65 559 läst ·
127 svar
66k läst
127 svar
17 600 spänn för att installera en spis?! Vad är det här??
Men det står ju exempelvis när det gäller skruven "1547024 TSF-4,8X35 MONTERINGSSKRUV 6,00 FP 242,00 KR 1.452,00 KR". Det är väl i det närmaste glasklart, sex förpackningar á 242 kronor per förpackning totalt 1452 kronor. Möjligen är det inte självklart att FP betyder förpackning, men vad skulle det annars betyda.HEM2121 skrev:Det kan så vara om det framgår tydligt på faktura, vet dock inte hur originalfakturan ser ut, hur det är uppspaltat.
Ser man endast till den inkopierade texten som TS har skickat så är det definitivt inte lätt att utläsa klart och tydligt vad som har gått åt. Mao ganska rörigt, man får sitta och räkna för varje rad med hjälp av priset hur många tex skruv det gått åt. Men som sagt jag har inte sett originalfakturan.
Jag tycker nog att "fakturan" i första inlägget är ganska glasklar förutom att forumet "sabbat" tabstoppen.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Klart kanske för dig men beställarna ska ut besvär kunna läsa det också.Alfredo skrev:Men det står ju exempelvis när det gäller skruven "1547024 TSF-4,8X35 MONTERINGSSKRUV 6,00 FP 242,00 KR 1.452,00 KR". Det är väl i det närmaste glasklart, sex förpackningar á 242 kronor per förpackning totalt 1452 kronor. Möjligen är det inte självklart att FP betyder förpackning, men vad skulle det annars betyda.
Jag tycker nog att "fakturan" i första inlägget är ganska glasklar förutom att forumet "sabbat" tabstoppen.
Nu tycker jag att det inte finns mer att säga om detta. Det blir lätt diskussionen spårar ur. Huvudfrågan är att TS får rättelse på sin felaktiga faktura.
Förståeligt? Ja, elektriker vill tjäna pengar. Det som är obegripligt är att man inte är ärlig och att det är satt i system så som du beskriver. För det systemet är avsett att slå blå dunster i konsumentens ögon. Först tar man betalt för tjänsten/tiden. Där ligger redan den vinst man som konsument tror sig bidra till - 1500 kr/h är inte dåligt betalt, ens på lördag kväll. Sedan tjänar man dessutom gott på försäljning av varor och material där man lurar i konsumenten att de fått grejorna till grund-NETTO-pris. Vad konsumenten inte vet är att det är ett löjligt högt pris. Långt, långt över den öppna handelns priser och inte ens i närheten av vad hantverkaren betalat.Zyxer skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
En rörfirma gjorde en offert med material och arbete, de sa att vi skulle få materialet billigt men materialet låg 25% över Rinkabys priser.
Frågade varför, fick till svar att de hade butik också som de ville ha bidrag till.
Arbetskostnaden var helt enl. Normal timpenning så jag tyckte nog att det skulle gå ihop sig ändå för firman. Med den prispolitiken miste de jobbet hos oss iallafall.
Glömde att nämna att de sa att det var deras inpriser först. Jag frågade då varför de inte köpte produkterna hos Rinkby rör istället för då hade de ju åtminstone 25% upp, men så kröp det fram att de hade marginal på produkterna, dvs mer än 25%
Frågade varför, fick till svar att de hade butik också som de ville ha bidrag till.
Arbetskostnaden var helt enl. Normal timpenning så jag tyckte nog att det skulle gå ihop sig ändå för firman. Med den prispolitiken miste de jobbet hos oss iallafall.
Glömde att nämna att de sa att det var deras inpriser först. Jag frågade då varför de inte köpte produkterna hos Rinkby rör istället för då hade de ju åtminstone 25% upp, men så kröp det fram att de hade marginal på produkterna, dvs mer än 25%
Redigerat:
Antagligen var detta bara ett misstag.
Tyvärr så finns det lika många dåliga kunder som hantverkare. Jag vill aldrig lura någon genom att skinna dem på material eller timpris. Standard är nettopris på material + 25% för omkostnader. Jag försöker helt enkelt vara ärlig, men som sagt, väldigt många privatpersoner försöker med luringar på alla de sätt. Kanske inte väldigt många men typ 20% ska pruta/klaga oavsett om man gett dem ett väldigt bra pris. Och nej det är inte alls roligt då man försöker vara ärlig!
Men som sagt, rötägg finns på båda sidor tyvärr.
Tyvärr så finns det lika många dåliga kunder som hantverkare. Jag vill aldrig lura någon genom att skinna dem på material eller timpris. Standard är nettopris på material + 25% för omkostnader. Jag försöker helt enkelt vara ärlig, men som sagt, väldigt många privatpersoner försöker med luringar på alla de sätt. Kanske inte väldigt många men typ 20% ska pruta/klaga oavsett om man gett dem ett väldigt bra pris. Och nej det är inte alls roligt då man försöker vara ärlig!
Men som sagt, rötägg finns på båda sidor tyvärr.
Redigerat:
Har du sett fakturan?
Redigerat:
Kolla avtalet elektrikerna har, 100% ö-tid, minst 3 timmar lön oavsett om det tar 10 min, om dygnsvila 11 timmar inte fås, får man vila på arbetstid tills 11 tim är uppnåd. Om helgvila 36 tim inte uppnås en ledig dag med full lön. Och ni tycker detta är dyrt?????erkka skrev:Jo jag är läskunnig, behöver inte läsa 2ggr.
Jag bara ville höra om det var ngn annan än jag som reagerade över taxan.
Jämför med en jour-VVS kille som måste laga vattenläcka mitt i natten, där kan jag förstå man tar 1500/h. Men en jour-elektriker kommer väl inte på natten o installerar en spis. Därav min undran.
Oj, vilka förmånliga avtal elektrikerna lyckats få. Tur att inte alla som jobbar inom vården kände till detta....deras jour/ob tillägg är låååååångt ifrån vad du beskriver.Bertil Wagner skrev:
Man borde rekommendera alla som ens funderar på att bli undersköterska el sjuksköterska att bli elektriker ist.
Medlem
· Södermanland
· 96 inlägg
Suck... Sannolikhetslära.. Är det sannolikt att ett paket plugg kostar 750kr... Sen spelar det ju ingen roll vilken hantverkare man har hemma.. Saltade räkningar är fortfarande felaktiga räkningar... Man kan inte stoppa huvudet o sanden och acceptera saker.. Bara ringa och diskutera.. Är förvånad att detta inlägg inte hos Aftonbladet som snyfthistoria
100%-OB har de flesta branscher där det inte är självklart att arbete på OB-tid ingår i jobbet. Men vården och de flesta service yrken har andra avtal.erkka skrev:
När det gäller dygnsvila och veckovila är dessa reglerade i lag.
Däremot tar de flesta serviceyrken hänsyn till det och lägger ledig tid efter jour eller annat arbete på OB tid.
Men är du anställd för att jobba 8-17 vardag plus ev Jour. Då har du i många fall ett jourtillägg som är långt under din ordinarie lön när du har jour, men om du måste jobba får du å andra sida bra betalt.