Hej! Som rubriken lyder sitter jag i situationen att antingen minska kopparröret från 15 till 12 mm och köra på en g15x12 lösning eller behålla 15 mm rör och använda en reduceringshylsa från 15 till 12 samt g15x15, funkar detta?

• Skärmbild av Biltemas bruksanvisningsdokument för en reduceringshylsa, med bilder och instruktioner för montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Vilket blandarfäste har du köpt?

Krilleman Krilleman skrev:
Vilket blandarfäste har du köpt?
Så jag köpte detta. Mitt problem är att mina ingående 15mm-rör inte går ned i hålet i fästet, dessa hål är för 12 mm. Dock är gängan g15.

För de måste gå ned i hålet i hållaren för att stabiliseras när klämringen trycks åt?

• Blandarfäste med 12mm hål och G15 gänga, avsedd för väggmontering i badrum eller kök.
    Skapa konto
  • Skärmbild av en produktbeskrivning för ett blandarfäste på en webbplats.
    Skapa konto
Du behöver halvkopplingar 12mm.
Glöm inte stödhylsor!

[länk]

[bild]
Tack för din hjälp och tid. Men visst är halvkopplingar samma som g15x12. Detta skulle ju innebära att mitt ingående 15 mm kopparrör inte kan ta sig in i ens kopplingen. Helst vill jag undvika att byta till 12 mm till duschen, trots att 15 mm är standard.(?)

Du behöver halvkopplingar 12mm.
Glöm inte stödhylsor!

[länk] />
K kusk skrev:
Tack för din hjälp och tid. Men visst är halvkopplingar samma som g15x12. Detta skulle ju innebära att mitt ingående 15 mm kopparrör inte kan ta sig in i ens kopplingen. Helst vill jag undvika att byta till 12 mm till duschen, trots att 15 mm är standard.(?)

[media]
Okej, jag kan ha missat funktionen med en halvkoppling, så en halvkoppling kan användas då röret inte ”går in i” nästa del? Isf är det precis vad jag behöver, även om det jag då behöver är en halvkoppling med g15x15. Det är verkligen sparsamt med info kring hur kopplingarna fungerar. Tack!

Bästa svaret

Krilleman
Jaha, jag tolkade texten att du behövde 12mm, men det står ju i överskriften 15mm... ;)

Helt korrekt så är det inget instick i själva blandarfästet. Insticket är bara i halvkopplingen. Fiberpackningen tätar mot blandarfästets släta ansats G15.

Är rören 15 mm och fästet för 12, eller tvärsom?

Jaha, jag tolkade texten att du behövde 12mm, men det står ju i överskriften 15mm... ;)

Helt korrekt så är det inget instick i själva blandarfästet. Insticket är bara i halvkopplingen. Fiberpackningen tätar mot blandarfästets släta ansats G15.
Grymt då är det precis vad jag behöver! Stort tack!

Fotografen Fotografen skrev:
Är rören 15 mm och fästet för 12, eller tvärsom?
röret är 15 mm, hållaren har gängor g15, men instick 12mm. Fick lösningen ovan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.