14 295 läst ·
56 svar
14k läst
56 svar
20 kubik ved -> Bergvärme
Visst går det och värma med radiatorer i de delarna fläktarna inte när för det lär behövas minst 2 st till ett hus på nästan 200 m2. Eftersom huset har vatten buren värme skulle jag inte satsa på luft luft bullriga när inte hela huset och man får inget vv av dom men dom är helt klart billiga att köpa men jag tycker komforten är värd mera och tror inte en dyrare lösning blir dyrare om man räknar på att bo kvar i huset.
Ok, inte mig emot. Har TS gott om pengar i banken då får han borra 400 meter, gärna för mig.smurfen72 skrev:Visst går det och värma med radiatorer i de delarna fläktarna inte när för det lär behövas minst 2 st till ett hus på nästan 200 m2. Eftersom huset har vatten buren värme skulle jag inte satsa på luft luft bullriga när inte hela huset och man får inget vv av dom men dom är helt klart billiga att köpa men jag tycker komforten är värd mera och tror inte en dyrare lösning blir dyrare om man räknar på att bo kvar i huset.
Då blir kalkylen:
Om bergvärmen ska ersätta 32000 kwh då blir det en besparing på 22400 kwh om pumpen har COP 3. Kostnaden för el blir 9600 kr (1kr/ kwh, nu är det iofs elen mycket billigare). Jämfört med 14000 kr som han antagligen betalar idag för 35 kubik (400 kr per kubik) blir det 4400 kr besparing per år.
150000 kostar pumpen och installation, säg efter ROT 130000 kr /4400= på ca 30 år får han till baka pengarna. Då har TS bytt minst en gång vp som kostar 80 tusen inkl installation minst som är inte medräknat i kakylen. Annars blir det 48 år.
Hmm, !
Varför räknar du med lågt cop på bergvärmen och högt på luft/luft vp ? Det finns ingen anledning att borra 400 meter till den förbrukningen. Som jag uppfattade ville ts komma i från ved hanteringen i första hand men sen får ju naturligtvis drift kostnaden gärna bli lägre också. Du kan ju räkna ut vad kostnaden hamnar på med 2 luft/luft vp och elpatron som gör vv och värmer de delarna som luft pumparna inte når så kan vi jämföra.
Slänger in en fråga här då jag ser att kunskapen finns i vissa inlägg.
Bjuder just nu på en stuga i Norge. Dom betalar nu 20.000 i el per år. Vattenburen golvvärme och nybyggt men en elberedare tillverkar varmvatten till golvvärme o tappvatten. 110kvm timmerstuga.
Vad kostar installation av bergvärme i Norge?
Hemma betalar jag 150.000 för 200 meter borrhål o en Wiessman pump. Betalar 12.000 per år 230 kvm plus garage 70 kvm ink hushållström
Bjuder just nu på en stuga i Norge. Dom betalar nu 20.000 i el per år. Vattenburen golvvärme och nybyggt men en elberedare tillverkar varmvatten till golvvärme o tappvatten. 110kvm timmerstuga.
Vad kostar installation av bergvärme i Norge?
Hemma betalar jag 150.000 för 200 meter borrhål o en Wiessman pump. Betalar 12.000 per år 230 kvm plus garage 70 kvm ink hushållström
Ok, bra du sa det. Glömde vv. av 10000 kwh för hushåll, kanske 6000 är för vv. det blir 4200 kr besparing för det oxå. Då går TS plus efter 15 år. Inte så dumt.smurfen72 skrev:Varför räknar du med lågt cop på bergvärmen och högt på luft/luft vp ? Det finns ingen anledning att borra 400 meter till den förbrukningen. Som jag uppfattade ville ts komma i från ved hanteringen i första hand men sen får ju naturligtvis drift kostnaden gärna bli lägre också. Du kan ju räkna ut vad kostnaden hamnar på med 2 luft/luft vp och elpatron som gör vv och värmer de delarna som luft pumparna inte når så kan vi jämföra.
Vi gick från pellets till bergvärme 2013 och det är det bästa beslut vi någonsin tagit , från att ha burit säckar ner i källarn och hällt i behållaren och sotat pannan varje vecka till att inte behöva göra något , angående värmen , är helt underbart . Vi har ca 235 kvm och köpte pellets för 30-35 000 kr /år , gammal panna -66 , satte in Nibe fighter 1145-15kw + 1 element i källarn , 200 l UKV-kärl , 80 l expansionskärl , borra 300 m för bergvärme och 100 m för eget vatten och det gick på 230 000 kr , mycket mycket pengar men helt klart värt det . Vi kopplade inte in elpatronerna i Niben och en så länge räcker värmen till , ca 21-22 grader . Vi har jämfört med gamla elräkningar för att se vad bergvärmen kostar per år , ca 5000kr/år har det kostat nu 2 år i rad nu har ju vintrarna varit rätt milda vi har bara haft ner till -25 kortare tider . Även om elen med all säkerhet går upp i pris så har vi ganska stora mellanskillnader mot pelletseldning , det är en annan livskvalitet att slippa konkandet på säckarna och sotning av panna . Om du/ni har råd med bergvärme så sätt in det och njut .
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Du har aldrig varit norrut antar jag?Matstj skrev:Jag tror det räcker med 9kw pump. TS bränner 20 kubik säg 2000 kw per kubik och 80% verkningsgrad för pannan ger:
32000 kwh. En luft- luft pump skulle förbruka 8000 kwh med cop 4.
Om TS betalar 400kr/kubik då blir kostnaden 8000kr per år. Vilket motsvarar lika mycket som luft vp om vi räknar med 1kr per kwh.
Alltså, luft/luft är bra under vissa förutsättningar (jag har själv en).Matstj skrev:Ok, inte mig emot. Har TS gott om pengar i banken då får han borra 400 meter, gärna för mig.
Då blir kalkylen:
Om bergvärmen ska ersätta 32000 kwh då blir det en besparing på 22400 kwh om pumpen har COP 3. Kostnaden för el blir 9600 kr (1kr/ kwh, nu är det iofs elen mycket billigare). Jämfört med 14000 kr som han antagligen betalar idag för 35 kubik (400 kr per kubik) blir det 4400 kr besparing per år.
150000 kostar pumpen och installation, säg efter ROT 130000 kr /4400= på ca 30 år får han till baka pengarna. Då har TS bytt minst en gång vp som kostar 80 tusen inkl installation minst som är inte medräknat i kakylen. Annars blir det 48 år.
Hmm, !
TS fall är inte ett sådant! Bergvärme kan du få årsCOP närmare 4, en luft/luft kanske 2,5 i bästa fall (i norrland). En luft/luft pump tappar dessutom COP med tiden då konvektorn blir igensatt med damm, fett och liknande. Det går att göra rent men är stört omöjligt att få bort allt. Många sköter heller inte underhållet ordentligt.
Då var det rätt bekräknat från början. Jag trodde ts har separat vv beredare. Hur kan ts ha 10000 kwh bara hushålls el !!smurfen72 skrev:
Elpatronet vet jag inte hur du fick fram. Om ts behåller vedpannan vad ska han7hon ha elpatron till =?!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden