MultiMan
I min kommun måste man rulla fram annars ingen tömning. Lastbilarna som tömmer har armar som måste ha fritt tillräde även ovanifrån. Tror det gäller det flesta sopbilar idag.

Så "fint" det ska bli med busskurar vid varje villa.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
I min kommun måste man rulla fram annars ingen tömning. Lastbilarna som tömmer har armar som måste ha fritt tillräde även ovanifrån. Tror det gäller det flesta sopbilar idag.

Vi har fortfarande hårt jobbande hämtare som springer och drar fram tunnorna till bilen, de hämtar kärlen upp till 7(?) meter in på tomten om kärlet syns.

Jag brukar försöka dra fram det till kanten ändå men det har hänt att jag missat och de flyttat på andra kärl för att komma åt till dagens tömning. Med alla olika kärl och hämtningar så blir det många hämt-dagar per månad.

• Wow
  • Gilla
sawallen och 2 till
  • Laddar…
Urgrävt för plattor.
Medvetet också relativt grunt grävt, det är ju ändå bara ett sophus!

Beroende på markförhållanden kan det bli mer eller mindre mycket tjälresning.

Just när man har stora kärl med hjul så hade åtminstone jag uppskattat om betongplattorna hade legat på samma jämna höjd år efter år.

Risken är att du bet dig i tummen genom att inte gräva ut åtminstone 25 cm.
Om 5-10 år så vet du åtminstone om det var rätt val att inte gräva djupare.... IMG_20260826_134516661_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20260827_161312106_HDR.jpg
Skapa konto
IMG_20260828_121757224_MFNR.jpg
Skapa konto
IMG_20260828_123507412_MFNR.jpg
Skapa konto

• Gilla
Restauratören89 och 2 till
  • Laddar…
K
Ompax Ompax skrev:
Sophus & Vedförvaring

Som många andra i detta land stod vi denna sommar inför ett kommande dilemma - fastighetsnära insamling!
Blev mycket snyggare med nya färgen jämfört med det vita!

En sak jag aldrig fattat, finns gott om exempel runt omkring här också, är varför sopskjulen/husen ska ha tak?! Tak över veden absolut. Men finns dom som byggt utan vedförvaringen och enbart för soptunnorna - men med tak och i flera fall pannor.... Sanslöst

• Gilla
AnHug och 5 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Räknar du med att dra fram tunnorna vid resp. tömning eller klarar sopbilen placeringen? Här har kommunen stora krav på fritt utrymme runt kärlet och ovanför.
I vår kommun ska detta hus gå bra utan att behöva dra fram tunnorna. Kommunen har till och med en rekommenderad höjd på 180cm om man bygger tak.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ompax Ompax skrev:
Sophus & Vedförvaring

Som många andra i detta land stod vi denna sommar inför ett kommande dilemma - fastighetsnära insamling!
Vi har i dagsläget två soptunnor på vår tomt, och dessa stod tidigare placerade bredvid vårt garage enligt nedan:

[bild]

Årets första (odokumenterade) projekt var dock att sätta en avenbok-häck på denna plats. Så här kunde de inte längre stå, utan de behövde flyttas upp längre till vänster i bild bredvid brevlådorna. Och då fastighetsnära insamling kommer till vår kommun i slutet av 2026 kommer vi då få fyra tunnor, med av kommunen rekommenderad avsatt plats på 4 x 1 meter. Det är rätt mycket insåg vi!

Så detta behövde lösas på något sätt. Vår enkla kravlista blev något i denna stil:
  • Slippa se de fula tunnorna från tomten
  • Inte ett horribelt fult skydd / hus, gärna även fungerande som insynsskydd
  • Lösa lite vedförvaring när man ändå håller på
Med denna kravlista landade vi i ett koncept (notera ordet koncept, jag är fortfarande kass på fysikaliskt korrekt Sketchup...):

[bild]
[bild]

Ytterligare målbild var att detta inte skulle bli ett komplicerat bygge (det är ju ändå bara ett sophus) samt inte kosta skjortan. Kan redan nu avslöja att det gick åt skogen, men låt oss ta oss vidare i byggandet!

Utgångsläget:
[bild]

Urgrävt för plattor. Som kan anas av bilderna lutar marken en del. Så för att inte göra sophämtarnas liv till ett helvete behöver plattorna följa gatstenen. Medvetet också relativt grunt grävt, det är ju ändå bara ett sophus!
[bild]

Bärlager ihällt:
[bild]

Paddat och sten börjar läggas.

