10 756 läst ·
43 svar
11k läst
43 svar
1950-talshus totalförvandlat i modern industristil - före & efter
Instämmer helt när det gäller det här objektetS Stefan Modigh skrev:
Men "modern stil och elegans" kan man tolka på olika sätt beroende på ens egna preferenser, så även om man inte gillar det här så kan man helt klart gilla "modern stil och elegans"
Själv föredrar jag hemtrevnad istället för ett "konsultkontor/mäklarkontor". Även hemtrevnad går att kombinera med elegans och modern stil, dock på ett helt annat sätt än det här
Jo det är klart. Stil och smak kan ju varieras i det oändliga. Var och en kan ju skapa sitt hem utefter vad man trivs i. En del vill bo spartanskt i en liten stuga i skogen, andra en våning i stan och ingen vill byta mot nåt annat. Inget är fel så länge man trivs
Det är ju uppenbarligen stilrent och elegant, men utmaningen när jag ser hus som detta är att jag inte får intrycket av att de har en levande själ. Det känns kalt, stelt och kärvt. Det saknar liv, färg och rörelse. Kan man inte bygga modernt och uppfylla de senare?
Kul med svar från någon som varit med. Säkert massor med saker som man måste gå runt och "se med alla sinnen" för att verkligen uppskatta, men jag tror dig. På det som syns på bilderna är det verkligen inget att klaga på om utförandet.S Stefan Modigh skrev:Jag är en av dem som fick förtroendet att medverka i detta projekt. Kom in på ett tidigt stadium och fick bolla olika idéer med ägaren om en elegant lösning på hur man skulle komma upp på loftet. Det resulterade i den S-formade spiraltrappan med tillhörande lofträcke. Kan säga att det ligger tonvis av tankar, noggrannhet och omsorg om varenda liten detalj från både ägaren och alla hantverkare som var inblandade. Det finns inte en synlig kabel, rör, lister för att täcka allehanda glipor, synliga skruvskallar eller spikhuvuden. Alla inblandade har lagt sin själ i att få allt perfekt. Det är mycket nytänk med exempelvis likadan parkett på både golv, väggar och tak. Tycker man inte om modern stil och elegans är detta inte rätt hus att inspireras av men den som gillar det kan lita på att det är så fint som bilderna visar.
#smidigemodigh
Vad gäller smak och stil, så är det som du säger kanske inget för den som inte gillar modern stil att bedöma det här huset, men att modern stil skulle ha någon form av ensamrätt på "elegant" får du jobba hårdare för att övertyga mig om.
Ok tänkte inte på att man kunde tolka det på det sättet men du har givetvis rätt. Modern stil är inte liktydigt med elegant.
Jag har varit inblandad i mängder av bygg/inredningsprojekt i nästan 20 år och det gäller att känna av vad är det uppdragsgivaren vill ha och vad passar in i just denna miljö. Från modernt och stilrent till sekelskiftes nationalromantik. I alla projekt gäller det att hitta eleganta lösningar, även på små detaljer som skruvförband mm.
Jag har varit inblandad i mängder av bygg/inredningsprojekt i nästan 20 år och det gäller att känna av vad är det uppdragsgivaren vill ha och vad passar in i just denna miljö. Från modernt och stilrent till sekelskiftes nationalromantik. I alla projekt gäller det att hitta eleganta lösningar, även på små detaljer som skruvförband mm.
S Stefan Modigh skrev:Jag är en av dem som fick förtroendet att medverka i detta projekt. Kom in på ett tidigt stadium och fick bolla olika idéer med ägaren om en elegant lösning på hur man skulle komma upp på loftet. Det resulterade i den S-formade spiraltrappan med tillhörande lofträcke. Kan säga att det ligger tonvis av tankar, noggrannhet och omsorg om varenda liten detalj från både ägaren och alla hantverkare som var inblandade. Det finns inte en synlig kabel, rör, lister för att täcka allehanda glipor, synliga skruvskallar eller spikhuvuden. Alla inblandade har lagt sin själ i att få allt perfekt. Det är mycket nytänk med exempelvis likadan parkett på både golv, väggar och tak. Tycker man inte om modern stil och elegans är detta inte rätt hus att inspireras av men den som gillar det kan lita på att det är så fint som bilderna visar.
#smidigemodigh
vart hittar man såna hantverkare idag inte bara det här huset men många andra dyra hus i stockholm som är otroligt välbyggda med mängder av detaljer som inte ser på andra hus
Det är fråga om kombinationen bra beställare, bra hantverkare och att betala vad det kostar för rätt material och den tid det tar att göra det riktigt.M maria01 skrev:
”Bra, billigt och snabbt - välj 2”
kan tänka mig att dom företagen inte behöver ta skit från kunderna om rabatt på alsellElon Musk skrev:
att dom helt enkelt litar på byggaren
Det är fantastiskt otroligt roligt att läsa alla negativa kommentarer om ditten och dattan i reportage som detta. Det verkar bara vara Älvsbyhus eller egenritat plockepinn som duger. Arkitekter är ett onödigt skrå som inget vet eller begriper. Huvudsakligen är huset är praktiskt, har sadeltak och gediget takutsprång. Allt annat är onödigt lull-lull. Byggen över 6-8 miljoner är av astronomiska summor, dvs onödigt dyra. Låt dock inte mig vara en glädjedödare utan fortsätt gärna att kommentera, gärna med fortsatta förnumstigheter. Allt gott/CF
Klicka här för att svara