Hej

Jag har fått ett felmeddelande om att smutsfiltret bör rengöras.
Då jag är helt grön på detta hade jag hoppas att någon vänlig stjäl här kan förklara var det ligger samt hur det ska rengöras, alltså ska man stänga av? Stänga vatten? El osv?
 
  • Felmeddelande om lågt flöde och smutsfilter på NIBE VVM S325 CU EM3x400V visas via myUplink-logotypen och textinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Alfredsson-A skrev:
Hej

Jag har fått ett felmeddelande om att smutsfiltret bör rengöras.
Då jag är helt grön på detta hade jag hoppas att någon vänlig stjäl här kan förklara var det ligger samt hur det ska rengöras, alltså ska man stänga av? Stänga vatten? El osv?
Har du kollat displayen på den under driftinfo?
 
Har du tur så har du en filterboll, som går att stänga och regöra filtret, då ska du även ha en spec, segersäkringstång. Då filtret är låst med en säkring. Eller en annan sort som inte går att stänga in.
Första är en filterboll, andra är den andra sorten, tredje är tången, finns på jula.
Någon av filtren sitter på returröret före växlare och pump-
 
  • Guldfärgad filterboll med blå spak för att stänga eller öppna flödet.
  • Ventil i mässing med texten PN20, används för att stänga och rengöra filter i rörsystem.
  • Låsringtångssats med fyra delar från Meec Tools, inklusive en tång och tre utbytbara spetsar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Har du tur så har du en filterboll, som går att stänga och regöra filtret, då ska du även ha en spec, segersäkringstång. Då filtret är låst med en säkring. Eller en annan sort som inte går att stänga in.
Första är en filterboll, andra är den andra sorten, tredje är tången, finns på jula.
Någon av filtren sitter på returröret före växlare och pump-
Hej
Tack för utförligt svar. Ska dessa vars inomhus eller utomhus?
 
A Alfredsson-A skrev:
Hej

Jag har fått ett felmeddelande om att smutsfiltret bör rengöras.
Då jag är helt grön på detta hade jag hoppas att någon vänlig stjäl här kan förklara var det ligger samt hur det ska rengöras, alltså ska man stänga av? Stänga vatten? El osv?
Ett alternativ är att du tar termostater som stänger flödet, vp vet inget mer än att flödet begränsas.
Så jag lägger min gissning på att det blivit lite kallare snabbt, värmekurvan gör att vp skickar ut högre värme. Rummen blir varma och termostaterna stryper flödet. Vanligt problem vid temperaturväxlingar åt det kallare hållet.
Har du inga termostater gå på filtret :)
 
A Alfredsson-A skrev:
Hej
Tack för utförligt svar. Ska dessa vars inomhus eller utomhus?
Antigen i VP, på insidan bakom frontplåten eller på utsidan om VP, du får leta, du vet hur dom ser ut nu.
 
P PHPersson skrev:
Ett alternativ är att du tar termostater som stänger flödet, vp vet inget mer än att flödet begränsas.
Så jag lägger min gissning på att det blivit lite kallare snabbt, värmekurvan gör att vp skickar ut högre värme. Rummen blir varma och termostaterna stryper flödet. Vanligt problem vid temperaturväxlingar åt det kallare hållet.
Har du inga termostater gå på filtret :)
Tack för svar. Jo jag har termostater.
 
J jonaserik skrev:
Antigen i VP, på insidan bakom frontplåten eller på utsidan om VP, du får leta, du vet hur dom ser ut nu.
Tack
Ska ta mig en vända och kolla igenom allt idag igen då.
Tack
 
A Alfredsson-A skrev:
Tack för svar. Jo jag har termostater.
Prova att öppna några av dem helt och se om problemet försvinner.
 
