erkka skrev:
Ingen annan än jag som reagerade över timtaxan? 1500:- /h. I paritet vad en jurist el dylikt kostar...
Läs inlägget igen. JOUR-elektriker

• Gilla
osociala jävel och 5 till
  • Laddar…
Edda skrev:
Hej! Vi ringde en jourelektriker för ett par veckor sedan för att vi fick problem med att installera vår nya spis + induktionshäll. Arbetet kostade runt 3000:- för två timmar, vilket vi var medvetna om och tycker ändå var helt ok. Elektrikern installerade två st uttag bakom spisen.

Däremot slutar fakturan på helt osannolika 17 600 kronor, varav ca 14 000 är materialkostnad. Här är en avskrift av själva materialspecifikationen:

Att det blivit fel med fp istället för st, det begriper väl vem som helst..
Men att dom verkligen kan fakturera listpriserna? Jag kollade upp vad vi skulle tagit ut för t ex en perilexhane, 75:-..
Var bor ni? Vilken elfirma?

Ruskigt snabb elektriker som hinner borra plugga och skruva 600 hål på 2 timmar 😆.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Har fått svar om att fakturan var fel! De skickar en ny faktura, får se vad den ligger på.

Svanströms vvs och el tror jag det var. Vi fick ta en jourelektriker för vår spis pajade och vi hade bara barnvakt över en dag så det fanns inget annat vi kunde göra. Vi får ROT på 1900 kr för arbetet också.

Edda skrev:
Vi får ROT på 1900 kr för arbetet också.
Låter högt?

E
peterhjalmarsson skrev:
Läs inlägget igen. JOUR-elektriker
Jo jag är läskunnig, behöver inte läsa 2ggr.
Jag bara ville höra om det var ngn annan än jag som reagerade över taxan.
Jämför med en jour-VVS kille som måste laga vattenläcka mitt i natten, där kan jag förstå man tar 1500/h. Men en jour-elektriker kommer väl inte på natten o installerar en spis. Därav min undran.

H
Edda skrev:
Har fått svar om att fakturan var fel! De skickar en ny faktura, får se vad den ligger på.
Jag skulle ha frågat firman vad beloppet blir på den nya fakturan.

Mja, att påslag och timkostnad kan bli höga är ju en sak, men den som gör fakturorna är nog inte hämtad direkt från gatan. ..
Skulle tro att de testar, går det så går det.
Ni verkade kanske inte ha så mycket koll.

H
karlmb skrev:
Mja, att påslag och timkostnad kan bli höga är ju en sak, men den som gör fakturorna är nog inte hämtad direkt från gatan. ..
Skulle tro att de testar, går det så går det.
Ni verkade kanske inte ha så mycket koll.
TS reagerade ju på att fakturan var saltad/fel.
Nästa gång lär TS fråga vad fakturan kommer att landa på och få en skriftlig bekräftelse.
Vi vil tro gott om människor och så finns det människor och företag som utnyttjar det, tyvärr.
Sedan undrar en del företag varför kunder är "jobbiga" och vill veta allt, det är en en del av förklaringen. Man kan inte lita på muntliga avtal utan man måste ha allt nedskrivet och bekräftat.

Redigerat:
Posta nästa faktura också.

HEM2121 skrev:
TS reagerade ju på att fakturan var saltad.
Ja. Men det visste de ju inte när de testade. Otur för dem. ..

H
karlmb skrev:
Ja. Men det visste de ju inte när de testade. Otur för dem. ..
Det flesta av oss lär oss den hårda vägen, egna eller bekanta, vänners, släkts....osv misstag.

Edda skrev:
Hej! Vi ringde en jourelektriker för ett par veckor sedan för att vi fick problem med att installera vår nya spis + induktionshäll. Arbetet kostade runt 3000:- för två timmar, vilket vi var medvetna om och tycker ändå var helt ok. Elektrikern installerade två st uttag bakom spisen.

Däremot slutar fakturan på helt osannolika 17 600 kronor, varav ca 14 000 är materialkostnad. Här är en avskrift av själva materialspecifikationen:

ART Nr BESKRIVNING ANTAL Á-PRIS SUMMA
0410051 EKK-LIGHT 5G2,5 R50 1,00 M 113,00 KR 113,00 KR
1440882 HE164 TOPPKLÄMMA 2X6 440V 5,00 FP 1.470,00 KR 7.350,00 KR
1507031 TP 2 RÖD SKRUVPLUGG 6,00 FP 150,00 KR 900,00 KR
1547024 TSF-4,8X35 MONTERINGSSKRUV 6,00 FP 242,00 KR 1.452,00 KR
2408014 STICKPROPP PERILEX 16A VINKEL 2,00 ST 174,00 KR 348,00 KR
2408055 PERILEX SOCKELDOSA P-V 2,00 ST 465,00 KR 930,00 KR

Jag undrar om det här verkligen kan stämma? Eller har de skrivit fel beteckning, "FP" istället för "ST"? För jag kan inte riktigt tro att 5st toppklämmor kostar närmare 7 000 spänn.

Hjälp!
Varför ens skriva här... Fakturan är ju felaktig.. St/fp är fel..

• Gilla
osociala jävel och 1 till
  • Laddar…
H
TommySjoberg skrev:
Varför ens skriva här... Fakturan är ju felaktig.. St/fp är fel..
Hur skall en vanlig konsument kunna läsa ut det? Du vet och många därtill vet detta, men det finns minst säkert minst lika många som inte vet det. Så TS fråga är befogad.
Fakturan skall dessutom vara utskriven på ett sätt att det lätt går att se vad som ingår/vad fakturan avser, för vem helst.

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.