1 626 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
2 JFB frågor
Hej!
Har två frågor angående jordfelsbrytare, och hur dom uppför sig vid fel / fel inkoppling.
#1. Om en central matad med TN-C och med jordfelsbrytare (över alla grupper) tappar PEN ledaren löser Jordfelsbrytaren ut då?
#2. Löser en jordfelsbrytare ut om man kopplar in en Nolla tillhörande en grupp (3-fas grupp med blandade 1 och fler fas laster) som matas via säkringar som inte ligger över JFB:n?
Alltså om den löser ut på andra hållet också, att det kommer tillbaka mer ström i Nollan än vad som går ut?
Mvh Toby!
Har två frågor angående jordfelsbrytare, och hur dom uppför sig vid fel / fel inkoppling.
#1. Om en central matad med TN-C och med jordfelsbrytare (över alla grupper) tappar PEN ledaren löser Jordfelsbrytaren ut då?
#2. Löser en jordfelsbrytare ut om man kopplar in en Nolla tillhörande en grupp (3-fas grupp med blandade 1 och fler fas laster) som matas via säkringar som inte ligger över JFB:n?
Alltså om den löser ut på andra hållet också, att det kommer tillbaka mer ström i Nollan än vad som går ut?
Mvh Toby!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
1. Nej, kanske om skyddsjorden efter PEN-ledarbrottet har kontakt med sann jord via t.ex skyddsutjämning.
2. Vet inte om jag förstår. JFB mäter bara strömmarna som gå igenom den. Om du t.ex kopplar ihop nollan efter JFB med en nolla som kommer före JFBn så kommer den att lösa vid last.
2. Vet inte om jag förstår. JFB mäter bara strömmarna som gå igenom den. Om du t.ex kopplar ihop nollan efter JFB med en nolla som kommer före JFBn så kommer den att lösa vid last.
Du har förstått frågan rätt, trots den ludiga beskrivningen.
Anledningen till frågorna är att dom kom upp i samband med ett jobb där en ny central med JFB skulle anlutas (med TNC) till en befintlig central också denna med JFB (och självklart matad med TNC)
Det som undrades var konsekvenserna av att lägga PEN ledaren till den nya Centralen på den gamla centralens nollskena istället för jordskena...
Så svaret borde alltså vara att det inte hade fungerat, då JFBn i den gamla centralen löst ut direkt?
/Toby
Anledningen till frågorna är att dom kom upp i samband med ett jobb där en ny central med JFB skulle anlutas (med TNC) till en befintlig central också denna med JFB (och självklart matad med TNC)
Det som undrades var konsekvenserna av att lägga PEN ledaren till den nya Centralen på den gamla centralens nollskena istället för jordskena...
Så svaret borde alltså vara att det inte hade fungerat, då JFBn i den gamla centralen löst ut direkt?
/Toby
Om du menar att nya centralens faser inte går genom den första jordfelsbrytaren är detta kopplingssätt mer eller mindre katastrof eftersom det gör att man får flytande nolla och skyddsjord i andra centralen när jordfelsbrytaren i första centralen löser ut, vilket den skulle göra så fort man kopplar in en last i andra centralen.Tobyone skrev:
Det är naturligtvis helt regelvidrigt att "skyddsjorden" i andra centralen skulle komma från neutralskenan i första centralen också, eftersom det inte finns någon skyddsjordsfunktion på den skenan. Skyddsjord går aldrig genom själva jordfelsbrytaren.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Den som undrade var en kille som stod vid sidan om när jag kopplade.
(kanske ska förtydliga att jag jobbar med el)
Att det skulle bli flytande nolla i den nya centralen om JFBn i den första centralen löste ut visste jag, men kunde inte svara på om det skulle gå att göra den missen utan att det visade sig så fort man slog på spänningen.
Mest bara av nyfikenhet jag undrade.
Tack för svaren!
(kanske ska förtydliga att jag jobbar med el)
Att det skulle bli flytande nolla i den nya centralen om JFBn i den första centralen löste ut visste jag, men kunde inte svara på om det skulle gå att göra den missen utan att det visade sig så fort man slog på spänningen.
Mest bara av nyfikenhet jag undrade.
Tack för svaren!
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Faran är ju att du får flytande nolla i central 2, med faser som fortfarande fungerar. I central 1 löser JFB och du märker kanske att den har löst. Men medan du går bort till central 1 för att undersöka varför jfb har löst ut så hinner du elda upp det mesta som finns inkopplat på central 2, inklusive huset den sitter i.
Klicka här för att svara