P PHPersson skrev:
Prova att öppna några av dem helt och se om problemet försvinner.
Det alla var på max förutom en
Har ställt den nu också. Får se om det blir bättre.
Tack ☺️
 
J jonaserik skrev:
Antigen i VP, på insidan bakom frontplåten eller på utsidan om VP, du får leta, du vet hur dom ser ut nu.
Hej
Jag har hittat, den låg på utsidan. Jag har öppnat och rensat, där var knappt någon smuts. Men iallafall efter att jag återställt larmet kom det ett nytt larm ca 1h senare.
Blir tokig, har kollat trycket på innedelen och det ser rätt ut. Men det är flödet ut som ska vara problemet, men förstår inte varför och hur man ska lösa det.
Finns det ett manuellt sätt att öka flödet, eller justera det?
Tack
 
A Alfredsson-A skrev:
Hej
Jag har hittat, den låg på utsidan. Jag har öppnat och rensat, där var knappt någon smuts. Men iallafall efter att jag återställt larmet kom det ett nytt larm ca 1h senare.
Blir tokig, har kollat trycket på innedelen och det ser rätt ut. Men det är flödet ut som ska vara problemet, men förstår inte varför och hur man ska lösa det.
Finns det ett manuellt sätt att öka flödet, eller justera det?
Tack
Kompressorn blir inte av med värmen om det är högtryck den löser på, är det lågtryck så är dåligt fart på köldbäraren. Öppna alla element och GV om du har. Leta reda på cirkpumparna, se att dom går som dom ska. C-pumpen för värmen, vilken fart har den, lika med den för KB. Har inte läst allt, men varierar farten på pumparna, det är då 2 kablar in på varje. Foto dina pumpar.
 
A Alfredsson-A skrev:
Hej
Jag har hittat, den låg på utsidan. Jag har öppnat och rensat, där var knappt någon smuts. Men iallafall efter att jag återställt larmet kom det ett nytt larm ca 1h senare.
Blir tokig, har kollat trycket på innedelen och det ser rätt ut. Men det är flödet ut som ska vara problemet, men förstår inte varför och hur man ska lösa det.
Finns det ett manuellt sätt att öka flödet, eller justera det?
Tack
Ett annat långskott, du skrev att när du vred shunten manuellt så kom det värme i elementen? Jag hade en exakt lika dan shunt som gick sönder men då stod den och tickade.
Test1 kolla på visaren om den står på öppen eller stängd, står den på stängd borde något vara tokigt.
Så test 2 är att ställa den manuellt kanske på mitten och se om det löser problemet?
Test 3 kan vara att knacka på den i autoläge, ibland funkar den tillfälligt då.

Löser test2 / test3 problemet så får du helt enkelt köpa en ny shunt och hoppas att det inte är styrningen som är trasig.
 
J jonaserik skrev:
Kompressorn blir inte av med värmen om det är högtryck den löser på, är det lågtryck så är dåligt fart på köldbäraren. Öppna alla element och GV om du har. Leta reda på cirkpumparna, se att dom går som dom ska. C-pumpen för värmen, vilken fart har den, lika med den för KB. Har inte läst allt, men varierar farten på pumparna, det är då 2 kablar in på varje. Foto dina pumpar.
Hej

Jag har öppnat på högsta på alla ventiler i GV. Har inga element.
Jag har hittat cirkulationspumparna, den innersta som är vänd inåt i pannan den ser ut att fungera, och jag kan känna att den vibrerar lite, den andra som är vänd utåt som också har en knapp, den verkar vara vara av och kan inte riktigt se om den är igång. Har tryckt på knappen men inget händer.

här kommer bilder på båda
 
  • Närbild på en Wilo-cirkulationspump med etikett och serienummer, installerad med elektrisk anslutning i ett mekaniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump märkt Wilo med kablar och rör i bakgrunden, nära ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P PHPersson skrev:
Ett annat långskott, du skrev att när du vred shunten manuellt så kom det värme i elementen? Jag hade en exakt lika dan shunt som gick sönder men då stod den och tickade.
Test1 kolla på visaren om den står på öppen eller stängd, står den på stängd borde något vara tokigt.
Så test 2 är att ställa den manuellt kanske på mitten och se om det löser problemet?
Test 3 kan vara att knacka på den i autoläge, ibland funkar den tillfälligt då.

Löser test2 / test3 problemet så får du helt enkelt köpa en ny shunt och hoppas att det inte är styrningen som är trasig.
Jag har inga element, alla mina ventiler står på högsta och värmen fungerar, det är varmt hemma. Men som sagt det är själva avfrostningen som inte vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.