Byggahus.se

1800 tals hus - problem

1. T
    Medlem Nivå 1
    Måste bara börja att säga att detta är ett fantastiskt forum! :)
    Nu till saken:
    Jag och "frugan" kommer troligen att "få" ett hus av hennes föräldrar,
    har bara varit in 2 gånger och kollat lite, det är (tydligen)
    ett timmerhus tillverkat 1803 1½-2 plan (vetefanken hur man räknar  :-[ )
    på ungefär 60-70 kvadrat /våning

problemen är minst sagt Många, men till att börja med så har ett par stenar från skorstenen åkt ner och slagit sönder några tegelpannor ganska långt ner mot hängrännan. Inne i huset så ser man på samma ställe, på Båda våningarna hur fukt har runnit längst efter väggen.  Måste med andra ord riva upp väggarna + golvet mellan 1 och 2a våningen?

Taket skall ner till sommaren, kontrollera hur F**N det är byggt som o sedan fixxa (förhoppningsvis)

Ett problem jag såg visar jag med en bild här.
    Det är på övervåningen, mot ytterväggen. Ingen isolering mot yttre panelen
    (måste också tas tag i)
    Min fråga är: är detta ruskigt dåligt? måste jag byta hela stocken och innerväggen?

Behöver nog inte säga men: jag är en total novis då det gäller hus, men är relativt småhändig, som en ung Martin Timell?  ;)

Höger= insidan på ytterpanelen
    Vänster=väggen till "sovrummet"

2. H
    Medlem Nivå 4

Re: 1800 tals hus - problem

Det ser ju inte så trevligt ut, men jag tycker det ser ut som ett ytligt angrepp och jag tror inte att några stockar behöver bytas. Det kan nog räcka med att göra rent och hugga bort in till friskt virket.
    /Hans

3. Faidros
    Medlem Nivå 10
  4. T
    Medlem Nivå 1

Re: 1800 tals hus - problem

Hoppas verkligen att det inte är hussvamp... :(
    Ska riva ner alla tapeter och kraffs för att kunna kolla alla väggar, men vad jag vet så är det bara på 1 ställe (hoppas det stämmer :)

Huset är ju som sagt gratis, så även fast jag jobbar för en slav lön och tjejen pluggar så finns det möjlighet att lägga några tusen (och ett par år ;) ) på att göra iordning det.

Om Någon har erfarenhet av 1800 tals hus / timmer hus och känner för att dela med sig av lite tips så vore jag väldigt tacksam :)