftast så kan Svensson inte en tiondel hur man ska göra en elinstallation. Än mindre vad som anses som Svensk standard mm.

Att Jula, Biltema, Cheppy, Byggmax, Jem o Fix, Bygglädjen, Clas ohlsson med många fler. inte har en möjlighet att ens saluföra de artiklar som finns till förfogande. Inte ens våra grossister som Ahsell, Selga, Elektroskandia mm Har allting på hyllan men mycket av det kan fås dagen efter vid beställning. Men det finns både kunskap hos folket bakom disken och på kontoren som vet vad som funkar och vad som finns för möjligheter. Bara detta är värt en hel del faktiskt!
Sen kan jag tycka att det är väldigt dåligt att el material säljs på lågprisvaruhusen då det bara sporrar till att fuskbygga. Det enda det är som bra att evt kartellpriser hålls nere och att kunden "får" välja kvalitet på sin installation oftast till de sämre.

Jag som själv använder Vp2 dosor så är ju regelfäste och skrivfäste(namn??) för dosorna väldigt smidigt. Främst för att de går fort men att man får dessutom dosorna rakt och rätt avstånd mellan de om man kör kombination eller 12-13cm cc mått imellan vid tex vanligt vägguttag och tex data uttag. Sen att man kan skruva dosorna i från princip alla tänkbara håll på en enklad vägg ser jag ju bara som ett starkt plus!! Liksom Jag kör nästan mer med limpistolen än vad jag nyttjar TC klammer idag känns det som.

En annan som köper en vanlig vp2 dosa för runt 20kr och de med regelfäste för ca 30kr så anser jag mig inte att de rutab dosor mm som man oftast hittar på lågprisvaruhusen inte är motiverande att köpa för de få kr skillnad. på ett hus så blir det inte många extra tusenlappar för att momenten går snabbare och att man får mycket serverat i samma monterings moment. Men så tänker sällan många.

Men om jag skulle utsätta mig för att köpa billigt skit så hade hammaren flugit både en och två gånger genom rummet. Troligtvis så hade de blivit dyrare då man haft sönder något annat i frustration istället. Det blir så mycket roligare att använda material som det ligger lite tanken bakom istället för att använde de där extra legobitarna som blev kvar längst ner i kartongen när man byggt klart sin lego bil som ändå inte kan bli något vettigt utav.

karlmb skrev:
Visst , det är våra perversa skatter på arbete som är grunden till dessa ohemula priser för enkla plastbitar! Men vad jag menar är att de inte är tillräckligt bra ändå. Skulle vi haft såna prylar i bilindustrin skulle bilarna kosta flera miljoner att bygga...
Finns det någon hemsida där jag kan studera alla tillbehör till VP-2?
Tyvärr så är det nog ens svårt att hitta tillbehör för det man söker.

Men oftast så klarar man sig med vanliga VP2 dosor och Vp2 dosor med regelfäste.
Vill man så köper man till skivfäste med rätt längd (tjockleken på väggen) så limmar/tejpas de fast och sen när väggen dubblas så sitter dosan kvar utan att man har använt en enda skruv. Den kan inte falla in i väggen då den kilas fast.
Sen är limpistolen en bra vän faktiskt. Sitter som berget faktiskt.

Extra stutsar och sidostutsar mm är ju bara en sak som man kan köpa till.
Vp2 dosor går ju att få med enkel stuts eller med dubbelstuts. Men smidigare att bara köpa de dubbla om man har lite kombinations ramar mm då man bara tar bort ena stutsen på vardera dosa och använder mellanlägget (namn?) och jackar ihop dosorna med. Smidigt som fan att kunna välja om man vill använda 16 eller 20 slang.

Vp2 dosor är som de extrema sportbilarna. Man kan få de exakt som man vill ha. Man behöver inte ens ha lekt med lego för att förstå sig på dessa.

