Har ett från tidigt 80-tal, bytte spjällhus till ett från Kantherm för några år sedan. Ska byta till deras nyare EC-fläktar och kanske även styrkort i spjällhuset för att få uppkoppling och styrning via app.
Mitt X-Well är från 1987 och har fungerat suveränt genom alla år, men har krävt viss ”service” och även utbyte av växlingsreläer ett par ggr. Till servicen hör bl a att plocka ut alu-rullarna med ca 7-10 års mellanrum och spola rent.
2020 bytte jag bägge fläktarna och i december 2023 bytte jag ut spjällhuset till det nya i plast och nu har jag i princip ett helt nytt FTX-system för en kostnad på ca 14 000 kr. Återvinningsgraden ligger oftast på mellan 90-100 %, endast om temperaturen sjunker ner mot -10° el mer under flera dagar så sjunker återvinningen till ca 65-70 % (inluften ligger då på ca 14-17°). Jag har separat varvtalsstyrning i 5 steg och kör som regel på läge 3. Höjer när det är många i huset och sänker till 1 el. 2 när det blir rejält kallt och under juni-augusti då fönster och altandörr är öppen. Styrningen reglerar även strömförbrukningen så lägre varvtal ger billigare drift.