Har ett enplanshus på 196 kvadrat byggyta som är konverterat från direktel till vattenburet med vedpanna (Baxi Solo Innova med 2600 liter ackumulator) 2008.
Vi är 7 personer i hushållet och förbrukar idag cirka 10000kwh hushållsel och 20 kubikmeter travad 50cm ved (cirka 35 kubik "rösad").
Jag köper färdig ved idag men börjar bli lite less på vedhanteringen.
Vad kostar elen för en bergvärmepump om det skall ersätta den mängden ved?

Redigerat:
Hänger nog mycket på om du har ett lågtemp eller högtemp radiatorsystem.

Det är ett lågtemp så jag tror att det passar bra även till bergvärme?

C
Vad är det för ved? Björk, blandved.... energi-innehåller kan variera upp till 20%
Less på vedeldningen - lat att sota pannan? Stor inverkan på utbytet.
7 personer i hushållet - Hur mycket vatten går det åt?
Hur värms vattnet idag? I ack.tanken eller i el-beredare?

Behöver mera information om någon skall kunna svara på din fråga.

Har du övervägt pellets, men då ska du ha möjlighet till silo och bulk.

Protte

Jag kan inte svara på vad elen till bergvärmen skulle kosta. Men, några saker att tänka på innan du byter: Elen är billig idag, väldigt billig. Vattenmagasinen är onormalt välfyllda och kärnkraftens underhåll normalt/lågt. Frågan du måste ställa dig är, vad kommer elen kosta imorgon och tio år framöver. Det närmsta decenniet kommer bli intressant energimässigt.

Läget är nu att den 6e januari var en smällkall dag i hela riket. Då exporterade vi nästan 3% av vår energiproduktion. Samtidigt stod vindkraften för 4.3% och kärnkraften för 35% av produktionen.

Hur är läget då om 10år?? Läs gärna Cornucopia.
Följande kommer hända. Om inte regeringen drar tillbaka den sk effektsskatten kommer 4 av 10 kärnkraftverk stängas senast 2020. Inom den närmaste framtiden ska Sverige anpassa sig till EUs vattendirektiv vilket innebär utbyggning av fiskvandring och garanterad minimiavtappning. Vad detta innebär i minskad vattenkraftsproduktion är inte helt klarlagt ännu, men nånstans mellan 2 och 10% blir det troligen. Sedan sker en hel del energieffektivisering vilket kanske nollar vattenkraftens minskning. Frågan är sedan vad elbilarnas intåg kommer innebära.

Tänkvärt är att vi fortfarande som land fortfarande lider av sviterna av den stora ekonomiska kraschen och står och stampar in nån sorts låg/mellan-konjunktur där mycket av industrin har ett kapacitetsutnyttjande på runt 87%. Under högkonjunktur är siffran runt 91-92%. Skulle industrin nå en orderingång som runt 2005/2006 skulle elen i vårt land inte räcka till och priserna skulle skjuta i höjden.

Jag är rätt pessimistisk och tror på mycket högre elpriser över de närmsta fem-tio åren. Ha med detta i tankarna när du bestämmer dig.

• Gilla
Beje.B och 3 till
  • Laddar…
Ja, snart är det dags att komplettera bergvärmen med solceller och batterier (typ Teslas homewall) och utslaget över året producera lika mycket el som man gör av med i huset. Om elpriset stiger väldigt mycket kan det också börja löna sig med en solpanels-anläggning för att förvärma varmvatten 3/4 av året.

Med tanke på hur snabbt priserna sjunker på små anläggningar för privat bruk, i takt med att huspriserna stiger och totalkostnaderna för ett hus gör att investeringen i både bergvärme och egen elproduktion bara motsvarar en liten del av totalkostnaden.

Redigerat:
Om du installerar bergvärme ska du naturligtvis ha kvar veden som reserv och man vet inte vart elpriserna hamnar. Jag har en Baxi solo+ 2000 liters ack men kör numera bergvärme nästan hela tiden. Vp är dockat mot acken och startar eller stoppar automatiskt vid eldning eller när tanken kallnar och kör naturligtvis flytande kondensering.

