R rakt09 skrev:
att det kan påvisas en skillnad i labmiljö betyder inte att det lönar sig i praktiken.

inte minst ekonomiskt. hur många extra batterier måste man köpa in för att få ihop arbetsdagen med långsamladdning? hur stor är vinsten för en hemmapulare som skonar sina batterier med resultatet att de tål säg 800 istf 400 cykler, när livstidsbehovet är 200 cykler?

snabbladdning 8A på 18 volts batterier är ett sedan snart två decennier beprövat koncept, bara att just att bosch var sena på bollen? snart kommer 16A att bli det gängse, för tabless-batterier. jag har det redan.

och magen har det bra:)
Jag är som sagt inte alls emot snabbladdning. Men bara när det är motiverat för jag vill att mina batterier ska kännas fräscha (både energi- och effektmässigt) så länge som möjligt.
Ser ingen anledning att sätta mina batterier i snabbladdare när jag är klar för dagen eller tex byter batteri i handdammsugaren. Det enda viktiga då är att det finns ett laddat batteri till förfogande någon dag senare.
En huvudanledning för mig att ha många batterier är att jag har många verktyg och vill slippa behöva leta efter batterier eller skifta mellan olika maskiner 😊

Som referens räknas ~0,1C som normalladdning för elfordon, över 2C som ganska extrem snabbladdning och inget som någon rekommenderar att man ska ha som sin vanliga laddning.
Laddare och BMS för handverktyg är heller inte lika bra, jmf med elfordon, på att bevaka och anpassa laddningen efter rådande förhållanden och jag vet inte hur väl de hanterar tex ett varmt urladdat batteri direkt från motorsåg eller annan effekthungrigt verktyg.
Ser hur som fram emot att prova några tabless när priset kommit ner lite till 😊

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S SalK skrev:
Någon som vet hur många Ah GAL 18V-160 ger vid long-life laddning
A, inte Ah. Räkna baklänges; dividera kapaciteten i Ah med laddtiden i h.

• Gilla
SalK
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag är som sagt inte alls emot snabbladdning. Men bara när det är motiverat för jag vill att mina batterier ska kännas fräscha (både energi- och effektmässigt) så länge som möjligt.
Ser ingen anledning att sätta mina batterier i snabbladdare när jag är klar för dagen eller tex byter batteri i handdammsugaren. Det enda viktiga då är att det finns ett laddat batteri till förfogande någon dag senare.
En huvudanledning för mig att ha många batterier är att jag har många verktyg och vill slippa behöva leta efter batterier eller skifta mellan olika maskiner 😊

Som referens räknas ~0,1C som normalladdning för elfordon, över 2C som ganska extrem snabbladdning och inget som någon rekommenderar att man ska ha som sin vanliga laddning.
Laddare och BMS för handverktyg är heller inte lika bra, jmf med elfordon, på att bevaka och anpassa laddningen efter rådande förhållanden och jag vet inte hur väl de hanterar tex ett varmt urladdat batteri direkt från motorsåg eller annan effekthungrigt verktyg.
Ser hur som fram emot att prova några tabless när priset kommit ner lite till 😊
håller med om ditt resonemang. när man pressar tekniken kan det uppstå risker och olägenheter.

det som talar till snabbladdarnas fördel är väl att de verkar ha en mer adaptiv kontakt med batteripacken.

makitaladdare med fläkt som jag har längst praktisk erfarenhet av vägrar ladda både nedkylt och uppvärmt batteri. fläkten går igång men ingen laddning sker förrän temperaturen normaliserats. den säger sedan till när laddningen är 80 procent, men om den i det läget drar ned laddströmmen vet jag inte. däremot ska den förstås stänga av när den är 'färdig'. fläkten går en ytterligare en stund. samstämmiga erfarenheter på nätet berättar att batterierna tål det här protokollet i många år, mina egna över femton år vid det här laget. såvitt jag kunnat utröna ligger laddströmmen kring 1C, alltså rätt högt åtminstone om man inte har en laddare som anpassar sig efter omständigheterna. men det tycks alltså trots allt i det fallet fungera på ett tillfredsställande sätt.

det har funnits ett antal generationer makita lxt-batterier och åtminstone senaste fem-tio åren med balansering cellpar för cellpar. det finns en apparat btc04 man kan köpa för att kolla upp balansen, och även kapaciteten. den anger också antal cykler, och hur många gånger batteripacken eventuellt nått kritisk temperatur.

metaboladdaren asc290 har jag haft sedan i vintras bara. den laddar med upp till 16A, alltså 2C, men bara om ett tabless lihdx sitter i. ett sådant 8ah tar en halvtimme. det är uppenbart att det pågår ett dynamiskt förlopp, med ett försiktigt fläktljud först, sedan kraftigt under steg för steg angivna 20-80%, för att sedan avta. batteriet sedan knappt ljummet av operationen.

så här talar vi alltså om 2C. återstår att se hur bra det går. vad som var extremt igår blir görbart idag.

ett konventionelt lihd-batteri 8,0 tar bortåt dubbla tiden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
(ot) kan när vi pratar om snabbladdning berätta en solskenshistoria.

var kring millennieskiftet rätt trött på brauns rakapparater vars laddningsbara batterier inte höll längre än tre till fyra år. det ansågs iofs normalt. usch.

beslöt mig för att pröva panasonic, och det blev en modell med induktiv snabbladdning på 20-30 minuter.

inte precis urtypen för ett skonsamt protokoll.

bara det att efter nu 25 års daglig användning är den fortfarande fullt användbar och igång, med sina originalbatterier. kapaciteten i dessa har förstås gått ner, uppskattningsvis till cirka hälften, och är nu kring tio dagars användning.

vackert så, och mycket imponerande. det rör sig om två aa celler, sannolikt nimh. öppnade och kollade för ett antal år sedan när jag skulle köpa upp mig på nya skär...

så trots risken för stress hos batterierna har jag ett visst förtroende för snabbladdning, i fall där man kan förmoda att det är ordning på fabrikatet man handlar med.

jag-också-produkterna ska man nog vara mer återhållsam med...

• Wow
SalK
  • Laddar…
  • Gilla
SalK och 1 till
  • Laddar…
Notera att laddaren är för Bosch gröna serie.

Äh, det är ju fel i beskrivningen. Den är för professional.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Notera att laddaren är för Bosch gröna serie.

Äh, det är ju fel i beskrivningen. Den är för professional.
Skämtare där ;-) Här ser du mina batteriladdare 12v överst, 18v grön bosch, 18v blå bosch och längst ner 18v Makita. Den gröna kom till på grund av att jag inte visste skillnaden mellan grön och blåa batterier när jag köpte en batteridriven Gardena powerroll till trädgården i år. Trodde jag skulle klara mig på 3 serier när jag började med Bosch 18v.

Standarder är kanonbra – alla borde ha en egen​

• Batteriladdare monterade på väggen: 12v, två 18v Bosch (en grön och en blå), och en 18v Makita, omgivna av verktyg och utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.