Misstag #1: Paddade "manuellt" med muskelkraft då det kändes lättare än att åka och hyra en markvibrator. Detta var extremt tungt och jag ångrade det för varje svettpärla som rann ner för kinderna. Detta skulle ju bara bli ett enkelt sophus!
[bild]

Plattor lagda:
[bild]

Och med detta kunde man sedan börja fokusera på själva stommen till sophuset. Efter en visit till brädgården fanns det en massa härligt material som bara skrek rakt ut "Måla mig!". Så det fick bli så:
[bild]

Jag var i valet och kvalet om grunden till huset skulle bli plint eller markskruv. Hade aldrig testat markskruv men det verkade ju väldigt smidigt, och detta skulle ju ändå bara bli ett sophus. Så jag provborrade (50cm) på ställen där skruven skulle kunna dras ner, och det verkade ju OK!

Misstag #2: Markskruv och stenig mark är verkligen inte kompisar! Tre av sex skruvar stötte på sten cirka 60cm ner, och till slut gav jag upp. Hittade även äldre "gjutningar" som jag till slut bilade bort delar av för att kunna få ner ett gjutrör istället. Så gjuta egna plintar fick det bli istället. Fast detta ju bara bli ett enkelt sophus...
[bild]
[bild]
[bild]

Aja, med dessa misstag ur vägen måste ju resten av bygget gått som på dans! (spoiler: nej).
Jag var föräldraledig under tiden detta skedde, så byggtid fanns enbart på (vissa) kvällar och (vissa) helger. Och den helg som var dedikerat till "stomresning" lovade väderleksrapporterna skyfall. Inte mycket att göra åt dock, det var denna helg eller långt in i framtiden som gällde. Så jag köpte ett partytält på Jula för att åtminstone ge sågen lite regnskydd.

[bild]
Kostnaden för partytältet blev i slutändan noll kronor, då det var så fruktansvärt kass kvalitet på det så jag fick pengarna tillbaka av Jula efter reklamation...

Skönt nog så hade väderleksrapporterna fel, det blev inte alls lika regnigt som utlovat, så att resa stommen och lägga tak gick riktigt fint.
[bild]
[bild]
[bild]

Och till slut var sophuset nästan klart!
[bild]

Tills vår granne till vänster, som vi trodde vi förankrat detta tydligt med och har en toppen relation till, kom förbi och tyckte det blev citat "skitfult".

Misstag #3: Se för bövelen till att ha alla medgivanden skriftligt. Helt och hållet mitt fel då jag var för lat för att skriva en lapp... Men men, efter att ha gått över med lite hembakt fika och tyglat alla känslor så landade vi i en kompromiss. Vi målade om hela huset. Så inga ändringar på konstruktionen tack och lov.

Så till slut landade vi i ett slutresultat:
[bild]
[bild]

Efter alla misstag och turer är vi slutändan nöjda. Nu vill vi bara att de nya tunnorna ska komma så det inte ser så tomt ut i huset :)

Dyrt som tusan blev detta också. Kalkylen var en bit under 10' men den sprack så det sjöng om det...
[bild]
Du får snart en tunna till.

• Haha
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
H Harry Tunong skrev:
Du får snart en tunna till.
Glädjedödare!

• Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Åsa Lund
Ompax Ompax skrev:
I vår kommun ska detta hus gå bra utan att behöva dra fram tunnorna. Kommunen har till och med en rekommenderad höjd på 180cm om man bygger tak.
Går det att öppna locket om tunnan står inne under tak? 🤔
Håller med grannen om att skjulet är snyggare när det är i samma kulör som huset. Dock inte skitfult i vitt 😉

MultiMan MultiMan skrev:

Du behöver ju inte placera din busskur/kärlförvaring vid vägen. Bara du drar fram rätt kärl på tömningsdagen. Varannan eller var fjärde vecka.

• Gilla
Jsj2023
  • Laddar…
Ompax Ompax skrev:
Sophus & Vedförvaring

Vi har i dagsläget två soptunnor på vår tomt, och dessa stod tidigare placerade bredvid vårt garage enligt nedan:

[bild]

Årets första (odokumenterade) projekt var dock att sätta en avenbok-häck på denna plats. Så här kunde de inte längre stå, utan de behövde flyttas upp längre till vänster i bild bredvid brevlådorna. Och då fastighetsnära insamling kommer till vår kommun i slutet av 2026 kommer vi då få fyra tunnor, med av kommunen rekommenderad avsatt plats på 4 x 1 meter. Det är rätt mycket insåg vi!

Så detta behövde lösas på något sätt. Vår enkla kravlista blev något i denna stil:
  • Slippa se de fula tunnorna från tomten
  • Inte ett horribelt fult skydd / hus, gärna även fungerande som insynsskydd
  • Lösa lite vedförvaring när man ändå håller på
Med denna kravlista landade vi i ett koncept (notera ordet koncept, jag är fortfarande kass på fysikaliskt korrekt Sketchup...):

[bild]
[bild]

Ytterligare målbild var att detta inte skulle bli ett komplicerat bygge (det är ju ändå bara ett sophus) samt inte kosta skjortan. Kan redan nu avslöja att det gick åt skogen, men låt oss ta oss vidare i byggandet!

