Hej
Jag har fått ett felmeddelande om att smutsfiltret bör rengöras.
Då jag är helt grön på detta hade jag hoppas att någon vänlig stjäl här kan förklara var det ligger samt hur det ska rengöras, alltså ska man stänga av? Stänga vatten? El osv?
Jag har fått ett felmeddelande om att smutsfiltret bör rengöras.
Då jag är helt grön på detta hade jag hoppas att någon vänlig stjäl här kan förklara var det ligger samt hur det ska rengöras, alltså ska man stänga av? Stänga vatten? El osv?
Har du kollat displayen på den under driftinfo?A Alfredsson-A skrev:
Har du tur så har du en filterboll, som går att stänga och regöra filtret, då ska du även ha en spec, segersäkringstång. Då filtret är låst med en säkring. Eller en annan sort som inte går att stänga in.
Första är en filterboll, andra är den andra sorten, tredje är tången, finns på jula.
Någon av filtren sitter på returröret före växlare och pump-
Första är en filterboll, andra är den andra sorten, tredje är tången, finns på jula.
Någon av filtren sitter på returröret före växlare och pump-
HejJ jonaserik skrev:Har du tur så har du en filterboll, som går att stänga och regöra filtret, då ska du även ha en spec, segersäkringstång. Då filtret är låst med en säkring. Eller en annan sort som inte går att stänga in.
Första är en filterboll, andra är den andra sorten, tredje är tången, finns på jula.
Någon av filtren sitter på returröret före växlare och pump-
Tack för utförligt svar. Ska dessa vars inomhus eller utomhus?
Ett alternativ är att du tar termostater som stänger flödet, vp vet inget mer än att flödet begränsas.A Alfredsson-A skrev:
Så jag lägger min gissning på att det blivit lite kallare snabbt, värmekurvan gör att vp skickar ut högre värme. Rummen blir varma och termostaterna stryper flödet. Vanligt problem vid temperaturväxlingar åt det kallare hållet.
Har du inga termostater gå på filtret
Tack för svar. Jo jag har termostater.P PHPersson skrev:Ett alternativ är att du tar termostater som stänger flödet, vp vet inget mer än att flödet begränsas.
Så jag lägger min gissning på att det blivit lite kallare snabbt, värmekurvan gör att vp skickar ut högre värme. Rummen blir varma och termostaterna stryper flödet. Vanligt problem vid temperaturväxlingar åt det kallare hållet.
Har du inga termostater gå på filtret![]()
HejJ jonaserik skrev:
Jag har hittat, den låg på utsidan. Jag har öppnat och rensat, där var knappt någon smuts. Men iallafall efter att jag återställt larmet kom det ett nytt larm ca 1h senare.
Blir tokig, har kollat trycket på innedelen och det ser rätt ut. Men det är flödet ut som ska vara problemet, men förstår inte varför och hur man ska lösa det.
Finns det ett manuellt sätt att öka flödet, eller justera det?
Tack
Kompressorn blir inte av med värmen om det är högtryck den löser på, är det lågtryck så är dåligt fart på köldbäraren. Öppna alla element och GV om du har. Leta reda på cirkpumparna, se att dom går som dom ska. C-pumpen för värmen, vilken fart har den, lika med den för KB. Har inte läst allt, men varierar farten på pumparna, det är då 2 kablar in på varje. Foto dina pumpar.A Alfredsson-A skrev:Hej
Jag har hittat, den låg på utsidan. Jag har öppnat och rensat, där var knappt någon smuts. Men iallafall efter att jag återställt larmet kom det ett nytt larm ca 1h senare.
Blir tokig, har kollat trycket på innedelen och det ser rätt ut. Men det är flödet ut som ska vara problemet, men förstår inte varför och hur man ska lösa det.
Finns det ett manuellt sätt att öka flödet, eller justera det?
Tack
Ett annat långskott, du skrev att när du vred shunten manuellt så kom det värme i elementen? Jag hade en exakt lika dan shunt som gick sönder men då stod den och tickade.A Alfredsson-A skrev:Hej
Jag har hittat, den låg på utsidan. Jag har öppnat och rensat, där var knappt någon smuts. Men iallafall efter att jag återställt larmet kom det ett nytt larm ca 1h senare.
Blir tokig, har kollat trycket på innedelen och det ser rätt ut. Men det är flödet ut som ska vara problemet, men förstår inte varför och hur man ska lösa det.
Finns det ett manuellt sätt att öka flödet, eller justera det?
Tack
Test1 kolla på visaren om den står på öppen eller stängd, står den på stängd borde något vara tokigt.
Så test 2 är att ställa den manuellt kanske på mitten och se om det löser problemet?
Test 3 kan vara att knacka på den i autoläge, ibland funkar den tillfälligt då.
Löser test2 / test3 problemet så får du helt enkelt köpa en ny shunt och hoppas att det inte är styrningen som är trasig.
HejJ jonaserik skrev:Kompressorn blir inte av med värmen om det är högtryck den löser på, är det lågtryck så är dåligt fart på köldbäraren. Öppna alla element och GV om du har. Leta reda på cirkpumparna, se att dom går som dom ska. C-pumpen för värmen, vilken fart har den, lika med den för KB. Har inte läst allt, men varierar farten på pumparna, det är då 2 kablar in på varje. Foto dina pumpar.
Jag har öppnat på högsta på alla ventiler i GV. Har inga element.
Jag har hittat cirkulationspumparna, den innersta som är vänd inåt i pannan den ser ut att fungera, och jag kan känna att den vibrerar lite, den andra som är vänd utåt som också har en knapp, den verkar vara vara av och kan inte riktigt se om den är igång. Har tryckt på knappen men inget händer.
här kommer bilder på båda
Jag har inga element, alla mina ventiler står på högsta och värmen fungerar, det är varmt hemma. Men som sagt det är själva avfrostningen som inte vill.P PHPersson skrev:Ett annat långskott, du skrev att när du vred shunten manuellt så kom det värme i elementen? Jag hade en exakt lika dan shunt som gick sönder men då stod den och tickade.
Test1 kolla på visaren om den står på öppen eller stängd, står den på stängd borde något vara tokigt.
Så test 2 är att ställa den manuellt kanske på mitten och se om det löser problemet?
Test 3 kan vara att knacka på den i autoläge, ibland funkar den tillfälligt då.
Löser test2 / test3 problemet så får du helt enkelt köpa en ny shunt och hoppas att det inte är styrningen som är trasig.






