https://kantherm.se/ts
Bläddra neråt för funktion.
I dag används roterande växlare eller statiske X växlare. t.ex. Ventex.se

Redigerat:
hordak hordak skrev:
Har ett från tidigt 80-tal, bytte spjällhus till ett från Kantherm för några år sedan. Ska byta till deras nyare EC-fläktar och kanske även styrkort i spjällhuset för att få uppkoppling och styrning via app.
Mitt X-Well är från 1987 och har fungerat suveränt genom alla år, men har krävt viss ”service” och även utbyte av växlingsreläer ett par ggr. Till servicen hör bl a att plocka ut alu-rullarna med ca 7-10 års mellanrum och spola rent.
2020 bytte jag bägge fläktarna och i december 2023 bytte jag ut spjällhuset till det nya i plast och nu har jag i princip ett helt nytt FTX-system för en kostnad på ca 14 000 kr. Återvinningsgraden ligger oftast på mellan 90-100 %, endast om temperaturen sjunker ner mot -10° el mer under flera dagar så sjunker återvinningen till ca 65-70 % (inluften ligger då på ca 14-17°). Jag har separat varvtalsstyrning i 5 steg och kör som regel på läge 3. Höjer när det är många i huset och sänker till 1 el. 2 när det blir rejält kallt och under juni-augusti då fönster och altandörr är öppen. Styrningen reglerar även strömförbrukningen så lägre varvtal ger billigare drift.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.