Öh, Ok, det förklarar missförståndet. När jag pratade "kablar" menade jag ledarna närmast säkringssocklarna, vars isolering kanske kan ta skada av värmen från säkringen, inte ifrån strömmen i ledarna. :P Och numera förekommer väl också plastskydd kring diazedhållare.

Och nä, det går ju bra, säkert i många år. Det liknar diskussionen om VP-rör mitt i isoleringen. Fältprov visar att ledarna blir för varma men vi har inga rapporter om FK som smält ihop inne i väggarna hos folk. Dels krävs det "skicklighet" att belasta precis på gränsen till att säkringarna ska lösa, dessutom under lång tid, och dels uppträder kanske inget problem förrän man rycker lite i ledarna efter 5 år.

Hehe, men det är alltid uppfriskande med en liten elteknisk diskussion ibland, no hard feelings from me and keep up the good work!

Fast att lasta precis på gränsen är väl iofs inte otänkbart med nån slags "industrimässig" last, alltså något som konstant drar en given ström? (Hej knarkodlingslampor! ;) )

Thberg skrev:
Det är ju sant. Samtidigt som jag kan trolla bort denna extra kostnad medan deras investering redan är gjord.
Att 100 av elnätsbolagets kunder säkrar ner under ett år spelar nog mindre roll för dem eftersom de enbart kollar på den totala användningen. Om bolaget t.ex. är verksamt i ett område med ökande husmängd så betyder det enbart att man inte behöver förstärka sina nät lika mycket det året. Så det finns goda möjligheter för bolaget att minska sina kostnader i samma utsträckning.

f91jsw skrev:
Jag har också VP och 9 kW-patron, och kör med 16A huvudsäkringar. Min elpatron går ytterst sällan (aldrig?) på max effekt, men det beror ju på förutsättningarna där du bor. I mitt system (IVT) kan man gå in i menysystemet och begränsa hur mycket effekt elpatronen får dra. Jag har satt ner den lite utan att det har varit något problem. Inte ens när det var som kallast i vintras, ca -20 i Lund, drog den full effekt. Däremot får man kanske vara lite försiktig med att tvätta, diska, köra ugnen och dammsuga samtidigt om det är riktigt kallt ute. Dock har det hittills aldrig hänt att en huvudsäkring har löst, på fyra år.
Tack för info. Tror inte min panna har någon sådan möjlighet att begränsa effekten men jag kan ju kolla lite på elmätaren i vinter för att se hur mycket vi använder som max.

En tumregel är kanske att om det går mer än en kabel från elcentral till elpannan så kan pannan ha effektvakt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.