Utgångsläget:
[bild]

Urgrävt för plattor. Som kan anas av bilderna lutar marken en del. Så för att inte göra sophämtarnas liv till ett helvete behöver plattorna följa gatstenen. Medvetet också relativt grunt grävt, det är ju ändå bara ett sophus!
[bild]

Bärlager ihällt:
[bild]

Paddat och sten börjar läggas.

Misstag #1: Paddade "manuellt" med muskelkraft då det kändes lättare än att åka och hyra en markvibrator. Detta var extremt tungt och jag ångrade det för varje svettpärla som rann ner för kinderna. Detta skulle ju bara bli ett enkelt sophus!
[bild]

Plattor lagda:
[bild]

Och med detta kunde man sedan börja fokusera på själva stommen till sophuset. Efter en visit till brädgården fanns det en massa härligt material som bara skrek rakt ut "Måla mig!". Så det fick bli så:
[bild]

Jag var i valet och kvalet om grunden till huset skulle bli plint eller markskruv. Hade aldrig testat markskruv men det verkade ju väldigt smidigt, och detta skulle ju ändå bara bli ett sophus. Så jag provborrade (50cm) på ställen där skruven skulle kunna dras ner, och det verkade ju OK!

Misstag #2: Markskruv och stenig mark är verkligen inte kompisar! Tre av sex skruvar stötte på sten cirka 60cm ner, och till slut gav jag upp. Hittade även äldre "gjutningar" som jag till slut bilade bort delar av för att kunna få ner ett gjutrör istället. Så gjuta egna plintar fick det bli istället. Fast detta ju bara bli ett enkelt sophus...
[bild]
[bild]
[bild]

Aja, med dessa misstag ur vägen måste ju resten av bygget gått som på dans! (spoiler: nej).
Jag var föräldraledig under tiden detta skedde, så byggtid fanns enbart på (vissa) kvällar och (vissa) helger. Och den helg som var dedikerat till "stomresning" lovade väderleksrapporterna skyfall. Inte mycket att göra åt dock, det var denna helg eller långt in i framtiden som gällde. Så jag köpte ett partytält på Jula för att åtminstone ge sågen lite regnskydd.

[bild]
Kostnaden för partytältet blev i slutändan noll kronor, då det var så fruktansvärt kass kvalitet på det så jag fick pengarna tillbaka av Jula efter reklamation...

Skönt nog så hade väderleksrapporterna fel, det blev inte alls lika regnigt som utlovat, så att resa stommen och lägga tak gick riktigt fint.
[bild]
[bild]
[bild]

Och till slut var sophuset nästan klart!
[bild]

Tills vår granne till vänster, som vi trodde vi förankrat detta tydligt med och har en toppen relation till, kom förbi och tyckte det blev citat "skitfult".

Misstag #3: Se för bövelen till att ha alla medgivanden skriftligt. Helt och hållet mitt fel då jag var för lat för att skriva en lapp... Men men, efter att ha gått över med lite hembakt fika och tyglat alla känslor så landade vi i en kompromiss. Vi målade om hela huset. Så inga ändringar på konstruktionen tack och lov.

Så till slut landade vi i ett slutresultat:
[bild]
[bild]

Efter alla misstag och turer är vi slutändan nöjda. Nu vill vi bara att de nya tunnorna ska komma så det inte ser så tomt ut i huset :)

Dyrt som tusan blev detta också. Kalkylen var en bit under 10' men den sprack så det sjöng om det...
[bild]
Jag vet inte var i landet detta är men jag hoppas det står kvar när plogbilen kommer.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Snyggt!
Vi skulle också behöva tänka ut en lösning. Både på förvaring av kärl och placering. Orkar inte det just nu så vi rullar ut varje måndag.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Går det att öppna locket om tunnan står inne under tak? 🤔
Håller med grannen om att skjulet är snyggare när det är i samma kulör som huset. Dock inte skitfult i vitt 😉
Ja det kommer gå fint, hade det i åtanke när måtten för huset dimensionerades 😊

Väntar dock fortfarande på svar från kommunen avseende om de kommer kunna tillhandahålla s.k. Flip-Lids. Dessa finns nämligen som tillval till den kommande soptunnemodellen:

Screenshot_20260831-213607.png
Skapa konto

• Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Rekommenderar dig att sektionera ved förvaringen i typ 4 fack uppdelat på två våningar. Då blir du flexibel med att alltid komma åt den äldsta veden.

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Tycker din granne hade rätt ang färgen. Vitt blev himla skrikigt, den gula smälter in bättre. Nåväl. Bra kämpat!

• Gilla
AnHug och 5 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Där jag bor pågår utrullningen(!) av nya kärl. De har inte kommit till vårt område än, men jag ser framför mig en skog av kärl. Dessutom har man inte bestämt om det ska bli ett tredje också. Det blir kul att dra dessa tvärs över vägen varenda vecka.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.