Men 10 kr dosorna på lågprisvarahusen ja där kan knappast en ingenjör klura ut hur man ska kunna göra något vettigt av de.

tommib
Som oftast så kan Svensson inte en tiondel hur man ska sköta sin hälsa. Än mindre vad som anses som god vetenskaplig standard mm.

Ett normalt apotek har inte en chans att lagerföra alla de läkemedel som potentiellt behövs, men man kan vanligen få det till dagen efter vid beställning. Det finns dock gedigen kunskap hos folket bakom disken och på vårdcentralen/sjukhuset om vad som funkar och vad det finns för möjligheter. Bara detta är värt rätt mycket (av dina skattepengar).
Att hälsokostbutiker, månglare och internethandlare kränger kosttillskott, sockerpiller och allsköns konstiga låg(eller hög)prisprodukter tycker jag bara är dåligt då det sporrar till att hitta på dumheter utan några som helst vetenskapliga belägg. Det enda som är bra med det är att det finns någonting att rekommendera folk som insisterar på att de måste ha ett piller mot sina problem oavsett om det är elallergi eller oral galvanism eller annat.

Nä, allvarligt talat håller jag i viss mån med dig. De flesta kan inte så mycket om elinstallation, för att de vanligen inte behöver bry sig. Men vi som bryr oss skulle kunna uppskatta om det gick att köpa bättre grejer lite enklare. Så våldsamt svårt kan det väl inte vara för Ahlsell m.fl. att släppa mig genom dörren och ge mig ett rimligt pris....

Alltså, jag har inget emot att betala dubbla eller tredubbla priset för en bra eldosa!
Ni som försvarar VP2 förstår inte hur jag menar.
En bra dosa anser jag ska enkelt kunna fixeras på rätt ställe på en regel (trä såväl som stål), med skruvar.
Går inte det så är det ju förstås bra om man kan limma hela dosan på skivan istället, men då borde en billigare dosa kunna erbjuda det eftersom det krävs mindre hål/konsoler för en sådan dosa.
Jag menar att VP2 inte är enkel att sätta rätt på en regel, den är i princip lika svår att få dit som en skitdosa för en tia. (Iaf utan plåtkonsolen)
Mitt förslag är alltså att den ska gå att skruva fast med rejäla och korta vanliga skruv, snett framifrån eller bakifrån (om man har en enklad vägg). Man ska i det momentet enkelt kunna hålla den på rätt ställe i djupled med ena handen och köra skruvdragaren med den andra.
Detta utan en dyr extra plåtkonsol.
Sedan ska den vara såpass smart att man kan använda både 16 och 20mm rör utan att behöva byta en massa studsar och skit. Som en dosa från 90-talet...
Nu inser jag att det som ändrats sen dess är att flexslangarna blivit så populära och det är väl därför så många dosor har de där plåtblecken, de är egentligen bara dyra för oss som vill köra med raka vp-rör, så en variant på dosan skulle vara utan såna plåtbleck.
Summa summarum, en enda apparatdosa i 2 utföranden borde gå att konstruera. Helt i plast.
Har jag missat nåt?

tommib
Ja, att det kostar pengar att tillverka och lagerföra två i det närmaste identiska produkter. Bland annat.
Nu har jag inte använt just VP2 men däremot ett flertal av elkos röda och de sitter där de ska med två 100mm spik in i regeln som de sitter vid. För kombinationsmontage får man helt enkelt sätta en kortling bakom, eller räkna med att apparaterna håller fast dosorna.

tommib skrev:
Ja, att det kostar pengar att tillverka och lagerföra två i det närmaste identiska produkter. Bland annat.
Nu har jag inte använt just VP2 men däremot ett flertal av elkos röda och de sitter där de ska med två 100mm spik in i regeln som de sitter vid. För kombinationsmontage får man helt enkelt sätta en kortling bakom, eller räkna med att apparaterna håller fast dosorna.
Det var väl ett dålig argument...? Jag föreslår 2 dosor att lagerhålla, hur många lagerhålls av VP2 idag? Med och utan regelkonsol, med olika studsar, med olika varianter på teleskopfunktion...
Som jag skrev går det inte alltid att använda spik, det är för trångt, och extra kortlingar.., detta är inte rationellt helt enkelt!

