2 679 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
1W led - behöver lägga till ett motstånd?
Hej,
Har en 1w 350mA led i en fönsternisch. Funkar så där med driven som är en Vadsbo LCC9. Kan inte dimma ner fullt ut och leden blinkar till ibland.
Skulle behöva sätta in ett motstånd. Hur beräknar jag vad som är lämpligt?
Har en 1w 350mA led i en fönsternisch. Funkar så där med driven som är en Vadsbo LCC9. Kan inte dimma ner fullt ut och leden blinkar till ibland.
Skulle behöva sätta in ett motstånd. Hur beräknar jag vad som är lämpligt?
Vad skall motståndet göra? Är det den här drivern?
http://www.eldirekt.se/belysning/tillbehor/vadsbo-led-driver-dimmer-lcc9
Enligt specen skall den klara 1W. Om drivern blir stabilare av att leverera en högre effekt så kanske det fungerar att ett motstånd i serie med dioden. Effekten är r x i². Vill du att motståndet också förbrukar 1W skall resistansen vara 1 / 0,35² = 8 ohm. Motståndet måste givetvis tåla minst den effekten. Det kanske är bättre att börja mer ett lägre värde på motståndet och se om det fungerar.
http://www.eldirekt.se/belysning/tillbehor/vadsbo-led-driver-dimmer-lcc9
Enligt specen skall den klara 1W. Om drivern blir stabilare av att leverera en högre effekt så kanske det fungerar att ett motstånd i serie med dioden. Effekten är r x i². Vill du att motståndet också förbrukar 1W skall resistansen vara 1 / 0,35² = 8 ohm. Motståndet måste givetvis tåla minst den effekten. Det kanske är bättre att börja mer ett lägre värde på motståndet och se om det fungerar.
Japp den är det och jag vet att specen säger att den klarar 1w. Dock står det 2-9w på pucken. Så jag tänkte försöka med ett motstånd och se om det löser problemen jag upplever. Har två av dessa 1w-led kopplade till en annan LCC9 och där funkar det utan problem.
Om jag skall ge mig på en gissning så är det lysdiodernas dynamiska impedans som är i lägsta laget. I så fall räcker det med ett motstånd som är betydligt lägre än de 8 ohmen. Bottenlasten förstår jag det som att den är tänkt att sitta på 230 V-sidan om man har dimmern där.
Klicka här för att svara