Byggahus.se

2 frågor kring uthyrning av hus

1. Kalle91
    Medlem · 119 inlägg

Kalle91

Medlem
    Hej!

Jag ska hyra ut mitt hus under en period då jag ska iväg ett tag. Har aldrig gjort det innan och har två frågor kring det:

1. Jag hade tänkt hyra ut hyset mot kallhyra (alla driftkostnader förutom villaförsäkring samt banklån betalas av hyresgästen) Hyresgästen som är ett företag hade som önskemål att jag gör en efterfakturering av driftkostnaderna. Dvs jag betalar dem under månaden och sammanställer dem nästkommande månad och efterfakturerar.
    Min fråga ; går det att göra så utan att man sedan får skatta på återbetalningen?

2. Kostnader som uppkommer under året jag hyr ut huset, kan det dras av innan jag skattar på inkomsten?. Dvs om jag hyr ut huset för 80 000kr under ett år och har reparationskostnader på 10 000kr som uppkommit vid uthyrning, skattar jag då på 70 000kr?

2. SarB
    Medlem · Småland · 716 inlägg

SarB

Medlem
    Bra att veta är att du får tjäna 40 k om året i hyra utan att skatta på :) tror fortfarande det är så iaf, någon lär rätta mig om jag har fel.

3. Kalle91
    Medlem · 119 inlägg

Kalle91

Medlem
    Hej, jo jag tror det fortfarande stämmer. Tror det var avdrag på 40 och sedan ytterligare 20% på resterande. Nåt sånt:p ska sätta mig in och läsa på innan jag hyr ut.

• Laddar…
  4. useless
    Lök. · Gävleborg · 19 885 inlägg

useless

Lök.
    Här finns det mycket information :
    https://www.skatteverket.se/privat/...vatbostad.4.233f91f71260075abe8800033479.html

Bla står det :
    När du räknar ut om du ska betala skatt på uthyrningen får du göra ett så kallat schablonavdrag på 40 000 kronor från hyresintäkten, alltså vad din hyresgäst betalar för att hyra din bostad. Det innebär att du bara behöver betala skatt på hyresintäkter som är högre än 40 000 kronor.

Schablonavdraget är tänkt att täcka kostnader som du har för uthyrningen, till exempel ökade driftskostnader, extra försäkringar, ombyggnad, inköp av möbler eller lånekostnader. Du får alltså inte dra av den typen av kostnader själv.

5. G
    Medlem · 1 451 inlägg
    Du får alltså som nämnt göra ett schablon avdrag på 40', utöver det, antingen ta upp faktiska kostnader för avdrag eller göra ett schablon avdrag på 20%.
    Då man inte får ta upp kapitalkostnader såsom ränta och amortering är detta oftast det bästa.
    Räkneexempel, du hyr ut för 200' under ett år.
    Avdrag för kostnader: 200*0.8=160'
    Generellt Schablon avdrag: 160-40 = 120'
    Slutlig skatt: 120* 0.30= 40'

6. Kalle91
    Medlem · 119 inlägg

Kalle91

Medlem
    Tack för svaret. Blev mycket tydligare (y)

7. Kalle91
    Medlem · 119 inlägg

Kalle91

Medlem
    Går det att efterfakturera driftskostnader eller kan det bokförikgsmässigt ställa till det när man ska deklarera ?

Önskemålet av hyresgästen var att jag betalar löpande kostnaderna under en månad och sammanställer sedan det i en faktura nästkommande månad till hyresgästen.

Redigerat 22 dec 2020 09:11
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.