4 062 läst ·
35 svar
4k läst
35 svar
20 A i villa
Sida 1 av 3
Hej,
Vi har 20 A säkring i vårt 70-tals hus. Är inte det normala 16 A, eller är det något jag inbillat mig?
Finns det någon egentlig anledning att pröjsa mer för 20 A? Nu rör det sig i och för sig bara om 700 spänn om året så det är ju inget att bråka om. Är mest nyfiken
Vi har 20 A säkring i vårt 70-tals hus. Är inte det normala 16 A, eller är det något jag inbillat mig?
Finns det någon egentlig anledning att pröjsa mer för 20 A? Nu rör det sig i och för sig bara om 700 spänn om året så det är ju inget att bråka om. Är mest nyfiken
Kör med direktverkande el, men tycker ändå det känns "over kill" med 20A. Har som mest haft en förbrukning på 4 000 kWh men det var ett extrem fall. En normal vintermånad ligger vi kanske på knappa 3 000 kWh. Men det räcker kanske för att motivera 20A?
Det är toppeffekten som avgör, inte förbrukningen, även om de till viss del hänger ihop. Standardtipset här är att byta till 16A huvudsäkringar (det går alltid att stoppa i mindre säkringar) och köra några månader under vintern. Om det fungerar utan problem, kontakta en elektriker som kommer och byter passdel och gör en anmälan till nätbolaget.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 996 inlägg
4000 kWh ger en medeleffekt på 5.5 kW. Topparna blir nog lätt det dubbla, vilket skulle få plats inom 16 A huvudsäkringar.
Ditt totala effektbehov kan beräknas grovt som P = Pel + Pvvb + 30*A där Pel är den summan av märkeffekten på alla elradiatorer, Pvvb = VVB'n effekt och A är boytan. Ev kan man behöva lägga till för TM, TT etc, och öka/minska faktorn 30 om man slösar/sparar med hushållsel rent allmänt.
16 A huvudsäkringar klara 11 kW, 20 A 14 kW.
Ditt totala effektbehov kan beräknas grovt som P = Pel + Pvvb + 30*A där Pel är den summan av märkeffekten på alla elradiatorer, Pvvb = VVB'n effekt och A är boytan. Ev kan man behöva lägga till för TM, TT etc, och öka/minska faktorn 30 om man slösar/sparar med hushållsel rent allmänt.
16 A huvudsäkringar klara 11 kW, 20 A 14 kW.
Tack för svaren då är jag med! Spontant känns det dock som det är lika bra att låta det vara. Som sagt 700 kr om året är inga stora pengar och ska man ha ut en elektriker tar det väl 2-3 år innan hans besök har betalat sig 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 996 inlägg
Nja, det är inte riktigt bra att "prova". En diazed kan hålla för 1.45 x märkströmmen kontinuerligt och för dubbla strömmen upp till en halvtimme. Men kontinuerligt överbelastade säkringar blir varma som på sikt kan skada anslutningarna i mätarskåpet och dess kablar.
Hmmm, intressant. Jag har också 20A, 16A skulle innebära en besparing på 1150:-/år i mitt fall.
Problemet är att jag har en FLVP med 9kW elpatron. Inte mycket utrymme kvar till 11kw då. Fast 9kW är å andra sidan maxeffekten och så mycket el använder vi knappast - 10 200kWh förra året. Går alltid elpatronen på max?
Man kanske ska testa att stoppa i en 16A-säkring i vinter, tack för tipset.
Problemet är att jag har en FLVP med 9kW elpatron. Inte mycket utrymme kvar till 11kw då. Fast 9kW är å andra sidan maxeffekten och så mycket el använder vi knappast - 10 200kWh förra året. Går alltid elpatronen på max?
Man kanske ska testa att stoppa i en 16A-säkring i vinter, tack för tipset.
Eftersom det finns så mycket kunnigt folk här på forumet måste jag bara passa på att fråga: Hur motiverar nätägaren en förhöjd avgift för 20A mot 16A? Menar vilken merkostnad har nätbolaget? Det kan ju inte handla om förbrukning för den hanteras via den rörliga avgiften...
Ju mer effekt som nätet skall klara, ju dyrare är det att bygga. Näten måste vara överdimensionerade i förhållande till medeltalet på förbrukningen för att klara effekttopparna.Thberg skrev:
Säg att en villa har en genomsnittlig strömstyrka på 2A över året.En kall januarimorgon tar huset 20A. Det kostar självklart mer att bygga ett nät som klarar 20A till varje villa än ett som klarar 2A.
Merkostnaden ligger i att nätet måste anpassas efter att kunderna vill kunna plocka ut en viss mängd kW momentant. Det är dyrare med grövre grejer.Thberg skrev:
Edit: för sent
Redigerat:
Det är ju sant. Samtidigt som jag kan trolla bort denna extra kostnad medan deras investering redan är gjord.
Å andra sidan tar man ordentligt betalt via den rörliga avgiften, 21,9 öre/kWh för mig (mer än producenterna får i dessa dagar). Utöver det drar man till med nätövervakningsavgift 3,75 kr/år, elsäkerhetsavgift 7,50 kr/år och elberedskapsavgift 56,25 kr/år. Det är i och för sig inga pengar alls att tala om men ändå.
Intressant ämne som jag aldrig fördjupat mig i. Får skämmas för det eftersom jag arbetar i branschen, på producent sidan. Till mitt försvar arbetar jag huvudsakligen med Asset management och inte elhandel!
Å andra sidan tar man ordentligt betalt via den rörliga avgiften, 21,9 öre/kWh för mig (mer än producenterna får i dessa dagar). Utöver det drar man till med nätövervakningsavgift 3,75 kr/år, elsäkerhetsavgift 7,50 kr/år och elberedskapsavgift 56,25 kr/år. Det är i och för sig inga pengar alls att tala om men ändå.
Intressant ämne som jag aldrig fördjupat mig i. Får skämmas för det eftersom jag arbetar i branschen, på producent sidan. Till mitt försvar arbetar jag huvudsakligen med Asset management och inte elhandel!