Vi har 99,9% björkved.
Vi gör av med ungefär 280 kubik vatten per år och det värms av dubbla slingor i den ena av våra 1300 liters ackumulatortankar.

Pellets tänkte jag inte alls på... är inte särskilt mycket bättre än ved då jag inte kan köra bulk.

I min värld hade jag en halvplan på "reclaim the garage" som blev ombyggt till pannrum då vi vattenkonverterade.
Det går inte in en bil där nu... eller jo... vi hade en Mini Cooper S som fick plats med 14cm tillgodo om man sneddade in lite. Men sånt skall man inte ha i pannrum. Så att spara vedpanna vore väl okej... men då får jag inte tillbaka mitt garage.

Även om jag gillar vedpannor gillar jag garage bättre så ut med veden. Om det går behåll ena tanken som arbetstank och förvärm vv i slingan då får du bra drift på vp mera och billigare vv.

En typiskt bergvärmeinstallation kostar runt 150.000kr, varav pumpen c:a 75.000kr. Lite ROT-avdrag för borrningen tar ned kostnaden lite. Räkna med att pumpen håller 20 år. Jag skulle gissa att den kommer förbruka runt 7-8000kWh/år. Räknar man högt med 1:50kr/kWh så kommer din kostnad bli kanske 20.000kr per år för att värma upp huset, om du lånar pengarna och amorterar på 20 år. Dra ifrån vad din ved kostar idag inkl sotning, samt vad ett obrukbart garage kan bli värt i brukbart skick. Sedan räknar du lätt ut vad du tjänar per timmes vedhantering. Om du inte har egen skog eller får köpa veden väldigt billigt så tror jag det är ett enkelt beslut att ringa och beställa bergvärmen redan på måndag.

• Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
Är du lite händig installerar du själv köper pumpen på nätet lejer för borrningen och hamnar på runt 100000 kr. I dag är ju elen så billig så redan 1 kr är väl högt räknat tror jag.

Om du gör av med 20m3 travad (björk)ved så betyder det ungefär: 20 X 2600 X 0,75 X 0,85 = 33150kWh i året. Björkved innehåller 2650kWh per m3 (i teorin, därför använde jag 2600 vilket antagligen är närmare verkligheten). Staplad (kluven) ved motsvarar ca 75 procent av fastved (resten är luft). Nyare pannor brukar väl ligga mellan 80 och 90 procent i verkningsgrad, därför räknade jag med 85 procent.

En bergvärmepump sparar mellan 60 och 70 procent beroende på förutsättningarna alltså kommer du att hamna nånstans mellan 10 000 och 13 000 kWh i året för uppvärmningen. Om du vet vad du betalar för hushållselen så kan du räkna att uppvärmningskostnaden blir ungefär lika mycket minus de fasta kostnaderna.

• Gilla
Maggy
  • Laddar…
10000 kWh hushållsel? Det låter väldigt mycket. Har ni värmeelement som står på?

Thomas_Blekinge skrev:
10000 kWh hushållsel? Det låter väldigt mycket. Har ni värmeelement som står på?

Äsch, det är väl inget. Här går det åt ytterligare lite till utöver värme och vv.......

I övrigt, man kan räkna sig grön i ansiktet på kostnader och kalkyler hit och dit. En sak man glömmer är att alla investeringar inte måste löna sig monetärt för att dom ska vara rimliga att göra. Är man trött på att langa ved så är man. Här närmar sig bergvärmepumpen 15 år och jag har inte rört en skruv på den sedan start. 150k eller vad jag betalade och de kalkyler jag gjorde känns helt ointressanta nu (dock väldigt positiva jämfört med den elpanna som fanns i huset då), det är ju varmt i huset och helt problemfritt.

Inom 5 år lär jag få byta värmepumpen men ej heller då lär jag behöva några avancerade kaklkyler och gissningar om elpris för att veta vad jag ska göra.

• Gilla
martinradbo och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.