Ojordat inne och jordat ute men uttaget ute är draget från det ojordade inne. Hur menar du med elementet?

14147899939061186099363.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag öppnade upp uttaget ute, ser detta rätt kopplat ut?

Ja det ser rätt ut, hur ser det ut inne?

Gör somGK skriver eller reklamera.

Måste det vara jordat på inglasad balkong då? Om det nu funkar i ojordat uttag? Vad händer om jag tar bort jorden?

Det är rätt både med jord och jordfelsbrytare, problemet ligger i infravärmaren vilket är vanligt. Har du testat köra den i det ojordade uttaget som GK skrev och sen kopplat in i uteuttaget? Och det löser fortfarande JFB? Testa en stund till och fundera inte över att använda den ojordad som någon lösning, bara under uppsikt medan du torkar ut den.

Jag har testat i ojordat en bra stund och sen i jordat, händer samma sak men vad skulle hända om jag använde uttaget på balkongen utan jord?

Vad som händer då du avlägsnar skyddsjord är att du blir av med en mängd säkerhetsfunktioner vilket kan göra hela höljet och därmed dig strömförande, detta vill man inte. Bieffekten med JFB är dess känslighet som är troligast orsak att den löser ut här och drar med sig hela lägenheten men det är inte JFB fel utan människokroppen är inte konstruerad för högre strömgenomgång så det är efter det man valt gränsvärdena.
Så återigen, kör den i ojordat uttag en stund under bevakning, ingen rör infravärmarenunder tiden.
Löser inte detta problemet, byt ut den mot en annan sort.

AntonW skrev:
Jag har testat i ojordat en bra stund och sen i jordat, händer samma sak men vad skulle hända om jag använde uttaget på balkongen utan jord?
Då har du ett isolationsfel i den vilket gör att JFB löser vilket gör den obrukbar. Prova med en annan och se o det funkar bättre.

Det värsta som kan hända om du använder infran utan jord är att den blir spänningförande och att någon som tar i den dör.

Är ni säkra på detta? Isåfall borde den väl ha blivit spänningförande när jag satte den i det ojordade uttaget inomhus?

Ta med värmaren till affären och byt ut den mot en som är hel. Problemet löst.

Löser JFB så har du ett fel på infran du har överledning till jord, om man blir skadad beror sedan på vart felet är och tex hur man vänder stickproppen mm. Men som jag skrev tidigare kan det bli livsfarligt och SKA INTE användas innan felet är åtgärdat eller att man helt enkelt byter ut den till en som är hel.
Hur du gör är naturligtvis upp till dig men tänk på att allt ansvar vilar på dina skuldror.

Därav namnet jordfelsbrytare, jord har kontakt med spänningsförande delar och vid spänningssättning löser JFB följaktligen ut och orsakar strömavbrott. Sen hur mycket kontakt det finns vet man inte men hade det varit total jordslutning hade dina säkringar löst ut också men något som totalt sett för mer än 30 tusendelars Ampere mot jord under mer än ett par millisekunder.
Ett sätt att mäta hur mycket är genom isolationsmätning/meggning eller i andra fall med läckströmtång.

Felet kan ju även sitta på den sida som nollan är ansluten på och då kanske man inte märker felet förrän man vänder på stickproppen och man får full spänning på "skalet" (om "skalet" är ojordat).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.