L Leif i Skåne skrev:
150-190V
Då borde spänningen mellan faserna var 150*1,73=260 till 190*1,73=329 V
Han hade 390 V
Felet är i anläggningen.

V VillaSolbacken skrev:
390-395 mellan faserna och 225 mellan fas och nolla på huvudsäkringarna. Provade att lossa nollan där det tidigare var 180v och sätta tillbaka den. Nu har jag 150v mellan fas o nolla?
:surprised::surprised::surprised::surprised:

Mikael_L
A Avemo skrev:
Jag är inte säker på att jag förstår vad du mätt.

1. Vi pratar alltså om kapslingen med 4 säkringar som har kåpan av? Och den andra säkringen räknat från vänster i denna kapsling är den som strular?

2. Du har inkommande matning under säkringarna. Den grova kabeln som kommer underifrån är kopplad till tre av säkringarna. Stämmer det? Finns det en bygel så att du har matning även till den fjärde säkringen?

3. Mellan inkommande faser i den öppna kapslingen och nolla mäter du upp 225V?

4. Du mäter mellan undersida och översida på säkringen som strular och får då 150V. Är det med säkringen i eller ur? Om det är med säkringen i så är den trasig eller det är dålig kontakt någonstans. Är det med säkringen ur så gör du om mätningen med säkringen iskruvad.
Jag fattar det precis på samma sätt som Avemo, att det är mätt över en säkring, dvs borde bli exakt 0V på alla tre säkringar, om de är hela.

Hur har det gått för dig?

Fick kontakt med en elektriker och vi kunde konstatera att inget fel låg i centralen. Efter metodisk felsökning så visade sig att det fanns gamla termostater som var i bruk trots att de nya elementen hade egna termostater. Jag trodde att jag testat dem men förmodligen inte. Om jag inte åtgärdat ett fel genom att skruva åt kopplingarna så hade jag inte gjort en ordentlig test. Då jag skruvade upp de gamla termostaterna så började elementen att fungera. Lite pinsamt kanske men tack för all hjälp. Det behövdes.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.