19 433 läst ·
33 svar
19k läst
33 svar
16 eller 10 A säkring?
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Så här fungerar Hager QuickConnect. Snabbanslutningar både uppe och nere (för deras fasskena).
https://youtu.be/j5faMNVbdMU
https://youtu.be/j5faMNVbdMU
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
De blir bra 
En notis bara;Mikael_L skrev:
Håller man sig inom HAGER som fabrikat så fungerar samma skena till båda lösningar så länge skenan har bokstaven N i modellbetäckningen. Övriga fungerar bara till automater med skruvanslutning.
Jag är osäker om det är 3x10A eller 3x16A till spisen i stugan. Måste kika nästa gång men om det är 1,5 mm nu och jag vill öka till 2,5 mm kabel för 16 A så blir det trångt i flexislangen. Kan jag dra fram en till flexislang till samma uttag, dvs ledningarna till uttaget kommer i två flexislangar eller är det inte tillåtet? I så fall får jag byta till 20 mm rör.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
Alla ledare för en krets ska ligga tillsammans i samma rör.
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Fast de övriga fasskenorna fungerar väl även till quick connect om man använder skruven?KjellTimell skrev:
Nej, en flexslang/VP-rör för alla ledare i gruppen skall det vara.Robban66 skrev:Jag är osäker om det är 3x10A eller 3x16A till spisen i stugan. Måste kika nästa gång men om det är 1,5 mm nu och jag vill öka till 2,5 mm kabel för 16 A så blir det trångt i flexislangen. Kan jag dra fram en till flexislang till samma uttag, dvs ledningarna till uttaget kommer i två flexislangar eller är det inte tillåtet? I så fall får jag byta till 20 mm rör.
Om det är riktigt gränsfall med att få in 5st 2,5 så kan man nästan alltid gå ner i area på jorden till 1,5 mm2.
Men man bör räkna på det först.
Och det går nästan alltid att säkra med 13A på 1,5mm2, men man bör även här räkna på det först.
Hos Elbutik.se kostar 10m 20mm slang 79:- , det är väl kanske inte en oöverstiglig kostnad i sammanhanget. Jag tror nog att du även kan köpa samma mängd av någon lokal aktör för ungefär samma pris. Och då blir det ju "rätt".
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Det finns ju skapligt bra slang hos de flesta byggvaruhus. Köp bara inte den billigaste varianten. Välj den som är godkänd för ingjutning. Den har tjockare väggar och är lite styvare. De billigaste varianterna hos ex. Bauhaus har så tunna väggar att det förekommer att en dragfjädern slår hål på den när man skall dra i trådar.