Mikael_L
karlmb skrev:
Summa summarum, en enda apparatdosa i 2 utföranden borde gå att konstruera. Helt i plast.
Har jag missat nåt?
Ja att du begränsar det hela något helt enormt.

Jag vill ha dosor för enkelgips, dubbelgips och trippelgips.

Jag vill ha dosor med både 16mm och 20 mm stutsar (och t.o.m 25mm någon gång)

Jag vill ibland ha endast en stuts, ibland 8.

Och stutsarna ska ibland gå uppåt, ibland nedåt, ibland åt vänster eller höger och ibland ut genom botten, och alla varianter av detta.

Ibland vill jag montera ihop flera dosor så det passar flerfacksram, ibland vill jag montera så att flera dubbeluttag kommer kloss mot varandra (detta är alltså två olika cc-avstånd)

Ibland vill jag fästa åt sidan, ibland mot botten eller mot framsidan, och ibland är det bäst att bara limma och klämma fast.

Ibland är det kakel som ska på väggen sen, med för mig lite okänd tjocklek.

Allt detta går aldrig att ordna med bara två lagerförda dosor, tror jag.

Och detta är det som gör VP-2-systemet så genialiskt, med en relativt liten mängd olika delar så kan man kombinera ihop valfritt av alla dessa egenskaper.
Jag kan alltså ganska lätt få en dosa med 7 stutsar, säg 3 uppåt, 2 nedåt och två åt sidan, som passar dubbelgips med kakel och sitter ihop till en tvåfacksram och bara limmas mot skivorna.

Eller någon annan konfiguration, givetvis. :)

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Man kan ju skruva fast en VP-2 dosa både bakifrån och framifrån. Dessutom p.g.a. den är djupare än andra dosor så går det att skruva den direkt på stående reglar i en yttervägg med liggande 45x45.

Köper man vanliga apparatdosan med blå ring (E14 213 03) och ett paket regelfästen så kommer man långt!
Man kan använda lite skivfästen, fast det är inget absolut tvång. Ofta går det bra att kortla i på dom ställen där man inte kan skruva/spika dosor i en stående regel.
Det är framförallt på storbyggen där det bara byggs med plåtreglar och enkelgips som det behövs stora mängder av skivfästen för att där är det krångligt att kortla och det går inte att skruva i enkelgips utan allt behöver limmas. (Vad man har svurit över det sattyget).

//Patrik

Om vi lämnar detta med olika studsar, inte kan man skruva fast en vp2 direkt i en regel med cc-45 utan att behöva använda specialskruv och en ranglig vinkelchuck?

Då kan man ju enkelt använda ett regelfäste eller så limmar ett skivfäste direkt på enklingen, när man drar rör/slang och sätter dosor har man limpistolen varm hela tiden och alla tillbehör i en låda tillsammans med dosorna.
Och visst är det typiskt att vi som använder tex rör/slang/dosor dagligen i hundratals lägenheter och andra hus inte ser samma problem som en "amatör" vad kan det bero på :rolleyes:

I fallet yttervägg så går det ju inte med skivfäste. Ett regelfäste är en extra del som dessutom kostar mkt, typ lika mkt som dosan verkar det, och ska lagerföras och finnas med ute på bygget.
Visst är det typiskt att ni som jobbar dagligen med detta säger. kom inte här, vi kan detta...
När jag gick gymnasiet så berättade läraren att om någon har några ideer om hur man kan förbättra gruppcentraler så är det välkommet, branschen hade kommit fram till att de var fulländade...detta var på porslinstiden...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.