Hej på er,
Ämnet har varit uppe tidigare men vill i alla fall se om jag kan få någon ytterligare vägledning till vart felet kan vara. Ett par elelement har slutat fungera i stugan och när jag mäter spänningen i proppskåpet har jag 180v mellan fas o nolla. Övriga säkringar ligger på 220v. Har förstått att det kan vara huvudsäkring (kollat) eller glapp/saknad nolla. Kan det vara något annat då det har fungerat tidigare?
Tack på förhand,
Ämnet har varit uppe tidigare men vill i alla fall se om jag kan få någon ytterligare vägledning till vart felet kan vara. Ett par elelement har slutat fungera i stugan och när jag mäter spänningen i proppskåpet har jag 180v mellan fas o nolla. Övriga säkringar ligger på 220v. Har förstått att det kan vara huvudsäkring (kollat) eller glapp/saknad nolla. Kan det vara något annat då det har fungerat tidigare?
Tack på förhand,
I fallet glappande nolla blir det för hög spänning på övriga faser när det blir lågt på en. Du ligger lågt på två faser och jättelågt på en.
Mät spänningen fas-fas i centralen. Det skall vara 400V mellan alla faser. Om du har nära noll på någon av dem så saknar du en inkommande fas. Upprepa i så fall mätningen direkt på huvudsäkringarna. Det brukar finnas ett hål i propphuven som är stort nog för att få in en mätprob.
Det kan inte heller uteslutas att du har ett så svagt när som är så hårt belastat för närvarande att du inte får högre spänning än så. Ligger huset avsides?
Mät spänningen fas-fas i centralen. Det skall vara 400V mellan alla faser. Om du har nära noll på någon av dem så saknar du en inkommande fas. Upprepa i så fall mätningen direkt på huvudsäkringarna. Det brukar finnas ett hål i propphuven som är stort nog för att få in en mätprob.
Det kan inte heller uteslutas att du har ett så svagt när som är så hårt belastat för närvarande att du inte får högre spänning än så. Ligger huset avsides?
390-395 mellan faserna och 225 mellan fas och nolla på huvudsäkringarna. Provade att lossa nollan där det tidigare var 180v och sätta tillbaka den. Nu har jag 150v mellan fas o nolla?
Jag antar att huvudsäkringarna är de som sitter under mätaren. Är det där du har korrekt spänning?
Mäter du med säkringen i eller på passkontakten?
Kapslingen med avtagen kåpa. Är det en separat central för värmen? Är det där du har låg spänning?
Mäter du med säkringen i eller på passkontakten?
Kapslingen med avtagen kåpa. Är det en separat central för värmen? Är det där du har låg spänning?
Jag har provat att byta ut alla huvudsäkringar. Över säkringen dvs mellan svart under säkringen och brun ovan säkringen är det 150v. Mellan de svarta under säkringen är det 390v
Jag har skruvat ur huvudsäkringarna till vänster i bild och mätt ”inne”i säkringen. Den andra tomma säkringen till höger i blid går till elementen och där är problemet. Mellan brun och svart i säkringen är det 150-180v. Mellan svart och de blå på skenan ovanför (som sitter i hop med skyddsjord ovanför) är det 225v.
Så du har egentligen inte mätat "på" huvudsäkringarna utan bara i passdelen före dem? Prova summra huvudsäkringarna. Ta ut dem och mät mellan fram och baksida på dessa om de leder igenom. Om inte, byt.
Edit. Såg nu att du bytt alla huvudsäkringarna. Antar att du satte i nya och inte gamla från någon hylla.
Edit. Såg nu att du bytt alla huvudsäkringarna. Antar att du satte i nya och inte gamla från någon hylla.
Bor du långt ut på landet med luftledningar är det normalt med 150-190V på en Fas under Jul-Nyårshelgen på en Fas, (där alla sommarstugor har flera element). Men då borde en Fas vara betydligt högre, typ 250V.
Så felet är troligen i din anläggning, känns någon kopplingslåder varmare än omgivningen? = Dåligt spända anslutningar.
Så felet är troligen i din anläggning, känns någon kopplingslåder varmare än omgivningen? = Dåligt spända anslutningar.
Jag är inte säker på att jag förstår vad du mätt.V VillaSolbacken skrev:
1. Vi pratar alltså om kapslingen med 4 säkringar som har kåpan av? Och den andra säkringen räknat från vänster i denna kapsling är den som strular?
2. Du har inkommande matning under säkringarna. Den grova kabeln som kommer underifrån är kopplad till tre av säkringarna. Stämmer det? Finns det en bygel så att du har matning även till den fjärde säkringen?
3. Mellan inkommande faser i den öppna kapslingen och nolla mäter du upp 225V?
4. Du mäter mellan undersida och översida på säkringen som strular och får då 150V. Är det med säkringen i eller ur? Om det är med säkringen i så är den trasig eller det är dålig kontakt någonstans. Är det med säkringen ur så gör du om mätningen med säkringen iskruvad.

