tommib
Det är rördelar. En muff är en (kort) rördel som är invändigt gängad i bägge ändarna. En bussning har en invändig och en utvändig gänga och en nippel har två utvändiga gängor. Det är alltså de andra två delarna som inte är PRK-kopplingen.

Se dock ovan, jag misstänker att du inte bottnat PEM-slangen i kopplingen.

• Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är rördelar. En muff är en (kort) rördel som är invändigt gängad i bägge ändarna. En bussning har en invändig och en utvändig gänga och en nippel har två utvändiga gängor. Det är alltså de andra två delarna som inte är PRK-kopplingen.

Se dock ovan, jag misstänker att du inte bottnat PEM-slangen i kopplingen.
Ska testa att bottna PEM slangen i kopplingen, men lyckas inte separate de svarta bultarna från rördelen

tommib
Svarta bultar?

Menar du tryckskruven? Det är en del, även om rillan i mitten kan få en att tro att det är två.
Du behöver en fast nyckel eller en skiftnyckel till den svarta och en polygrip eller en till skiftnyckel till mässingsdelen. Bäst är en PRK-nyckel men det har bara rörisar.

Om du inte skruvade ut den svarta helt ur mässingsdelen vid montage blir jag än mer övertygad om att felet är att du inte bottnade slangen.

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering, lyckades skruva isär och bottna PEM slangen så nu är den delen tät. Problemet är nu att andra delar läcker trots att alla delar är hårt ihopskruvade med gängtätningssnöre. Samt att när trycket byggdes upp så läcker mellan gardenan och vattenutkastaren

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
För lite gängtätningssnöre gissar jag. Jag har aldrig använt det, kör med lin och pasta mellan metalldelar och tejp mellan metall och plast.

Ta isär allt och sätt ihop det igen. Kolla extra noga att packningarna mellan kranen och fördelaren är bra och att inte plasten i fördelaren har spruckit när du har jobbat med detta.

• Gilla
Jimpalimpa83 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.