Jag bor i lägenhet från 1950. Elcentralen + all el + kontakter o brytare lät jag få bytt för 22 år sedan.

Jag bröt strömmen i tog bort centralens skyddskåpa. Råttbo av sladdar. En annan elektriker jag känner lite såg ett foto på min centrala o undrade om en elektriker hade gjort jobbet o visade hur snygga hans dragningar i centralen är.

Några funderingar;

1) Jag kan se en sådan röd "kopplings-hatt" i centralen, samt 2 "sockerbitar"(som kopplar samman kablar) Är detta godkänt inne i en central? ...troligen.

2) jag kan se 2 gamla inkommande originalrör, en av papp och en av papp(?)+metall. Vardera rör har 3 kablar, dvs 6 total. Dock är den ena av de 6 avklippt och stumpen är "naken" utan tejp eller så. (Jag har 1-fas). De 5 övriga kablarna är inkopplade till Centralen. Varför är den ena avklippt?

3) ni som monterar central o kontakter i hus med putsade lättbetongväggar, hur skruvar nu fast grejerna? Min elektriker har satt gipsskruv rätt in, utan plugg! Lite väl oseriöst tycker jag, men turligt nog har det hållt 🙈😁😉. Mina väggar är porösa o smular/spricker rätt lätt, av egen erfarenhet.

4) inkommande kablar från källaren har ett tjockare hölje av plast, typ 3mm gods runt om, som är hårdnat o sprucket av på flera ställen så ståltrådarna är aningen blottade. Dags byta antar jag. Behöver kontakta styrelsen.
Brukar dessa vara knepiga att byta i gamla papp-rör? ...mina papprör i lägenheten gick bra att byta trådar i.

Tack på förhand för kommentarer!

• Öppen elcentral med blandade kablar synliga, flera kretsbrytare och en kopplingshatt monterad i en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser tillräckligt ok för att låta vara tills dess att föreningen byter till 3-fas. Stigarledarna verkar vara vara på dekis så när det bytet sker så kan man byta den egna centralen också.

Jag är inte elektriker, men jag har sett tillräckligt många elcentraler för att tycka att din inte ser så farlig ut när det gäller benämningen 'Råttbo'. Har det funkat i 22 år så tror jag inte du behöver oroa dig, men har man inga andra problem så kan man ju alltid skaffa dem.

Det är en bedrift att göra en så ful installation i en så liten central med väldigt gott om plats och få dvärgar....

1. Ja, med måtta. Man ska inte använda elcentralen men det gamla förbudet i föreskrifterna finns inte längre.

2. De drog väl i en tråd för mycket, eller som förberedelse för trefas. Det är inget fel. Den bör dock inte lämnas lös, utan man brukat sätta en U-båt eller Wago på den.

3. Plugg.

4. Kabeln är säkerligen inte skadad i röret. Lite eltejp blir säkert bra, eller en isolerslang om det är många skador.

Snart kommer någon att klaga på den gröngula tejpen ;)

A
1. Ja
2. Vet ej.
3. Använda tillräckligt lång skruv så det går igenom putsen och drar fast i bakomliggande material.
4. Var ser du det? Ja det bör gå bra att byta huvudledningen.

Ytterligare fundering.

Varför har man dragit stigarna på detta sätt till mig som bor på översta våningen? En ser ut att komma centrerat underifrån, vilket är rimligt, den andra ligger vågrätt i centralen, för att sen kanske vinklas nedåt.

Och kan det verkligen vara så att man 1950 drog en extra stigare för säkerhets skull ifall det skulle bli aktuellt med 3-fas? Inte ens de större lägenheterna hade 3-fas när kåkarna byggdes.

Om jag har två stigare med vardera 3 sladdar, utgör detta en grund för 3-fas?

• Schema över central med två stigare; en stigande och en vågrät, kopplade med tre ledningar var.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Nä kretsar ska inte delas upp i olika ledningar. De ska anslutas inom ett hölje.

Den som är ansluten till din huvudbrytare är din huvudledning.

I en lägenhet räcker det gott och väl med enfas. Det enda som drar någon ström är spis, diskmaskin och tvättmaskin och de kan man köra vid olika tillfällen.

A avh67f skrev:
I en lägenhet räcker det gott och väl med enfas.
Det håller jag inte med om. Enfas fungerar hjälpligt men är en nödlösning och inget som räcker ”gott och väl”.

Dina egna ord ”de kan man köra vid olika tillfällen” är ”bevis” nog. 😉

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Nä kretsar ska inte delas upp i olika ledningar. De ska anslutas inom ett hölje.

Den som är ansluten till din huvudbrytare är din huvudledning.

I en lägenhet räcker det gott och väl med enfas. Det enda som drar någon ström är spis, diskmaskin och tvättmaskin och de kan man köra vid olika tillfällen.
Men hos mig är alla 5 sladdar kopplade. Den 6:e avklippta är ej. Är det normalt med 5 inkopplade sladdar från källaren? I min värld bör det antingen vara 3 eller kanske 6 sladdar. (Jord nolla ledare)

Dracula Dracula skrev:
Men hos mig är alla 5 sladdar kopplade. Den 6:e avklippta är ej. Är det normalt med 5 inkopplade sladdar från källaren? I min värld bör det antingen vara 3 eller kanske 6 sladdar. (Jord nolla ledare)
Kopplade vart då? Det är bara en sladd som går till huvudbrytaren.

useless useless skrev:
Kopplade vart då? Det är bara en sladd som går till huvudbrytaren.
Det är två stigare hos mig. Varje stigare har 3 kablar(ledare?). Dvs 6st totalt. 5 är kopplade(hur o var kan jag inte se, mer än att det är i min central) 1 är avklippt.

Dracula Dracula skrev:
Det är två stigare hos mig. Varje stigare har 3 kablar(ledare?). Dvs 6st totalt. 5 är kopplade(hur o var kan jag inte se, mer än att det är i min central) 1 är avklippt.
Det är inte en som går vidare till nästa lägenhet?

useless useless skrev:
Det är inte en som går vidare till nästa lägenhet?
Nej.

Jag är inte elektriker men måste man inte ha tre ledare (jord nolla fas) i en lägenhet? Och varför har jag två uppsättningar stigare från källaren? ...och varför används 5st ledare och inte 3 eller 6st? Nöjer man sig med 1st jord kanske?

Och en ytterligare fundering : fanns jord i stigare år 1950?

På en del g:a har man bara två ledare som stigare, Fas och Pen.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Nej.

Jag är inte elektriker men måste man inte ha tre ledare (jord nolla fas) i en lägenhet? Och varför har jag två uppsättningar stigare från källaren? ...och varför används 5st ledare och inte 3 eller 6st? Nöjer man sig med 1st jord kanske?

Och en ytterligare fundering : fanns jord i stigare år 1950?
Hur vet du att det är två stigare? Kan den ena vara spismatning?
Centralen ser helt ok ut men jag får lite dålig smak i munnen när jag ser Malmbergs säkringar. Det används inte av många seriösa elektriker även om det kanske kan förkomma ibland.
Fastsättningen utan plugg fungerar ju bevisligen, själv har jag använt långa montageskruv utan plugg i siporexväggar och det sitter som berget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.