Har monterat en kanalfläkt på vinden ovanför badrummet.
Fläkten:
https://ventilation.se/sv/products/...lJjddsiTUx4jRhEuWkUPPtsNN27zEiv4aAtF1EALw_wcB
Hade tänkt att styra den med en 1-10v dimmer.
https://www.elko.se/produkter/13-di...dimmer-for-1-10v-styrning-av-drivdon-fjallvit
Får inte riktigt till det. Fläkten går stötvis och är väldigt svår att justera varvtalet på. Har jag köpt fel varvtalsstyrning?
Fläkten:
https://ventilation.se/sv/products/...lJjddsiTUx4jRhEuWkUPPtsNN27zEiv4aAtF1EALw_wcB
Hade tänkt att styra den med en 1-10v dimmer.
https://www.elko.se/produkter/13-di...dimmer-for-1-10v-styrning-av-drivdon-fjallvit
Får inte riktigt till det. Fläkten går stötvis och är väldigt svår att justera varvtalet på. Har jag köpt fel varvtalsstyrning?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Har du kopplat 0-10V till fläkten på plint GND (-) och E1 (+)?V Villehehe skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag förstår inte instruktionens text. För mej är potensiometer ett vridmotståmd som mäts o Ohm.V Villehehe skrev:
Att ge 0-10 V kräver i min värld ett reglerdon, som mycket väl kan styras av en potentiometer.
Jag är bara en hobbypulare, men har ganska lång erfarenhet.
Jag har själv en fläkt från system air.
Den regleras automatiskt av en tryckkännare för att reglera när köksfläkten blåser på in i kanalen. Men det går även att ange ett värde 1-10V på styrenheten för att ha ett konstant varvtal.
Du bör koppla din dimmers -utgång till plint 2 på fläkten (jord). Dimmerns +utgång till fläktens styringång, plint 3.
Den från fabrik monterade potentiometern ska tas bort.
Alternativt kan du skippa din inköpta dimmer och använda en (extern)potentiometer som visas på schemat. Potentiometer fungerar som en spänningsdelare och lämnar 0-10 V på styringången (3).
Alternativt kan du skippa din inköpta dimmer och använda en (extern)potentiometer som visas på schemat. Potentiometer fungerar som en spänningsdelare och lämnar 0-10 V på styringången (3).
Gör jag så som du skrev först med minus på plint 2 och plus på plint 3. Då startar inte fläkten alls. Hur mycket jag än vrider på dimmern.E etompau skrev:Du bör koppla din dimmers -utgång till plint 2 på fläkten (jord). Dimmerns +utgång till fläktens styringång, plint 3.
Jag tror inte att den dimmern går att använda som du har tänkt, den verkar ha ett speciellt 1-10V gränssnitt för användning mot drivdon för belysning (kolla PDFen i länken).V Villehehe skrev:
Pil in/ut är bara en slutande kontakt och ska inte kopplas till fas och nolla för då lär det bli kortslutning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 808 inlägg
Det kanske krävs en trepolig potentiometer här, men av dokumentationen skulle jag först prova att ansluta en tvåpolig potentiometer mellan 3 och 4 - utgång till ingång.
Eventuellt kan det behövas ett motstånd på ca 1 kohm mellan 2 - 3 ifall det inte går att sänka farten.
Det är styringången (3) som ska ha 0-10V mot GND (2)
Så här ser deras egen dimmer ut, trepolig:
Eventuellt kan det behövas ett motstånd på ca 1 kohm mellan 2 - 3 ifall det inte går att sänka farten.
Det är styringången (3) som ska ha 0-10V mot GND (2)
Så här ser deras egen dimmer ut, trepolig:
Hade varit intressant att göra en resistansmätning mellan + och - på dimmern om det sitter en två-poligt kopplad potentiometer där?
I så fall skulle den gå att använda med ett pulldown-motstånd (som Bo beskriver).
I så fall skulle den gå att använda med ett pulldown-motstånd (som Bo beskriver).
Eftersom den inköpta dimmern och inkopplingen tycks strula så kan ett alternativ vara en vanlig vridpotentiometer som kopplas in på samma sätt som medlevererad trimpot.
Dra en treledare och montera potentiometern i lämplig kapsling.
Dra en treledare och montera potentiometern i lämplig kapsling.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden