Borde funka tycker jag. Kan du beskriva hur du har kopplat in grejorna?

V Villehehe skrev:
Har monterat en kanalfläkt på vinden ovanför badrummet.
Fläkten:
[länk]

Hade tänkt att styra den med en 1-10v dimmer.

[länk]

Får inte riktigt till det. Fläkten går stötvis och är väldigt svår att justera varvtalet på. Har jag köpt fel varvtalsstyrning?
Har du kopplat 0-10V till fläkten på plint GND (-) och E1 (+)?

Har lagt minus på plint nmr 2 på bilden, och plus på plint nmr 4.
Ska öppna dimmern ikväll och se så jag inte lyckats korsa styrkablarna in i dimmern.
Eller hade fläkten gått överhuvudtaget då?

• Schema för EC-fläktar, viser plintar för olika fläkttyper med kopplingsinstruktioner för både 1-fas och 3-fas anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Villehehe skrev:
Fläkten:
[länk]

[länk]

Får inte riktigt till det. Fläkten går stötvis och är väldigt svår att justera varvtalet på. Har jag köpt fel varvtalsstyrning?
Jag förstår inte instruktionens text. För mej är potensiometer ett vridmotståmd som mäts o Ohm.
Att ge 0-10 V kräver i min värld ett reglerdon, som mycket väl kan styras av en potentiometer.
Jag är bara en hobbypulare, men har ganska lång erfarenhet.
Jag har själv en fläkt från system air.
Den regleras automatiskt av en tryckkännare för att reglera när köksfläkten blåser på in i kanalen. Men det går även att ange ett värde 1-10V på styrenheten för att ha ett konstant varvtal.

Du bör koppla din dimmers -utgång till plint 2 på fläkten (jord). Dimmerns +utgång till fläktens styringång, plint 3.
Den från fabrik monterade potentiometern ska tas bort.

Alternativt kan du skippa din inköpta dimmer och använda en (extern)potentiometer som visas på schemat. Potentiometer fungerar som en spänningsdelare och lämnar 0-10 V på styringången (3).

E etompau skrev:
Du bör koppla din dimmers -utgång till plint 2 på fläkten (jord). Dimmerns +utgång till fläktens styringång, plint 3.
Den från fabrik monterade potentiometern ska tas bort.

Alternativt kan du skippa din inköpta dimmer och använda en (extern)potentiometer som visas på schemat. Potentiometer fungerar som en spänningsdelare och lämnar 0-10 V på styringången (3).
Gör jag så som du skrev först med minus på plint 2 och plus på plint 3. Då startar inte fläkten alls. Hur mycket jag än vrider på dimmern.

V Villehehe skrev:
Gör jag så som du skrev först med minus på plint 2 och plus på plint 3. Då startar inte fläkten alls. Hur mycket jag än vrider på dimmern.
Hur har du kopplat 230 V-matningen till dimmern (pil in/ut)?
Kan du mäta en likspänning över dimmerns +-utgång?

V Villehehe skrev:
Fläkten:
[länk]

[länk]

Jag tror inte att den dimmern går att använda som du har tänkt, den verkar ha ett speciellt 1-10V gränssnitt för användning mot drivdon för belysning (kolla PDFen i länken).
Pil in/ut är bara en slutande kontakt och ska inte kopplas till fas och nolla för då lär det bli kortslutning.

Det kanske krävs en trepolig potentiometer här, men av dokumentationen skulle jag först prova att ansluta en tvåpolig potentiometer mellan 3 och 4 - utgång till ingång.

Eventuellt kan det behövas ett motstånd på ca 1 kohm mellan 2 - 3 ifall det inte går att sänka farten.

Det är styringången (3) som ska ha 0-10V mot GND (2)

Tabell som visar terminalnummer, kabelfärg och beskrivning av funktion för potentiometerinkoppling, inklusive tachosignal, GND, styringång och utgång.

Så här ser deras egen dimmer ut, trepolig:

Schematisk bild av en trepolig dimmer med anslutningar markerade för Us, +OUT, och -GND, samt information om spänning och strömstyrka.

Hade varit intressant att göra en resistansmätning mellan + och - på dimmern om det sitter en två-poligt kopplad potentiometer där?
I så fall skulle den gå att använda med ett pulldown-motstånd (som Bo beskriver).

Eftersom den inköpta dimmern och inkopplingen tycks strula så kan ett alternativ vara en vanlig vridpotentiometer som kopplas in på samma sätt som medlevererad trimpot.

Dra en treledare och montera potentiometern i lämplig kapsling.

Jäklar hörni! Nu går det mesta ni säger över mitt förstånd. Får nog anlita en yrkesman. Är inte så styv så jag vågar löda dit motstånd och saker!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.