Pellets ÄR bättre än ved även om man inte kan köra bulk. Du måste visserligen hälla ner säckarna i "mellanförrådet" men om detta är rätt dimensionerat behöver du inte göra det mer än högst en gång per vecka. Du har dessutom anläggningen i ett garage så du kan köra in pallarna i garaget och slipper därför helt omlastningar och får väldigt kort sträcka att bära säckarna. Sotningen av pannan och askhanteringen blir också lindrigare med pellets än med ved.

• Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Bättre?

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Eld skrev:
Pellets ÄR bättre än ved även om man inte kan köra bulk. Du måste visserligen hälla ner säckarna i "mellanförrådet" men om detta är rätt dimensionerat behöver du inte göra det mer än högst en gång per vecka. Du har dessutom anläggningen i ett garage så du kan köra in pallarna i garaget och slipper därför helt omlastningar och får väldigt kort sträcka att bära säckarna. Sotningen av pannan och askhanteringen blir också lindrigare med pellets än med ved.
Men jisses, bara att hålla på och beställa hem pellets i tid och otid är ju för jobbigt. Skall man sedan hålla på och sprätta upp säckar och hälla i någon behållare med jämna mellanrum så börjar det bli mycket att göra. Sotning? Askhantering? Pallar, emballage, damm, en massa utrymme. De här pelletsbrännarna har ju en tendens att krångla lite då och då, några 20 års problemfri drift får man aldrig.

18 inlägg och ingen som hittills tycker att ts ska bygga ut garaget istället?

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Det blir väl inte mindre jobb med veden om man bygger ut garaget?

Framför allt blir det en massa spillbitar som ska eldas upp....

Protte

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Ts måste alltså bygga ut garaget innan han eventuellt byter värmekälla!
Nä förlåt, jag ska sluta tramsa i den här tråden nu.

Thomas_Blekinge skrev:
10000 kWh hushållsel? Det låter väldigt mycket. Har ni värmeelement som står på?
Bor i Norrbottens kustland... inte Blekinge. Så bara att ha motorvärmarna inkopplade under den kalla årstiden drar en hel del ström. Och det där garaget finns ju inte eftersom det är ett pannrum. 5 barn i hushållet varav två hunnit bli tonåringar så på sätt och vis är jag innerligt glad att varmvattnet skapas med hjälp av vedpanna och slingor. Bara antalet laddare till respektive platta/telefon/laptop som alla har hade gjort att ett passivhus hade flippat av all överskottsvärme.
Bygga ut garaget funkar inte för den lilla tomt jag har används till vedhantering dvs den tippas på gräsplätten innan den travas undan. Sen råkade jag bygga ut huset för 10 år sedan... så jag har nu enplanshus i vinkel på 196 kvadrat byggyta. Max i denna stadsplan är 200 kvm.
Funderar som sagt var skarpt på bergvärme nu. Får begära in offerter då det i alla fall inte blir särskilt mycket dyrare än ved.

Om du köper färdig kapat ved i dag så värmer du antagligen billigare med bergvärme om du inte räknar med att du måste investera en del.

*suck* du har ju i alla fall tonåringar som kan bära och sprätta pelletssäckarna ... istället för att stapla veden :)

• Gilla
Maggy
  • Laddar…
Jag konstaterade när jag skulle köpa ved på stock att det bara kostade ett par tusen till om jag köpte pellets istället, pelletsen är MYCKET lindrigare att hålla på med än ved och man håller fortfarande skorstenen varm med alla fördelar det innebär. Det verkar inte som någon ens funderar på dom fuktproblem man kan få på vindar när man slutar elda i ett hus utan difusionsspärrar och med självdragsventilation.

xdigger skrev:
Det verkar inte som någon ens funderar på dom fuktproblem man kan få på vindar när man slutar elda i ett hus utan difusionsspärrar och med självdragsventilation.
Inte bara vinden utan källaren får också problem när pannvärmen försvinner.
Det här är ju något som borde vara självklart i varje seriös plan för konvertering av värmekälla till bergvärme, fjärrvärme, värmepumpar eller vad det nu är. Installation av FTX, frånluftsfläktar eller åtminstone stödvärme i källaren.
Det var dock många hus som vi tittade på där ägaren bytt ut de gamla oljepannorna utan att göra något annat. Inte sällan var det fuktiga källare och mögel på vindarna också.
För mig skulle detta vara ett stort argument för pellets men jag måste också hålla med om att det verkar vara en massa meck med sotning och lastning. Jag växte upp i ett hus med vedeldning och det verkar vara mindre problem. Visst måste man bära ved och tända i pannan minst varje dag, men så mycket sotning behövdes inte mer än att tömma ur asklådan vad jag minns.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
xdigger skrev:
Jag konstaterade när jag skulle köpa ved på stock att det bara kostade ett par tusen till om jag köpte pellets istället, pelletsen är MYCKET lindrigare att hålla på med än ved och man håller fortfarande skorstenen varm med alla fördelar det innebär. Det verkar inte som någon ens funderar på dom fuktproblem man kan få på vindar när man slutar elda i ett hus utan difusionsspärrar och med självdragsventilation.
Eldar du även på sommaren när luften är fuktig så vinden hålls torr ?

Eldningen påverkar i normalfallet inte fukt/temperatur på vinden på något märkbart sätt. Däremot har många äldre hus aldeles för dålig ventilation på vinden. Det är dock enkelt att åtgärda.

I källaren är det en helt annan femma. Där brukar pannan stå för både uppvärmning och ventilation. Där måste man verkligen sätta in åtgärder om man byter från eldning i panna till bergväggen eller liknande.

Eld skrev:
Eldningen påverkar i normalfallet inte fukt/temperatur på vinden på något märkbart sätt. Däremot har många äldre hus aldeles för dålig ventilation på vinden. Det är dock enkelt att åtgärda.
Det där var ett påstående som jag vill se lite fakta bakom. Har du det? Det är tvärt emot det som jag läst på många ställen, bla http://www.lfs-web.se/Vind.htm och http://www.fuktsakerhet.se/sv/byggnad/andringvarme/Sidor/default.aspx. Är det inte så att i många äldre hus hjälpte den lilla värme som murstocken släppte ut på vinden till med att hålla igång ventilationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.