14 296 läst ·
56 svar
14k läst
56 svar
20 kubik ved -> Bergvärme
Ja, den håller igång självdragsventilationen i huset men det påverkar inte vinden särskilt mycket. Värmeläckaget från skorstenen ut på vinden är oftast försumbart jämfört med Värmeläckaget från våningen under eller i förhållande till ventilationen på vinden.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Blir muren på vinden så pass varm så att den skulle ge någon betydande tillskottsvärme dit så har man ett dåligt värmesystem. Värmen ska helst hållas inomhus och inte åka ut genom skorstenen.
När jag känner på murstocken på övervåningen efter flera dagars hårt eldande brukar man knappt kunna känna att den varit i bruk. Det har jag antagit varit nånting positivt, där vill jag inte ha nån spillvärme.
När jag känner på murstocken på övervåningen efter flera dagars hårt eldande brukar man knappt kunna känna att den varit i bruk. Det har jag antagit varit nånting positivt, där vill jag inte ha nån spillvärme.
Ja det ger hyffsad vent på vintern och i stort sett stt noll vent på sommaren.Eld skrev:
Som jag har uppfattat det har problemet inte varit att tillskottsvärmen från skorstensstocken försvinner, även om det nog säkert är bra att ha den. Det huvudsakliga problemet är att självdragsventilationen minskar eller upphör med en kall skorstensstock. Den varma och fuktiga luften från kök, badrum etc som tidigare sögs ut den vägen blir nu stående i huset, där den istället går upp genom taken (eftersom diffusionsspärr saknas) och kyls av på vinden. Den relativa fuktigheten på vinden blir då hög, och fukten kondenserar. Sedan kommer möglet... eller har jag fel?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ja, det låter rimligt.Yaken skrev:Som jag har uppfattat det har problemet inte varit att tillskottsvärmen från skorstensstocken försvinner, även om det nog säkert är bra att ha den. Det huvudsakliga problemet är att självdragsventilationen minskar eller upphör med en kall skorstensstock. Den varma och fuktiga luften från kök, badrum etc som tidigare sögs ut den vägen blir nu stående i huset, där den istället går upp genom taken (eftersom diffusionsspärr saknas) och kyls av på vinden. Den relativa fuktigheten på vinden blir då hög, och fukten kondenserar. Sedan kommer möglet... eller har jag fel?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Jag tror det räcker med 9kw pump. TS bränner 20 kubik säg 2000 kw per kubik och 80% verkningsgrad för pannan ger:Finndjävel skrev:
32000 kwh. En luft- luft pump skulle förbruka 8000 kwh med cop 4.
Om TS betalar 400kr/kubik då blir kostnaden 8000kr per år. Vilket motsvarar lika mycket som luft vp om vi räknar med 1kr per kwh.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Matstj är en nollåtta
I Maggys profil står det Norrbotten
Typ...
Protte
I Maggys profil står det Norrbotten
Typ...
Protte
Det finns luft pumpar med 2 eller flera fläktar. Ena kan man installera vid ytterdörren och andra vid andra sidan av huset. Om huset är väldigt stort då köper man två pumpar då.smurfen72 skrev:
Jag skren ju behåll vedpanna och komplettera med luft pump.
Problemet var jobbig hantering av stor volym ved. Vilket kan minskas markant.
Instämmer med coo med tanke på kall klimat som TS har, sänker den till 2,7.