pelpet skrev:
Det viktiga är ju att man har en plan för hela livet.
En plan för hela livet? Det skulle ju bli extremt tråkigt och förutsägbart!

Det är ju en rätt grov plan. Typ vuxna upp barnen, leva 50+ liv i 20 år, gå i pension vid 70-75 och sen leva på så länge som möjligt. Och det kräver ju olika mycket pengar i olika faser av livet.

Jag tycker det är rätt kul med långsiktig planering. Och man kan ju alltid justera planen.

Ja, jo på den nivån kan man ju grovskissa! :)

Jag tänker såhär:
Livet är till för att levas, mår ni bra av ett hus orkar med ett hus och vill ha friheten ett hus ger. Ta då vara på de och köp ett hus
Ekonomiskt: om någon blir sjuk, arbetslös etc finns både inkomstförsäkringar, låneförsäkringar och ofta försäkringar via arbetsgivaren som täcker ekonomisk förlust ett tag i alla fall.
Belånar ni lågt, dvs under 75% är risken liten att ni inte får igen pengarna. Däremot kanske ni inte får ersättning för er egen tid och renoveringsprojekten.
Hur mycket orkar ni renovera när ni jobar fullt? har ni andra åtaganden? barn? planerar barn? sådant kan ta mycket tid och det är inte kul för den ena att alltid göra det "tråkiga hemma".

Vi har helt andra förutsättningar, men vi sparade som tokingar i ett par år och sedan har vi haft ett helvetiskt år med ordinarie boendekostnader och sedan byggkreditiv och vi tvingades typ att ta alla räntekostnader löpande

Gör en bra kalkyl, gärna per månad. Månader i kolumner till höger och varje enskild post till vänster på rader i tex Excel.
tänk igenom allt! Huset, lagfart, vad vill ni renovera, kostnder för extra resor till bygghandeln, sopor, anslutningsavg som ev tillkommer etc, Det finns massor med sådana komihåg-lstor här på Bygga hus .se

Men ge inte upp drömmen! Bättre att vara lycklig och lite fattig, än att leva ett liv man inte vill men ha mer pengar.

Det går ju lite si och så med den där inflationen...

Bara jag som har svårt att ta inlägget seriöst????

15 000kr över varje månad... eh. Verkligheten för många handlar om ett sparande på kanske 1/10 av det.

Vi har tills denna bil haft ett antal bilar vars inköpspris varit runt 15000kr "ny bil" varje månad för oss.
Skulle det bli andra tider har ni ganska stora marginaler att mätta magen efter mun (eller vad man nu säger).

Så det handlar om ert val - drömhus nu eller inte.

15 000 för två pers efter räkningar är betalda är lite i min värld. Men nu är det ju rätt unga personer vi pratar om

AndersMalmgren skrev:
15 000 för två pers efter räkningar är betalda är lite i min värld. Men nu är det ju rätt unga personer vi pratar om
Vad brukar du/ni ha över när räkningarna är betalda?

"din värld" - börsmäklare på Sveaplan då eller? ;)

Som föregående skribent. Det är oklar vilka utgifter kvarstår efter TS alla räkningar. Även oklar vilket sparkapital de har efter att ha spekulerat 2,4Mkr i ett boende. Jag lägger ut min kalkyl för att jämföra med. Notera att jag värdesätter trygghet och även kunna leva bra som pensionär. Jag och min fru är runt 30 år gamla och 2 småbarn idag och letar efter hus. Vårt eget max tak är 3,7Mkr. Banken kan låna oss upp till 4,3Mkr inkl insats. Huset ska amorteras på 50 år. Vi räknar att vi ska klara exakt samma levnadsstandard även om räntan går upp till 6%. Sen börjar vi dra ner på "onödig" lyx.

