• Gilla
roggabear
  • Laddar…
Mikael_L
Välj MCS (quick connect) endast om det redan är sådana. Att blanda quick connect med andra automater blir sällan bra då det krånglar att få en bra anslutning mot annan fasskena än QC.

• Gilla
roggabear och 1 till
  • Laddar…
Har nu äntligen fått arslet ur och köpt nya automatsäkringar. Dessa blev det

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utifrån tipsen i tråden kom jag fram till att det är dessa jag ska ha, stämmer det?

Tack för all hjälp i tråden.

De blir bra :thumbup:

• Gilla
roggabear
  • Laddar…
K
Mikael_L skrev:
Välj MCS (quick connect) endast om det redan är sådana. Att blanda quick connect med andra automater blir sällan bra då det krånglar att få en bra anslutning mot annan fasskena än QC.
En notis bara;
Håller man sig inom HAGER som fabrikat så fungerar samma skena till båda lösningar så länge skenan har bokstaven N i modellbetäckningen. Övriga fungerar bara till automater med skruvanslutning.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag tror inte att de gamla dvärgarna har alltid varit omärkta, utan att de hade klistermärkena när de var nya. Finns även liten klister kvar på en av de.

Jag är osäker om det är 3x10A eller 3x16A till spisen i stugan. Måste kika nästa gång men om det är 1,5 mm nu och jag vill öka till 2,5 mm kabel för 16 A så blir det trångt i flexislangen. Kan jag dra fram en till flexislang till samma uttag, dvs ledningarna till uttaget kommer i två flexislangar eller är det inte tillåtet? I så fall får jag byta till 20 mm rör.

Alla ledare för en krets ska ligga tillsammans i samma rör.

KjellTimell skrev:
En notis bara;
Håller man sig inom HAGER som fabrikat så fungerar samma skena till båda lösningar så länge skenan har bokstaven N i modellbetäckningen. Övriga fungerar bara till automater med skruvanslutning.
Fast de övriga fasskenorna fungerar väl även till quick connect om man använder skruven?

K
Bra fråga, vet tyvärr inte svaret på det.
Men rimligtvis bör det vara som du skriver.

Mikael_L
Robban66 skrev:
Jag är osäker om det är 3x10A eller 3x16A till spisen i stugan. Måste kika nästa gång men om det är 1,5 mm nu och jag vill öka till 2,5 mm kabel för 16 A så blir det trångt i flexislangen. Kan jag dra fram en till flexislang till samma uttag, dvs ledningarna till uttaget kommer i två flexislangar eller är det inte tillåtet? I så fall får jag byta till 20 mm rör.
Nej, en flexslang/VP-rör för alla ledare i gruppen skall det vara.

Om det är riktigt gränsfall med att få in 5st 2,5 så kan man nästan alltid gå ner i area på jorden till 1,5 mm2.
Men man bör räkna på det först.

Och det går nästan alltid att säkra med 13A på 1,5mm2, men man bör även här räkna på det först.

Men det bästa och enklaste måste väl ändå vara att dra en 20 mm slang ? Är man beredd att dra en ny 16mm så måste väl en ny 20mm vara en baggis.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Jo men jag har massa 16 mm slang men inte 20 mm

Hos Elbutik.se kostar 10m 20mm slang 79:- , det är väl kanske inte en oöverstiglig kostnad i sammanhanget. Jag tror nog att du även kan köpa samma mängd av någon lokal aktör för ungefär samma pris. Och då blir det ju "rätt".

Det finns ju skapligt bra slang hos de flesta byggvaruhus. Köp bara inte den billigaste varianten. Välj den som är godkänd för ingjutning. Den har tjockare väggar och är lite styvare. De billigaste varianterna hos ex. Bauhaus har så tunna väggar att det förekommer att en dragfjädern slår hål på den när man skall dra i trådar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.