försöker förstå vad jag behöver för att koppla ihop 16mm Pem slang med Gardena vattenfördelare. Någon som kan hjälpa?

• Gardena vattenfördelare monterad på trävägg med ansluten vattenslang och en lös 16mm Pem slang nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Du skruvar loss gardenakopplingen från födelaren och ersätter den med en lämplig PRK-koppling. Gängan på fördelaren lär vara G20/R20.

• Gilla
jhall och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du skruvar loss gardenakopplingen från födelaren och ersätter den med en lämplig PRK-koppling. Gängan på fördelaren lär vara G20/R20.
om PEM slangen med PRK-kopplingen visar sig vara för kort för att nå fördelaren, finns det sätt att förlänga PEM slangen?

• Gilla
Marko Koistinen
  • Laddar…
tommib
Nja, du kan ju ta en skarvkoppling men jag hade i det fallet bara kapat den ännu mer och satt en anslutningsslang mellan PRKn och fördelaren.

Tack, är det möjligt att koppla:
Pem->Prk->gardena snabbkontakt->gardena fördelare

tommib
Ja, det går. Man brukar avråda från att ha permanent trycksatta gardenakopplingar, de har en tendens att hoppa isär.

får inte rätt på det och det läcker mellan PEM och RPK koppling. Drar jag i PEM slangen så åker den ut så problemet är att den inte är fast, men jag förstår inte vad som håller fast slangen då inget kniper åt

• PEM- och RPK-koppling med problematisk montering; slangen lossnar lätt vilket orsakar läckage, kopplingen sitter på en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du använt stödhylsa?

Vet tyvärr inte vad det är. Frågade VVS butik vad jag behövde och ficka ovan

tommib
Det som kniper åt är den svarta muttern. Den ser dock ut att vara i botten så jag förstår inte hur du kan dra ut PEM-slangen. Är det korrekta dimensioner på koppling och slang?

bra fråga, hur ser jag storleken på PRK? Jag sa att det var en 16mm slang och fick detta.
Nu lyckas jag inte skruva isär. Klämmer jag sönder om jag sätter den i ett skruvstäd?

tommib
Brukar stå på den svarta muttern. Jag kan dock inte se hur det skulle kunna vara fel, nästa storlek är 20 mm och det skulle inte passa alls.

Har du använt gängtejp eller lin/pasta på gängorna i muffen och bussningen?

Är pem-slangen inskjuten så långt det går i prk-kopplingen?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ah, ja. Det kan vara felet. Du har inte bottnat PEM-slangen innan du började skruva på den svarta. Om du kan dra ut slangen så har du monterat fel. Ta isär kopplingen, i skruvstäd om du måste (men försiktigt) och trä muttern på slangen. Sen trycker du in slangen så långt det går i kopplingen. Först därefter skruvar du på svarta muttern.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Brukar stå på den svarta muttern. Jag kan dock inte se hur det skulle kunna vara fel, nästa storlek är 20 mm och det skulle inte passa alls.

Har du använt gängtejp eller lin/pasta på gängorna i muffen och bussningen?
Muffen och bussningen? Vad är det? :)
Fick med något tandtrådsliknande som jag virrat runt varje gänga

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.