Så här ser våra kalkyler:
Lån 3MKr och 600Kkr insats i kalkylen nedan. 2,6% rörligt ränta. Inget topplån.
[TABLE="width: 308"]
[TR]
[TD]Inkomster x2, netto[/TD]
[TD="align: right"]49600[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Sparande, barn och pension[/TD]
[TD="align: right"]3000[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Hus mån, inkl drift + 5000 amortering, 2500 framtid underhåll[/TD]
[TD="align: right"]15900[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Mat[/TD]
[TD="align: right"]6000[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Bil skatt + försäkring+serv[/TD]
[TD="align: right"]860[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]CSN[/TD]
[TD="align: right"]600[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Radio & TV[/TD]
[TD]173[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Internet[/TD]
[TD]356[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Olycksfallförsäk[/TD]
[TD]149[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]dagis[/TD]
[TD]2100[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Barn försäkring x2[/TD]
[TD]365[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Mobil[/TD]
[TD]400[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Tåg[/TD]
[TD]1200[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Buss[/TD]
[TD]600[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Facket[/TD]
[TD]590[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Tankläkare x 2[/TD]
[TD]80[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Bensin[/TD]
[TD]500[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Barn Fritid x 2[/TD]
[TD]360[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Kläder x 2[/TD]
[TD]1200[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Kläder Barn[/TD]
[TD]800[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Fritid x 2 barn[/TD]
[TD]500[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]resor[/TD]
[TD]1000[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Teknik + annat spara[/TD]
[TD]2000[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Utgifter/spara[/TD]
[TD="align: right"]38732[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Kvar:[/TD]
[TD="align: right"]10868[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Om en tar föräldraledig - Kvar: 4868 kr
6% känslighetsanalys: ca - 600 kr (negativt) OBS! Vid föräldraledig inkomster (Worste case) Ungefär samma inkomster om en blir arbetslös. Om jag blir långtidssjukskriven har jag 80% av min lön fram till pension (Försäkring via jobbet)
Sparkapital efter köp: 150000kr

Redigerat:
K
larka742 skrev:
Bara jag som har svårt att ta inlägget seriöst????

15 000kr över varje månad... eh. Verkligheten för många handlar om ett sparande på kanske 1/10 av det.

Vi har tills denna bil haft ett antal bilar vars inköpspris varit runt 15000kr "ny bil" varje månad för oss.
Skulle det bli andra tider har ni ganska stora marginaler att mätta magen efter mun (eller vad man nu säger).

Så det handlar om ert val - drömhus nu eller inte.
Varför kan man inte ta inlägget som seriöst? Vi har en högre nettoinkomst än TS och vill precis som TS inte låna mer än drygt 2 mkr även om banken tycker att vi kan låna betydligt mer än så.

Jag har svårt att se vad som är oseriöst med det?

/Krille

Ja om man tycker att 15000kr över efter allt är betalt är något att oroa sig för... så lever man inte den verklighet som många av oss lever i.

Självklart är det seriöst och bra att ha målet att inte låna mer än 2 miljoner. Men att ha 15000kr varje månad för resor, ny bil etc är en lyx som är få förunnat. Och att då anse att den "lilla" summan stoppar en från ens drömhus är verkligen goddag yxskaft.

• Gilla
RulleBulle och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker 7,5 papp per skalle låter väldigt lite, så jag måste leva i en helt annan värld.
Det var ju dessutom före amortering.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
K
larka742 skrev:
Ja om man tycker att 15000kr över efter allt är betalt är något att oroa sig för... så lever man inte den verklighet som många av oss lever i.

Självklart är det seriöst och bra att ha målet att inte låna mer än 2 miljoner. Men att ha 15000kr varje månad för resor, ny bil etc är en lyx som är få förunnat. Och att då anse att den "lilla" summan stoppar en från ens drömhus är verkligen goddag yxskaft.
Fast TS har ju inte 15 000 kr över när allt är betalt. I första inlägget står:

"4 miljoner är för mycket då vi blir tvugna att ta lån på 1.6-2 miljoner beroende på budgivning och renoveringsbehov i ett eventuellt hus. Tar vi ett lån på 2 miljoner får vi enligt kalkyl ca 15 000:- över i månaden som ska räcka till renoveringar, ny bil, resor,amortering, långsiktigt sparande mm.

-Blir någon arbetslös, sjuk eller går ner i arbetstid så spricker den kalkylen ganska snabbt.
-Kraschar "bobubblan" samtidigt som vi går isär kan vi bli sittande i en situation där vi måste sälja med förlust och inte har råd att köpa nytt.
-Går räntorna upp upp till 6% försvinner den marginalen också rätt snabbt och vi får inga pengar över."

Bara renoveringar, amortering och ett seriöst långsiktigt sparande summerar lätt ihop till 10 000 kr/mån och en ränteökning till 6% på några års sikt är väl inte helt omöjlig? Köper man ett hus för 4 mkr så innebär också en så liten värdeminskning som 5% att man förlorar minst 200 000 kr vid en försäljning.

Lite provocerande skulle jag vilja vända på det - har man inte minst 10 000 kr i månaden för renovering, amortering och långsiktigt sparande när båda jobbar heltid och räntan är 2% så bör man absolut inte köpa hus.

/Krille

Redigerat:
TS:

MÅSTE ni renovera huset, eller är det bara det att ni vill?

MÅSTE ni ha ny bil?

MÅSTE ni bo i just det området?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.